Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

نامدارانی که به جام تختی دعوت نشدند

قلم قرمز روی نام سعید عبدولی و پرویز هادی!

چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 ساعت 10:51

از سوی فدراسیون کشتی اسامی آزاد و فرنگی‌کاران واجد شرایط شرکت در مسابقات جام تختی اعلام شد و در جمع لیست نسبتا بلند بالای اعلامی، نامی از سعید عبدولی دارنده مدال‌های جهان و المپیک کشتی فرنگی و پرویز هادی نفر نفرسوم دنیا و قهرمان بازی‌های آسیایی دیده نمی شود.

عبدولی و هادی مدت هاست از کانون توجه کادرهای فنی دور و حرف و سخنی درباره آنان شنیده نمی‌شود. همینقدر می‌دانیم هادی نامزد شورای شهر تبریز شده و عبدولی نیز اگرچه همچنان امیدوار به حضور در مسابقات و رسیدن به دوبنده تیم ملی است اما نیم نگاهی نیز به ورزش MMA دارد تا در صورتی که کلا از کشتی ناامید شد به سراغ مبارزه در قفس برود.  

سعید سال هاست کم و بیش برای حضور در اردوهای آمادگی بدقلقی می کند و این  شیوه تفکر و تلقی در برابر مربی خاص و شناخته شده‌ای چون محمد بنا جواب نداده هر چند وی به کرات از درِ گذشت و  مصلحت وارد شده و از برخی حاشیه پردازی های شاگرد تند و تیز خود را نادیده انگاشته اما به نظر می‌رسد اکنون خیال سرمربی تیم از بابت جایگزین عبدولی راحت است و در این واپسین سال‌های دوران قهرمانی ورزشکار یادشده، اشتیاق چندانی برای جذب این شاگرد پرانرژی از خود نشان نمی دهد. 

همین امر شانس عبدولی ۳۱ ساله را برای حضور مجدد در ترکیب تیم ملی کم می کند. هرچند وی با کسب ۴ مدال رنگارنگ جهان و المپیک، افتخار آفرینی‌های متعدد قاره ای و مدال های ارزشمندی دیگری که حقش بود اما داوران مسابقات از وی گرفتند یکی از بهترین‌های کشتی فرنگی ایران و جهان محسوب می شود. به جرات می توان ادعا کرد این کشتی گیر بیشترین آسیب را از ناحیه طرز تلقی و تفکر خود نسبت به افراد و شرایط دیده است. نگاهی که در آن صراحت و صداقت در هم آمیخته اما در بسیاری مواقع پاسخ مناسبی برای ابراز احساسات نیست.

حکایت پرویز هادی اما قدری متفاوت است این آزادکار سنگین وزن کشتی ایران حتی الامکان صبور و کم حاشیه بوده مگر در موارد خاص که احساس کرده حقی از وی تضییع شده باشد. تلاش و جدیت این قهرمان خطه آذربایجان ستودنی است. وی در سایه همین تلاش ها ۵ بار از سکوی نخست مسابقات قاره‌ای و بازی‌های آسیایی بالا رفته و در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب مدال برنز جهان در بوداپست مجارستان شد. پس از جهانی یاد شده اما وی نتوانست جایگاه خود را در سطح اول تیم ملی حفظ کند بطوری که در جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان یدالله محبی جوان موفق شد او را کنار زده و خود راهی این میدان شود.

هادی پس از آن و در رقابت های انتخابی چند ماه پیش نیز توفیق لازم را پیدا نکرد در نتیجه غلامرضا محمدی او را از گردونه نفرات مورد نظر خود خارج و در لیستی که حاوی واجدین شرایط حضور در جام تختی است نام هادی به چشم نمی خورد. کادر فنی کشتی آزاد می‌توانند دلایل متعددی برای خط زدن نام هادی داشته باشند اما تردیدی نیست به همان اندازه نیز می توانند دلیل برای دعوت از وی و سعید عبدولی برای شرکت در جام تختی ردیف کنند. 

هنوز مشخص نیست آیا رقابت های جهانی امسال که قرار است پس از بازی های المپیک توکیو و در فصل پاییز به میزبانی کشور نروژ برگزار شود در چند وزن است. اگر همانند دوره گذشته در اوزان غیرالمپیکی برگزار شود تکلیف روشن است اما شواهد حاکی از آن است که اتحادیه جهانی به سبب عدم برگزاری جهانی ۲۰۲۰ که به واسطه شیوع کرونا لغو شد جهانی ۲۰۲۱ نروژ را در تمام اوزان برگزار خواهد کرد. 

در هر دو صورت کشتی گیری چون سعید عبدولی که در وزن ۸۲ کیلو مبارزه می کند امکان شرکت در میدان جهانی را دارد .پرویز هادی اما تنها در صورتی که جهانی در تمام اوزان برگزار شود از چنین امکانی برخوردار می‌شود البته اگر به  جام تختی دعوت می شد و با کسب عنوان قهرمانی نظر کادر فنی را جلب می کرد. در هر حال و تحت هر شرایط این دو قهرمان امیدوار بودند از آنان هم برای حضور در جام تختی دعوت به عمل می‌آمد تا برای آخرین بار شانس حضور خود در دنیای قهرمانی را بیازمایند.

به قلم:محمدرضا کاظمی

پرویز هادی: با تفکر موجود به کشتی برنمی‌گردم

پرویز هادی: با تفکر موجود به کشتی برنمی‌گردم

ادب مرد بالاتر از دولت اوست

ادب مرد بالاتر از دولت اوست

رویارویی علیزاده با قهرمان اروپا و المپیک در رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک

رویارویی علیزاده با قهرمان اروپا و المپیک در رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک

سعید عبدولی: می خواهند از کشتی حذفم کنند

سعید عبدولی: می خواهند از کشتی حذفم کنند

پرویز هادی:  برای بهبودی اوضاع ورزش تبریز نامزد شورای شهر شدم

پرویز هادی: برای بهبودی اوضاع ورزش تبریز نامزد شورای شهر شدم

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس