Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

قحط الرجال در وزنه‌برداری

دوشنبه 13 بهمن 1399 ساعت 11:20

این روزها باردیگر رییس فدراسیون وزنه‌برداری اسب خود را برای کسب کرسی در فدراسیون جهانی زین کرده است. علی مرادی برای رسیدن به این مقصود اهداف متعددی را نشانه گرفته و قصد دارد با دستیابی به یکی از مسئولیت‌ها اعم از ریاست، دبیرکلی، عضویت در هیات رییسه یا موارد دیگر در تشکیلات جهانی، به نوعی خود را از زیر بار فشارها خارج و احتمالا فدراسیون را رها کند. امری که باید خیلی زودتر از حالا انجام می‌گرفت اما بنا به دلایلی در آن تعلل شده است.

مرادی  در حالی خود و برخی از یاران نزدیک را جهت تصدی مسئولیت‌های مختلف در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نامزد کرده که اگر قدری به جوانب کار می اندیشید می‌توانست به جای خود و همراهان، بسیاری از چهره‌های شاخص دیگر را برای کسب کرسی به فدراسیون جهانی معرفی کند.

رییس فدراسیون وزنه‌برداری سال‌هاست خود را برای کسب کرسی‌های بین‌المللی و داخلی  نامزد می‌کند اما در اغلب این انتخابات از جمله کسب رسیدن به دبیرکلی کمیته ملی المپیک ناکام بوده، با این وجود حاضر نیست به چهره‌های آشنای دیگر چون کوروش باقری، سجاد انوشیروانی، رضازاده، شاهین نصیری‌نیا و دیگران فرصتی بدهد چون خوب می‌داند اگر هرکدام از نام‌های یادشده مورد اشاره برای کسب کرسی بین‌المللی معرفی و مورد حمایت قرار می‌گرفتند چه بسا الان در تشکیلات جهانی صاحب جایگاه بودیم. بگذریم از اینکه وزنه‌برداری ایران آنقدر جایگاه و اعتبار در دنیا دارد که به راحتی می‌تواند مدارج مدیریتی در عرصه جهانی و آسیا را تحت الشعاع قرار دهد همانطور که پولادمردان در المپیک‌های گذشته و مسابقات جهانی مختلف با کسب مدال‌های ارزشمند ثابت کردند بدون داشتن میز و صندلی در مجامع بین‌المللی هم کار خودشان را انجام می‌دهند و یک سروگردن از رقبا بالاترند  اما از آنجایی که رییس فدراسیون تصور می‌کند در وزنه‌برداری قحط الرجال داریم لذا هربار خود را برای گرفتن کرسی بین‌‍المللی نامزد می‌کند.  مشکل این است که مرادی از معادلات انتخابات در سطح جهانی اطلاع زیادی ندارد اگر می‌دانست دفعه قبل برابر رییس وقت فدراسیون جهانی نمی‌ایستاد همان که وقتی به ایران آمد برایش سنگ تمام گذاشت اما بعدها رودرروی او قرار گرفت همین رودررویی باعث شد نه تنها در فدراسیون بین‌المللی، بلکه به سبب اینکه بی‌گدار به آب زده بود در فدراسیون آسیایی هم نتواند پست بگیرد. بگذریم از اینکه مرادی حدود دوازده سال دبیرکل وزنه‌برداری آسیا بود اما تقریبا کار چشمگیری برای وزنه‌برداری کشورمان انجام نداد. در واقع ایشان  صرفا اسم دبیرکلی را با خود یدک می‌کشید و در عمل تحول مهمی در وزنه‌برداری ما انجام نداد. الان هم وضعیت همانطور است و ایشان باردیگر کاندید شده تا به هر ترتیب ممکن یک پست در فدراسیون جهانی بگیرد. کسی که قصد حضور در عرصه مدیریت بین‌المللی را دارد باید حداقل در داخل کشور اقدامات مهمی انجام داده باشد.

اخیرا رییس کمیته المپیک از فدراسیون بازدید کرد و به جای اینکه جلسه با ایشان و هیات همراه در محلی درخور برگزار شود در همان سالن تمرین برگزار شد زیرا در سال‌های طولانی حتی یک سالن گردهمایی به درد بخور برای وزنه‌برداری ساخته نشده تا بتوان در آن جلسات را برگزار کرد.

از طرفی مسئول فدراسیون خطاب به رییس کمیته ملی المپیک ادعا کرد تمام مطالبات بودجه امسال را دریافت کرده و در عین حال از کمبودها و مشکلات سخن به میان آورد. کسی که در این همه سال نتوانسته برای یک رشته المپیکی و مدال‌آور امکانات اولیه را فراهم کند، چگونه می‌خواهد با حضور در تشکیلات جهانی برای وزنه‌برداری قدم بردارد؟

امروزه و با توجه به معادلات کنونی نمی‌توان با تفکر یکسویه و نگاه از بالا در ورزش مدیریت کرد. این موضوع کم و بیش برای مسئولان ورزش نیز روشن است اما برخی اطلاعات غلط مدیران فدراسیون‌ها برای تداوم حضور در مسئولیت فعلی یا وعده‌هایی چون کسب جایگاه بین‌المللی باعث شده تا آنان فعلا صبر و شکیبایی داشته باشند و امیدوار به اینکه فلانی با دستیابی به چنین موقعیتی کمک حال رشته خود خواهد شد دست نگه داشته و به نوعی حتی بازنشستگی احتمالی او را نادیده می‌گیرند.

آنچه ذکر شد می‌تواند از سوی خانواده وزنه‌برداری مورد گواهی قرار گیرد. به عبارت دیگر این نقد تنها از سوی بنده که سال‌ها در کنار وزنه‌برداری بوده و مسئولیت‌های مختلف داشته‌ام بیان نمی‌شود بلکه دیگر هیات‌ها و بزرگان وزنه‌برداری نیز از وضعیت موجود رضایت ندارند هرچند خیلی از آنها کاستی‌ها را علنی بیان نمی‌کنند.

به قلم: حسین مقامی

ناکامی وزنه‌برداران خانه‌نشین در شکست اردونشینان

ناکامی وزنه‌برداران خانه‌نشین در شکست اردونشینان

معادله حضور وزنه‌برداران در المپیک پیچیده‌تر می‌شود

معادله حضور وزنه‌برداران در المپیک پیچیده‌تر می‌شود

تاخیر سئوال برانگیز  جواب آزمایش وزنه‌برداران

تاخیر سئوال برانگیز جواب آزمایش وزنه‌برداران

اعتراض کشورها به عدم شفافیت در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

اعتراض کشورها به عدم شفافیت در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

برگزاری بولینگ جام رسانه به مناسبت دهه فجر

برگزاری بولینگ جام رسانه به مناسبت دهه فجر

آیا مرادی وارد میدان فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خواهد شد؟

آیا مرادی وارد میدان فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خواهد شد؟

کیانوش رستمی همچنان پشت به تیم ملی و غرق در تنهایی

کیانوش رستمی همچنان پشت به تیم ملی و غرق در تنهایی

تعویق مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان

تعویق مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان

وزنه‌بردارن جوان با هدایت سعید علی حسینی به اردو می روند

وزنه‌بردارن جوان با هدایت سعید علی حسینی به اردو می روند

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد