Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

آقای وزیر، برای ثبت در تاریخ از خودگذشتگی کنید

دوشنبه 24 آذر 1399 ساعت 05:01

معاونت محترم ورزش قهرمانی چندی پیش طی مصاحبه‌ای در ارتباط با تصویب نهایی اساسنامه فدراسیون فوتبال به نکته ظریفی اشاره کرد که در نوع خود جالب توجه و بدیع بود. این صنعت در اصطلاح ادبا "تجاهل العارف" نامیده می‌شود و شاید با اندکی توسع بتوان آن را با صنعت شعری "مدح شبیه به ذم" نیز توصیف کرد.

نمک کلام و چاشنی طنز زمانی آشکار شد که دکتر علی‌نژاد فرمودند " وزیر ورزش به خاطر منافع مردم و فوتبال از خود گذشتگی کرد تا در مجمع فدراسیون حضور پیدا نکند"  احتمالا شخص معاون محترم به هنگام ادای این جملات و توجیه دلایل از خود گذشتگی جناب وزیر، در دل به استدلال خواهنده قرائت انشای مذکور می‌خندید، چرا که روشن‌ترین دلیل مغایرت آن در ادامه مصاحبه مشهود بود، درست همان جایی که گفته شد، یکی دیگر از خواسته‌های فیفا عدم حضور وزیر یا معاون وی در انتخابات فدراسیون بود که سلطانی‌فر؛ به خاطر منافع مردم و فوتبال، این خواسته را پذیرفت!

پرسش این است که اگر جناب وزیر قصد از خود گذشتگی داشت و قرار بود این مسئله در تاریخ ثبت شود، چرا یک سال قبل این از خودگذشتگی را نشان نداد تا قائله ختم به خیر، اساسنامه تصویب و بلافاصله انتخابات فدراسیون برگزار شود؟

بدیهی است دو- سه مورد خواسته دیگر فیفا از جمله افزایش تعداد رای‌دهندگان یا تسهیل در شروط کاندیداها، اهمیت چندانی برای وزارت ورزش نداشت. بنابراین، قرائن و شواهد حکایت از این واقعیت دارد که مناقشه اصلی بر سر حضور تاثیرگذار جناب وزیر ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال بود.

به همین دلیل  و با وضوح کامل می‌توان ادعا کرد ،دکتر علی‌نژاد که خود چهره ورزشی سرد و گرم چشیده و به جهت تجربه و جایگاه، اشراف کامل به قوانین بین‌المللی ورزش داشته و دارد، بهتر از هر کسی می‌دانست خواسته اصلی فدراسیون جهانی عدم حضور و دخالت مسئولان وزارت ورزش در مجمع و انتخابات فوتبال است. تا این مشکل اساسنامه رفع نشود امکان برگزاری انتخابات میسر نخواهد بود.

بنابراین صحبت منت بر سرمردم گذاشتن و از خود گذشتگی درکار نبوده بلکه مرجع جهانی موکدا خواهان عدم دخالت و حضور وزارت ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال بوده است. همانطور که در مورد ورود بانوان به ورزشگاه پافشاری آنها باعث شد تا این اتفاق رخ دهد. در حالی که ما می‌توانستیم با اتخاذ تدابیر مناسب و مهیا کردن جایگاه اختصاصی برای بانوان و البته فرهنگ‌سازی، این مسئله را در داخل حل و فصل و از تبلیغات سو برکنار باشیم.

اکنون باوجود آنچه گذشته از آنجایی که گفته‌اند فرض محال، محال نیست، فرض کنیم وزیر محترم ورزش با اراده و خواست خود برای ثبت در تاریخ، از حضور در مجمع فدراسیون فوتبال انصراف داد تا از خود گذشتگی خود را نشان داده باشد، چه اشکالی دارد در جهت تداوم از خودگذشتگی، بذل عنایت فرموده دست از سر پرسپولیس واستقلال نیز بردارد تا این دو تیم محبوب با ده‌ها میلیون طرفدار پروپا قرص و بزرگان بسیار دیروز و امروز که برای ماندگاری دو باشگاه آبی و قرمز تلاش کرده‌اند خودشان مقدرات را در دست بگیرند و راه را ادامه دهند.

مهمتر از همه این اتفاقات اگر قرار باشد یک اقدام وزیر محترم در تاریخ ثبت شود، سپردن زمام امور ورزش به دست صاحبان آن و مردم است تا برای همیشه در یادها باقی بماند. وقتی قاطبه مردم و نمایندگان آنها در خانه ملت ادامه این مسیر را به مصلحت نمی‌دانند، مسئول مربوطه نیز می‌تواند در ادامه از خودگذشتگی و به پاس احترام به رای مردم و نمایندگان مجلس، چهار گوشه ورزش را بوسیده و آن را به مردم واگذار کند. به این ترتیب هم نام نیک از خود به جای خواهد گذاشت و هم این اقدام وی در تاریخ ثبت خواهد شد.

به قلم:محمدرضاکاظمی

تغییر اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، پایبندی به منشور المپیک یا چرخش به سود وزارت؟

تغییر اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، پایبندی به منشور المپیک یا چرخش به سود وزارت؟

مردی برای هیچ/ مردی برای اطرافیان

مردی برای هیچ/ مردی برای اطرافیان

تفاهم‌نامه ورزشی بین ایران و ژاپن امضا شد

تفاهم‌نامه ورزشی بین ایران و ژاپن امضا شد

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر ورزش قانع نشدند

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر ورزش قانع نشدند

راستینه: در مواردی دلالی بر روابط شفاف و روشن ورزش حاکم است

راستینه: در مواردی دلالی بر روابط شفاف و روشن ورزش حاکم است

کوزه سلطانی‌فر

کوزه سلطانی‌فر

وزیر دوزبازی می کند؟

وزیر دوزبازی می کند؟

در بی‌دولتی ورزش

در بی‌دولتی ورزش

خرید زمان برای سلطانی فر

خرید زمان برای سلطانی فر

بزرگترین لطف به سلطانی فر

بزرگترین لطف به سلطانی فر

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد