به گزارش منهای فوتبال، ظاهرا لزوم تغییر اساسنامه فدراسیونهای ورزشی و پیشبینی خاص بودن اساسنامه ۴ فدراسیونی که در عرصه بینالمللی تشکیلاتی ندارند و حوزه فعالیت آنها تنها در داخل کشور خلاصه میشود از جمله دلایل اصلی طولانی شدن پروسه انتخابات فدراسیون پزشکی بود.
آذر ماه سال ۹۸ مسئولان وزارت ورزش از تصویب نهایی و قریب الوقوع اساسنامه جدید فدراسیونهای ورزشی خبر دادند. اساسنامهای که مراحل تغییرات آن در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی طی شده بود و صرفا نیاز به نظر اعضای شورای نگهبان داشت.
شیوع کرونا و تعویق جلسات شورای نگهبان باعث شد تا این امر به آینده موکول شود. آیندهای که با انباشته شدن مصوبات و تاخیر در تشکیل جلسات، رسیدگی به پرونده تغییر اساسنامه فدراسیونها از جمله ۳ فدراسیون هم تیپ پزشکی ورزشی یعنی باستانی، همگانی و روستایی عشایری را به تاخیر انداخت در نتیجه وزارت ورزش باوجود میل باطنی انتخابات فدراسیون همگانی را ۲۵ تیر ماه سال جاری، انتخابات فدراسیون روستایی و عشایری را طی روز های گذشته برگزار کرد. به احتمال فراوان انتخابات ورزش باستانی نیز در آیندهای نه چندان دور با همان سبک و سیاق و اساسنانه قبلی در دستور کار قرار داد.
در همین راستا انتخابات فدراسیون پزشکی نیز روز پانزدهم دی برگزار خواهد شد. انتخاباتی که برگزاری آن مطابق با اساسنامه موجود نیز شائبههایی را به وجود آورده است. شائبههایی که طبق معمول سر رشته آنها به خیابان سئول منتهی می شود. در همین رابطه تنها به چند پرسش کوتاه بسنده می کنیم و می گذریم. نخست آنکه چرا نماینده مربیان از فدراسیون خاصی معرفی شده و چرا از رشته المپیکی و افتخارآفرینی چون کشتی، هیچ ورزشکار و مربی در میان اعضای مجمع انتخابات حضور ندارد؟ آیا حسن یزدانی که عنوان نخست مسابقات جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان را کسب کرده یا محمدعلی گرایی که در همان میدان به مدال رسید نمیتوانستند به عنوان نماینده ورزشکاران معرفی شوند؟
عاقل را اشارتی کفایت میکند و اهالی ورزش بهتر از هرکسی می دانند دلیل این چیدمان چیست؟ بنابراین باید اذعان کرد نه تنها اساسنامه انتخابات حال، بلکه اساسنامه هنوز تصویب نشده فدراسیون پزشکی نیز ایراد دارد. زیرا در هر دو صورت، نظارت کافی بر نحوه چیدمان اعضای مجمع وجود ندارد.
واقعیت این است که هدف وزارت ورزش در تغییر اساسنامه فدراسیونها به ظاهر اعطای اختیارات بیشتر به مجمع و روسای آن است اما در پوشش این امر پیشبینی شده که انتخابات ۴ فدراسیون یاد شده با سلیقه و خواست وزارت ورزش برگزار شود.
به عبارت دیگر و با توجه به اینکه ۴ فدراسیون باستانی، پزشکی ورزشی، همگانی و روستایی عشایری تشکیلات جهانی ندارند در نتیجه وزارت ورزش در انتخاب روسای آنها دست بالا را گرفته است.
در این میان البته یک نکته را نمی توان از نظر دور داشت که برخی از فدراسیون های یاد شده خصوصا فدراسیون پزشکی ورزشی از گردش مالی بالایی برخوردار است به همین دلیل چشم های زیادی دنبال ریاست بر این مجموعه می چرخد. مجموعه ای که از برگزاری مسابقات ورزشی، اعزام، اردو و فعالیت های هزینه بر دیگر دور است و در عین حال منابع مالی هنگفتی از طریق بیمه ورزشی و سایر فعالیت ها جذب می کند. بر همین اساس دستگاه ورزش در اساس نامه پیشنهادی که هنوز نهایی نشده، پیش بینی های لازم جهت سیطره خود بر ۴ فدراسیون مورد اشاره را اعمال کرده. اکنون نیز چندان دور از انتظار نیست که چیدمان انتخابات پیش روی فدراسیون یادشده به شکلی باشد که نظر دستگاه بالا دستی تامین شود.
در این میان تنها یک ابهام باقی میماند و آن اینکه اگر وزارت ورزش واقعا به امر انتخابات اعتقاد دارد و علاقه مند به اجرای آن در رابطه با تمام فدراسیون ها از جمله ۴ فدراسیون خاص نیز هست، اجازه بدهد روند بی طرفانه جاری شود اگر هم واقعا همانطور که در اساسنامه جدید پیش بینی کرده از صمیم قلب به این امر اعتقاد ندارد، تشریفات معمول حداقل در رابطه با فدراسیون های پزشکی ورزشی، باستانی،همگانی و روستایی و عشایری کنار گذاشته شود و از این پس انتخابات این فدراسیون ها در این دولت و بعد از آن انتصابی شود تا لااقل در صورت بروز مشکلات احتمالی مدیریتی دامن اعضای مجمع از پیامدهای آن مبرا باشد.