Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

کشتی یا بدنسازی؟

یک دست و چند هندوانه!

پنجشنبه 18 دی 1399 ساعت 04:11

مسئول سازمان لیگ کشتی اخیرا به عنوان رییس فدراسیون بدنسازی انتخاب شد؛ فدراسیونی که به زعم رییس جدید قرار است قالب گذشته را کنار گذاشته و با حجم و گسترده بالا کم و کاستی‌های گذشته را مرتفع کند.

به گزارش منهای فوتبال، نصیر زاده در همین رابطه طی گفت و گویی اعلام کرده بود ترجیحا علاقه‌مند به فعالیت در فدراسیون تحت مدیریت خود است و بعید می‌داند امکان فعالیت در دو مسئولیت متفاوت آن هم با حجم کار بالا وجود داشته باشد. این در حالی است که رییس فدراسیون کشتی در تازه‌ترین مصاحبه خود از لزوم ادامه فعالیت رییس فدراسیون بدنسازی در سازمان لیگ کشتی خبر داده! دبیر حتی پا را فراتر نهاده و اعلام کرده شرط او با نصیرزاده این بوده که وی همزمان با ریاست فدراسیون بدنسازی، سازمان لیگ کشتی را نیز مدیریت کند!  

اظهاراتی از این دست موجب تعجب است زیرا در تاریخ ورزش سابقه نداشته رییس یک فدراسیون مسئولیت لیگ فدراسیون دیگر را نیز بر عهده داشته باشد. بیان چنین سخنانی، از دو منظر کم لطفی در حق جامعه کشتی و بدنسازی محسوب می‌شود. کم لطفی اول به مفهوم مهر تایید زدن بر بی‌اهمیتی امور دو فدراسیون است چرا که اگر قرار به کارکردن باشد یک نفر اگر علامه دهر هم باشد برای انجام امور یک فدراسیون پرمشغله وقت کم خواهد آورد. کم لطفی دوم اعتراف به قحط الرجال در عرصه کشتی است! 

مهمترین ایراد کارشناسان و دوستان دست‌اندرکار حاضر در فدراسیون به رسول خادم این بود که وی نباید همزمان دو مسئولیت ریاست فدراسیون و سرمربیگری را برعهده داشته باشد. با وجودی که محدوده هر دو مسئولیت در یک جا قرار داشت و رییس وقت فدراسیون از نوابغ کشتی جهان محسوب می‌شد. اکنون اما روشن نیست رییس فدراسیون کشتی بر‌اساس کدام استدلال و منطق تاکید دارد رییس یک فدراسیون که هنوز احاطه کامل بر کم و کیف و مقدرات مجموعه تحت مدیریت خود ندارد و ظاهرا همزمان مسئولیت تربیت بدنی دانشگاه پیام نور را نیز بر عهده اوست چگونه می‌تواند مدام بین خیابان ورزنده که در سوی دیگر شهر قرار دارد و خانه کشتی که در منتهی‌الیه غرب پایتخت است در رفت و آمد باشد؟ این چه مفهومی دارد جز اینکه به زبان بی زبانی کارآیی اهالی کشتی را زیر سئوال ببریم؟

مشکل همان است که برخی از بزرگان کشتی جسته و گریخته به آن اشاره دارند؛ برخی از عنوانداران وقتی مصدر کار فدراسیون می‌شوند گمان دارند حاکم‌مطلق العنان مجموعه تحت امر و حرف اول و آخر باید بر زبان آنان جاری شود. این گفتار به مفهوم کم توان انگاشتن نصیرزاده یا تعیین محدوده اختیارات نامبرده نیست اما از آنجایی که گفته‌اند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، بیان چنین دیدگاه‌ها و نقطه نظرات غیر متعارف نیز حدود و ثغوری دارد. شاید عقل ناقص ما با اِعمال چنین مدیریت‌هایی بیگانه است و در قرن بیست و یکم در نمی‌یابیم که اصول مدیریت در جهان معاصر متکی به برنامه و سیستم است و حضور افراد در مسئولیت‌های مختلف تنها به اجرای برنامه های از پیش تهیه شده و دقیق کمک می‌کند. به سخن دیگر امور اداری باید به جای فرد محور بودن برنامه محور باشد.

شاید در سایه ضعف مدیریت کلان ورزش و فقدان سازوکار موجود در این واپسین ماه‌های عمر دولت و وزارت ورزش از یک سو و بی عملی مجامع فدراسیون‌ها، برخی روسا محدودیتی در تصمیم گیری‌ها و اعمال سلیقه احساس نکنند اما این موارد از نگاه تیزبین افکار عمومی و کارشناسان واقعی رسانه‌های منتقد پنهان نخواهد ماند.

به خاطر داشته باشیم سال‌های طولانی مسابقات لیگ برگزار و از قضا دوران طلایی اجرا و عمل آن در زمان مسئولیت چهره‌های با تجربه خانواده کشتی بوده است.

تلاشگران کم ادعایی چون نقی کلانتری، اسدالله رضایی، عباس نمازیان، شادروان تورج لارودی ورضا غلامی، خصوصا همکاران بی‌نام و نشانی که این بزرگان را یاری می‌دادند و  هم اکنون نیز عمده بار لیگ بر دوش برخی از آنان است موجبات رونق و شکوفایی لیگ کشتی شدند. حال اینکه چرا عزیزان مسئول کنونی علاقه وافر دارند امور مختلف فدراسیون را به افرادی غیر از خانواده کشتی بسپارند و در این راه تا آنجایی پیش می‌روند که حاضرند چند هندوانه را زیر بغل یک نفر غیر از خانواده کشتی جای دهند اما حاضر نیستند مسئولیت لیگ را به فرد باتجربه و امتحان پس داده‌ای از جامعه کشتی بسپارند موجب شگفتی است!

و کلام آخر اینکه اعضای مجمع بدنسازی با این امید به نصیرزاده اعتماد کرده‌اند که او بتواند تحول جدی در عرصه این ورزش ایجاد کند. لازمه این کار تمرکز و تلاش وی در همین حوزه است. اگر تصور آن است که کشتی فرد واجد شرایط برای اداره لیگ ندارد فکر دیگری باید کرد.

به قلم:محمدرضا کاظمی

فدراسیون بدنسازی به کدام سو می‌رود؟

فدراسیون بدنسازی به کدام سو می‌رود؟

خداحافظی هادی چوپان از دنیای قهرمانی

خداحافظی هادی چوپان از دنیای قهرمانی

زورآزمایی قویترین مردان ایران در ایرانشهر

زورآزمایی قویترین مردان ایران در ایرانشهر

هادی چوپان کارگری که از غیر ممکن، ممکن ساخت

هادی چوپان کارگری که از غیر ممکن، ممکن ساخت

حضور صالحی‌امیری در فدراسیون تنیس روی میز

حضور صالحی‌امیری در فدراسیون تنیس روی میز

نصیرزاده: حتما در فدراسیون تغییرات خواهیم داشت

نصیرزاده: حتما در فدراسیون تغییرات خواهیم داشت

نصیرزاده رییس فدراسیون بدنسازی شد

نصیرزاده رییس فدراسیون بدنسازی شد

 نصیرزاده سرپرست مسابقات شد

نصیرزاده سرپرست مسابقات شد

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس