Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

بحران دستمزد و فرار نخبه ها از فدراسیون های ورزشی

سه شنبه 22 مهر 1399 ساعت 11:20

خط فقر در کشور ۱۰ میلیون تومان برآورد شده است. در حالی که بسیاری از مشاغل رده میانی و بالای مدیریت در حوزه های اقتصادی، صنعتی، سلامت و سیاسی ۲ تا ۴ برابر این میزان حقوق میگیرند، اوضاع در ورزش تا حد زیادی اسفناک است.

روسای فدراسیون ها به عنوان بالاترین سطح مدیریت ورزش علی القاعده حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان دریافتی دارند. دبیرکل و خزانه دار یک فدراسیون نیز کمتر از ۶ میلیون تومان حقوق میگیرند. این میزان برای کارمندان بخش های آموزش، روابط عمومی و حتی فنی یعنی مربیان داخلی و پایه کمتر از ۴ میلیون تومان برآورد می شود. 

آمار و ارقام دستمزدها نشان میدهد که پرسنل یک فدراسیون ورزشی مثل بسیاری از سازمان ها زیر خط فقر قرار دارند و به همین دلیل اکثرا یا دوشغله هستند یا از میزان دریافتی خود رضایت ندارند و به سختی گذران عمر می کنند. جدا از اینکه عدم پرداخت حقوق متناسب با هزینه های پرسنل، زمینه فساد را در سیستم فرآهم میکند، تداوم وضع موجود به فرار نخبه ها از ورزش منجر می شود.

اکنون مقایسه کرسی های ورزشی با یک دهه قبل نشان می دهد بسیاری از نخبه های ورزشی و مدیریتی وضعیت پایداری در فدراسیون ها ندارند.فدراسیون های ورزشی به عنوان بالاترین نهادهای تصمیم گیری یک رشته در سطح کشور نیازمند منابع انسانی قوی و کارآمد در تمام بخش ها هستند اما عدم برخورداری از اعتبار کافی، عدم ثبات مدیریت و تغییرات پیوسته در سطوح کلان ورزش و از همه مهم تر محدودیت های قانونی موجب شده تا فدراسیون ها به جای تغذیه از سایر نهادها در حوزه منابع انسانی عملا به بنگاه تولید نیرو برای سایر بخش های خدماتی، صنعتی و اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی بدل شوند.

شاید یک جست و جوی ساده در استارتاپ های موفق گویای حضور تعداد قابل توجهی از نیروهای سابق و فعلی ورزش در این حوزه باشد.مساله اصلی اما آنجا شروع می شود که فدراسیون ها با از دست دادن نیروهای نخبه خود به سختی می توانند مدیران کارآمد و زبده را جذب کنند. شاید از این روست که طی سال های اخیر شاهد سیل حضور کارمندان وزارت ورزش در فدراسیون ها بوده ایم.  

اگرچه نخبگان حوزه مدیریت ورزشی همچنان تلاش می کنند با ایجاد اصلاحات توفیقاتی را در تاریخ ورزش کشور پدید آورند اما عملا قربانی شرایط بد اقتصادی و بستر نامساعد اجتماعی به واسطه فضای پوپولیستی و کمبود منابع ورزش شده و عطای آن را به لقایش می بخشند.شاید بازنگری در آیین نامه های اقتصادی فدراسیون ها و همچنین تعریف حقوق و مزایای مناسب و درخور شأن کارمندان بدنه ورزش بتواند روند فعلی فرار نخبه ها از ورزش را معکوس کند در غیر این صورت کارمند یک فدراسیون با مدرک بالاتر از کارشناسی ارشد و یک خانواده سه نفره با دستمزد ۳ تا ۴ میلیون تومانی اگر تن به تخلف و فساد مالی ندهند قطعا بدون انگیزه تا پیدا کردن شرایط شغلی بهتر امروز و فردا خواهند کرد. در نتیجه بازده مدیریتی و اجرایی در فدراسیون ها هر روز افت کرده و در نهایت ورزش کشور سیر نزولی خواهد داشت.

الهام محمدی مجد 

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس