Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

ورزشی یا غیرورزشی، چه کسی به سئول می‌رود؟

دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 08:43

جامعه ورزش بارها و به طرق مختلف خواهان حضور فردی ورزشی در راس مجموعه مربوطه شده‌اند. فردی که به زعم آنها دشواری‌های این عرصه را با تمام وجود احساس کرده و به اندازه کافی از ورزشی‌ها شناخت داشته باشد.

به اعتقاد آنها، در حیطه مسئولیت اهل ورزش، کسی نمی تواند سرشان کلاه بگذارد و حتی المقدور در معادلات و سلوک خود سیاسی کاری نمی کنند. در راستای همین اعتقاد و نگرش بود که اخیرا نامه ای تحت عنوان درخواست جمعی از مجموعه بدنه وزارت ورزش خطاب به رییس جمهور منتخب منتشر شد و طی آن از وی خواسته شد فردی از بدنه ورزش عهده‌دار اداره این مجموعه تخصصی شود. از سویی حضور برخی مسئولان گذشته ورزش کنار رییس دولت آینده به هنگام تبلیغات انتخاباتی، این تصور را قوت بخشید که چه بسا یکی از همین افراد عنقریب به خیابان سئول خواهد رفت تا اداره ورزش کشور را در دست گیرد، هرچند آیت الله رئیسی یکبار به صراحت اعلام کرد، اعضای کابینه من از ستادها تشکیل نخواهد شد(نقل به مضمون). بنابراین هنوز نمی توان انگشت روی فرد خاصی گذاشت و آدرس دقیق داد.‌ ضمن اینکه غالب کسانی که در ستادهای رییس جمهور منتخب حضور داشتند قبلا حداقل یکبار در مدیریت کلان ورزش حضور داشته و عملکرد آنان کم و بیش برای جامعه مربوطه مشخص است برهمین اساس چه بسا خواست قاطبه ورزشی ها حضور فرد جدیدی در راس این مجموعه باشد. فردی که بتواند مسیر تازه ای در این عرصه پیش بگیرد. مشکلات و کاستی ها را به حداقل برساند و افق تازه ای پیش روی میلیون ها علاقه مند ورزش ترسیم کند.

نکته قابل ذکر نوشتار حاضر این است که جمع قابل توجهی از ورزشی ها باوجود اینکه در لفظ و گفتار خواهان حضور خودی ها و استخوان خرد کرده ها در راس کلان ورزش هستند اما هرگاه فردی از مجموعه خودشان مصدر کار شد، بیشتر با وی به کشمکش و مبارزه پرداختند. بگذریم از اینکه تعداد ورزشی هایی که مناصب بالای تربیت بدنی کشور را در اختیار گرفتند بسیار اندک بود اما تجربه ثابت کرده همین تعداد اندک نیز چندان مورد اقبال قرار نگرفتند و در یک خودزنی آشکار به حاشیه رانده شدند. این واقعیت تلخ از آن جهت بیان نمی شود که راه برای حضور سیاسی ها در راس ورزش هموار شود زیرا حداقل طی چهل و سه سال پس از انقلاب، سیاسی ها و بعضا سیاسی کارهای غیرمتخصص، دمار از روزگار ورزش و ورزشکاران در آوردند، با این وصف نمی توان از کم لطفی عده ای از همین ورزشی‌ها نسبت به معدود مدیران ورزشی هیچ نگفت. نخستین انگی که به این افراد زده می‌شود، نداشتن پشتوانه سیاسی است. از همین یک موضع دهها عیب دیگر ردیف می شود تا امکان فعالیت از مدیر ورزشی گرفته شود. باید انصاف داشت و از مدیران غیر ورزشی که در عرصه این مقوله آثار قابل قبول از خود برجای گذاشتند نیز یاد کرد.

جمع بندی موضوع اینکه در مجموع، ما نیز امیدواریم فردی که بزودی در خیابان سئول مستقر می شود مدیر ورزشی باشد. شخصیتی مورد قبول، مدبر و به معنی واقعی دردآشنا، اگر در ابتدای کار ضعف و کاستی هم به وجود آمد چهره در هم نکشیم و فرصت فراهم کنیم تا کم کم این باور نزد دولتمردان ایجاد شود که ورزشی ها  و مدیران موفق این عرصه، توانایی اداره مجموعه خود رادارند. اجازه بدهید ورزشی ها علی رغم برخی کاستی ها مصدر امور خود باشند تا از این پس افراد غیرمرتبط و غیر متخصص عرصه ورزش را جولانگاه مقاصد غیرورزشی نکنند.

به قلم:محمدرضا کاظمی

چه کسی واجد شرایط وزارت ورزش است؟

چه کسی واجد شرایط وزارت ورزش است؟

مدعیان وزارت ورزش

مدعیان وزارت ورزش

کسب نخستین سهمیه المپیک شنا پس از ۱۴ سال

کسب نخستین سهمیه المپیک شنا پس از ۱۴ سال

چرخش صد و هشتاد درجه‌ای برخی مدیران ورزش!

چرخش صد و هشتاد درجه‌ای برخی مدیران ورزش!

دولت جدید و آغاز لابی‌ها برای تکیه بر مسند وزارت ورزش

دولت جدید و آغاز لابی‌ها برای تکیه بر مسند وزارت ورزش

مدیرانی که از اتوبوس ورزش پیاده نمی‌شوند

مدیرانی که از اتوبوس ورزش پیاده نمی‌شوند

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس