Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

آیا مرادی وارد میدان فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خواهد شد؟

مهره چینی و دسته‌بندی کشورها برای ایجاد تغییرات در تشکیلات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری از مدت‌ها قبل آغاز شده و همگان به انتخابات رییس فدراسیون در ماه مارس ۲۰۲۱ (فرودین ماه 1400) چشم دوخته‌اند.

به گزارش منهای فوتبال، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری پس از برکناری تاماش آیان رییس با سابقه این تشکیلات به دلیل فساد مالی و اداری مدت زمان طولانی است که با سرپرست اداره می‌شود. ابتدا خانم پاپاندریا مسئولیت سرپرستی را بر عهده گرفت اما بعدها هیات اجرایی او را برکنار و موقتا یک تایلندی که نایب رییس اول فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF) بود را جایگزین وی کردند.  سپس مایکل شهریار ایرانی که برخلاف نام خانوادگی خود متولد بمبئی در کشور هندوستان است و سال‌ها در بریتانیا زندگی کرده و نماینده این کشور در هیات اجرایی فدراسیون جهانی است را به عنوان سرپرست، مسئولیت اداره امور تا برگزاری انتخابات را برعهده گرفت.

تاخیر در برگزاری انتخابات این فدراسیون اگرچه ظاهرا به شیوع کرونا نسبت داده شده اما در واقع معادلات پشت پرده و تداوم نفوذ تاماش آیان، اختلافات در میان اعضای هیات اجرایی، فشار کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل دوپینگ گسترده ورزشکاران این رشته و پاره‌ای مسایل دیگر باعث شد تا تصمیم‌گیری برای انتخابات دشوار شود.

تغییرات پیاپی سرپرستان با نگرانی مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک همراه بود آنان باردیگر فدراسیونی که به سبب فساد و دوپینگ گسترده زیر ذره‌بین قرار داشت را مورد خطاب قرار دادند.

اکنون اما شرایط در تشکیلات جهانی وزنه‌برداری شکننده و حساس است و هرکدام از مسئولان این نهاد، دیگری را متهم به کارشکنی و عدم پایبندی به منشور المپیک می‌کنند.

 در همین راستا اورسولا پاپاندریا، نایب‌رئیس و سرپرست پیشین فدراسیون   (IWF) ضمن اعلام آمادگی خود جهت شرکت در انتخابات پیش‌روی ریاست این فدراسیون، اعضای هیات اجرایی را به مماشات در اصلاحات متهم کرد.

پاپا ندریا که اواخر مهر به یکباره توسط هیئت اجرایی فدراسیون از پست ریاست موقت بر این فدراسیون کنار گذاشته شد ابتدا حضور یک تایلندی به عنوان رئیس موقت IWF  در راس فدراسیون جهانی را مورد انتقاد قرار داد چراکه وزنه‌برداران این کشور به دلیل دوپینگ‌های به ثبت رسیده، از حضور در بازی‌های المپیک محروم شده‌اند و سپس بر هفت نفر از ۱۹ عضو هیئت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری که کشورهای آنان به دلیل نقض قوانین دوپینگ از حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۱ محروم‌ یا باید با تعداد محدود در آن شرکت کنند تاخت.

پاپاندریا که نقشی پیشرو در پایان دادن به دیکتاتوری و سلطه تاماش آیان بر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری داشت، حالا با چند عضو هیئت مدیره در مورد تغییرات احتمالی در سیستم رقابت‌های انتخابی برای بازی‌های المپیک 2020 توکیو  اختلاف دارد. وی معتقد است تاماش آیان هنوز هم در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نفوذ دارد و این نفوذ همیشه از طریق مهره‌هایی که در داخل IWF هستند، ادامه‌ خواهد داشت.

در سوی دیگر ماجرا مایک ایرانی سرپرست کنونی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری که گفته می‌شود روابط صمیمانه ای با تاماش آیان داشته، تاکید کرده که در انتخابات آینده فدراسیون جهانی شرکت نخواهد کرد و عزم خود را جزم کرده تا به دوران فساد مسئولان گذشته پایان دهد. نکته جالب اینکه برخی از مسئولان کنونی هیات اجرایی از جمله یود پانگتون تایلندی که تنها ۴۸ ساعت سرپرست IWF شد از جمله کسانی است که نام او در کنار تاماش آیان در پرونده فساد مالی و اداری آمده است.

در چنین اوضاع نابه‌هنجاری که بر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری حاکم است یک ایرانی تمام اتفاقات و معادلات ریز و درشت را رصد می‌کند. او کسی نیست جز علی مرادی رییس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان که به احتمال زیاد اینبار خیز بلندی برای کسب کرسی ریاست جهانی وزنه‌برداری برخواهد داشت.

مرادی سال ۹۶ هم عزم خود را  برای جانشینی تاماش آیان در فدراسیون جهانی جزم کرده بود اما در نهایت با قبول شکست برابر پیرمرد مرموز، از  انتخابات قاره‌ای هم انصراف داد چون خوب می‌دانست با وجود آیان شانسی برای موفقیت در قاره کهن نخواهد داشت .

مرادی اطمینان دارد شرایط امروز با گذشته فرق کرده و مرد قدرتمندی چون تاماش آیان در صحنه حضور ندارد. از سویی در میان تصمیم گیران قدرتمند  هیات اجرایی فدراسیون جهانی نیز اختلاف ایجاد شده است. در چنین شرایطی مرادی آنقدر شانس برای خود قائل است که مسئولان ورزش را قانع کند با تمام وجود پشت او قرار گیرند چرا که به احتمال فراوان باردیگر شانس خود را جهت رسیدن به کرسی جهانی یا حداقل آسیایی امتحان خواهد کرد. البته گفته می‌شود بحث بازنشستگی مرادی همچنان مطرح است هر چند مسئولان دستگاه ورزش و خود او در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند. گویا قرار است که آخرین فرصت نیز به مرادی داده شود تا وی دو رویداد مهم یعنی انتخابات فدراسیون جهانی، قاره‌ای و بازی‌های المپیک را از سر بگذراند البته اگر مخالفان وی باردیگر بحث بازنشستگی او را مطرح نکنند.

پس از دبیر، علی مرادی هم می‌گوید، قول مدال  المپیک نمی‌دهم!

پس از دبیر، علی مرادی هم می‌گوید، قول مدال المپیک نمی‌دهم!

تکاپوی کشورها برای حفظ وزنه‌برداری در المپیک

تکاپوی کشورها برای حفظ وزنه‌برداری در المپیک

معادله حضور وزنه‌برداران در المپیک پیچیده‌تر می‌شود

معادله حضور وزنه‌برداران در المپیک پیچیده‌تر می‌شود

تاخیر سئوال برانگیز  جواب آزمایش وزنه‌برداران

تاخیر سئوال برانگیز جواب آزمایش وزنه‌برداران

اعتراض کشورها به عدم شفافیت در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

اعتراض کشورها به عدم شفافیت در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

قحط الرجال در وزنه‌برداری

قحط الرجال در وزنه‌برداری

یاران گرمابه و گلستان در انتخابات فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

یاران گرمابه و گلستان در انتخابات فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

کیانوش رستمی همچنان پشت به تیم ملی و غرق در تنهایی

کیانوش رستمی همچنان پشت به تیم ملی و غرق در تنهایی

آتشی که سال 2020 به جان وزنه‌برداری افتاد

آتشی که سال 2020 به جان وزنه‌برداری افتاد

تعویق مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان

تعویق مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد