Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

جوانان والیبالیست ایران، جانشین ستارگان روسیه و برزیل

يكشنبه 06 مرداد 1398 ساعت 02:47

رقابت های والیبال جوانان جهان که از روز 18 جولای در شهر الرفاع بحرین آغاز شده بود، با قهرمانی ایران خاتمه یافت. جوانان ایران تا کنون تنها یک بار به جمع چهار تیم برتر جهان صعود کرده و عنوان سوم را در سال 2007 از آن خود کرده بودند، این بار تمام رکوردهای قبلی خود را بهبود دادند و علاوه بر اولین صعود به فینال، موفق شدند نخستین مدال طلای خود را در این مسابقات به دست آورند.

*‎

در رقابت های 2019 بحرین، جوانان ایران با رتبه 5 جهان، در کنار تیمهای بحرین( میزبان)، کوبا( رتبه اول)، روسیه( رتبه 2)، لهستان( رتبه 3)، برزیل( رتبه 4)، آرژانتین( رتبه 6) و چین( رتبه 7) سیدهای اول و دوم را تشکیل دادند و به این ترتیب بود که ایران در گروه سوم در کنار روسیه، چک و تونس قرار گرفت. در حالی که ایران پس از برد(3-0) مقابل تونس، در برابر روسیه(2-3) شکست خورد و آن گاه در دیدار تعیین رتبه دوم گروه (3-0) چک را نیز از پیش رو برداشت تا راهی دور بعد مسابقات شود.

*

ایران در دور دوم مسابقات کار را با برتری(3-1) در برابر آرژانتین آغاز کرد و پس از شکست(3-1) در برابر ایتالیا، در روز آخر (3-0) بحرین را از پیش رو برداشت و یک بار دیگر با کسب رتبه دوم خود به مرحله بعد صعود کرد.

تیم ایران در نیمه نهایی در حالی مقابل برزیل قرار گرفت که برزیلی ها تا قبل از نیمه نهایی به جز مسابقه مقابل ایتالیا، در 5 دیدار دیگر خود به پیروزی رسیده بودند. اما در برابر ایران حرفی برای گفتن نداشتند و در سه ست با نتایج (25-20)، (25-14) و (25-17) مغلوب شدند تا ایران راهی دیدار فینال شود.

دیدار فینال، یک مسابقه تکراری بین ایران و ایتالیا بود. ایتالیا در راه فینال مقابل برزیل، لهستان، کانادا، ایران، آرژانتین، بحرین و روسیه پیروز شده بودند و وقتی در ست نخست فینال هم (25-17) ایران را شکست دادند، به نظر می رسید به روند بدون شکست خود در این مسابقات ادامه خواهند داد. اما ایران در ست های دوم و سوم موفق شد (25-17) و (25-23) به برتری دست یافته و برای اولین بار ایتالیا را در این مسابقات به یک قدمی شکست ببرد. هرچند ست چهارم (25-22) به سود ایتالیا خاتمه یافت اما این ایران بود که در آخرین ست موفق شد(15-12) به برتری دست یافته و برای نخستین بار قهرمانی جهان را از آن خود سازد.

****

نخستین مسابقات قهرمانی جهان در سال 1977در برزیل برگزار شد. زمانی که ایران حتی در آسیا نیز حرفی برای گفتن نداشت و آسیایی ها نیز در انحصار شرقی ها بود. در نخستین دوره مسابقات شوروی در فینال (3-0) چین را شکست داد؛ عنوانی که در سالهای 1981 و 1985 نیز در آمریکا و ایتالیا توسط جوانان شوروی تکرار شد.

از سال 1987 مسابقات به جای فاصله زمانی چهارساله، هر دو سال یک بار برگزار شد و در نخستین میزبانی آسیایی ها، قهرمانی نیز از آن آسیایی ها شد. تیم والیبال جوانان کره جنوبی که در سال 1981 عنوان سوم و در سال 1985 عنوان چهارم مسابقات را به خود اختصاص داده بود، در مسابقات منامه( بحرین) به فینال رسید و در حالی که شوروی این بار با برتری بر آلمانی غربی، تنها به مقام سومی بسنده می کرد، کره در فینال(3-2) کوبا را شکست داد و قهرمان شد.

در مسابقات 1989 آتن( یونان) هم شوروی یک بار دیگر قهرمان شد و این بار در فینال(3-1) دیگر نماینده آسیا ژاپن را از پیش روی برداشت. دو سال بعد رقابتهای جوانان جهان در قاهره برگزار شد و شوروی در آخرین حضور رسمی خود در مسابقات، با برتری(3-0) در برابر برزیل سوم شد. مقام قهرمانی هم به بلغارستان رسید که (3-0) ایتالیا را از پیش رو برداشت.

با خارج شدن شوروی از جمع مدعیان، سایر تیمها نیز برای مدتی فرصت عرض اندام پیدا کردند. در 1993 برای اولین بار رقابت ها در دو شهر یک کشور برگزار شد. روساریو و سانتافه دو شهر آرژانتین بودند که میزبانی رقابت ها را عهده دار شدند و اولین قهرمانی تیمی غیر از تیمهای اروپایی و آسیایی در این مسابقات رقم خورد. در این رقابتها برزیل(3-1) ایتالیا را شکست داد و اولین قهرمانی از چهارگانه های خود را جشن گرفت.

در سال 1995 این بار دو شهر مالزی میزبانی مسابقات را عهده دار شدند. دو شهر جوهور بارو و کوالالامپور میزبان هشتمین دوره رقابت ها بودند، جایی که برزیل باز هم به فینال رسید اما (3-2) از روسیه شکست خورد که افتخارات شوروی را به ارث برده بود.

در ادامه این مسابقات، باز هم استقبال آسیایی ها بود که رقابت ها را پیش می برد.در 1997 قهرمانی لهستان با برتری(3-1) مقابل برزیل در منامه بحرین به دست آمد. در 1999 روسیه و فرانسه به فینال رسیدند و این بار هم قهرمانی از آن روسیه شد. در حالی که دو شهر سیساکت و اوبون راتچاتانی تایلند این بار میزبان مسابقات بودند.

تهران در سال 2003، ویساکاپانتام( هند) در سال 2005 و پونه از همین کشور در سال 2009 دیگر میزبانان آسیایی بودند و دو شهر کازابلانکا و رباط( مراکش) در سال 2007، میزبانی رقابت ها را به آفریقا بردند. در طول این سالها قهرمانی در انحصار سه تیم درآمد. روسیه در سالهای 2005، 2011، 2013 و 2015، برزیل در سالهای 2007 و 2009 و لهستان در 2017 دیگر تیمهایی بودند که قهرمان این رقابت ها شدند تا این که مسابقات 2019 و قهرمانی ایران، به این روند خاتمه داد.

**

ایران در مسابقات جوانان جهان

هرچند ایران یک بار در سال 2003 میزبان جوانان جهان بود اما در آن مسابقات، با شکست مقابل کره جنوبی، برزیل و روسیه عنوانی بهتر از ششمی به دست نیاورد. اما بهترین نتیجه ایران در سال 2007 حاصل شد. جایی که جوانان ایران در مرحله گروهی مقابل بلغارستان(3-0)، ایتالیا(3-2)، ژاپن(3-1) و مراکش(3-0) به برتری دست یافتند و با شکست (3-2) مقابل کوبا به عنوان دوم گروه خود رسیدند.ایران در نیمه نهایی این مسابقات(3-1) از روسیه باخت و پس از برد(3-1) مقابل ایتالیا در دیدار رده بندی، عنوان سوم مسابقات را از ان خود ساخت.

در سال 2009 ایران عنوان هفتم جهان را به خود اختصاص داد و دو سال بعد با صعودی یک پله ای، عنوان ششم جهان را از آن خود کرد. ایران در سال 2013 پنجم شد و پس از سقوطی هفت پله ای در دوره بعد، یک بار دیگر در سال 2017 به جایگاه پنجم جهان بازگشت و آن گاه نوبت به سال 2019 رسید و نخستین قهرمانی ایران در جهان.

مهدی زارعی

والیبال ایران و رویای المپیک

والیبال ایران و رویای المپیک

رهبر انقلاب اسلامی قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان را تبریک گفتند

رهبر انقلاب اسلامی قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان را تبریک گفتند

پیام تبریک کمیته ملی المپیک به ملی پوشان جوان والیبال

پیام تبریک کمیته ملی المپیک به ملی پوشان جوان والیبال

مردان تاریخ ساز والیبال و سجده شکر بر پرچم ایران

مردان تاریخ ساز والیبال و سجده شکر بر پرچم ایران

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد