Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

ورزش باستانی، قصه یک دل و چند دلبر!

چهارشنبه 09 مهر 1399 ساعت 08:21

سال هایی بس طولانیست که نام ورزش باستانی با حواشی و اتفاقات ریز و درشت در هم آمیخته است. گویی یک نفر این رشته ملی و آیینی را نفرین کرده تا هرگز روز خوش به خود نبیند! تا آنجایی که به یاد داریم همواره برای تصاحب زعامت این ورزش برخاسته از فرهنگ ایران کهن دعوا بوده است.

هیچگاه خبر قابل توجه و مسرت بخشی از این ورزش به گوش نمی رسد الا اینکه دعوا و کشمکش جدیدی در گرفته باشد. سال های مدیدی است که سه ضلع مثلث  فدراسیون کشتی، فدراسیون ملی ورزش های زورخانه ای و فدراسیون بین المللی  بر سر زمامداری این رشته درگیر بوده اند و پس لرزه های آن کشمکش ها کم و بیش تا به امروز تداوم دارد. عدم سازش پذیری طرفین دعوا و نبود اراده و قدرت کافی در میان مسئولان رده بالای ورزش برای همسو کردن فعالیت های سه مدعی یادشده شرایطی فراهم ساخت تا در گذر زمان ورزش باستانی نه تنها پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته باشد بلکه با تعطیلی زورخانه های سراسر کشور بساط این رشته ورزشی عملا در میان جامعه شهری و روستایی برچیده شده و مفهوم آن در میان نسل جوان به کلی از میان برود.‌ روزگاری صدای ضرب و زنگ و نوای دلنواز مرشد در هر کوی و برزن به گوش می رسید و بانگ خوش صلوات و مدح اولیا و جوانمردان روح و جان را جلا می بخشید.

پهلوانان و میانداران زورخانه در کوی و برزن به نام شناخته می شدند و مردم کوچه و بازار احترام خاصی برای ایشان قائل بودند؛ اکنون اما  آن بساط شور و نشاط برچیده شده و از ورزش باستانی تنها نامی بر جای مانده است. یک نام خشک و خالی که همچنان بر سر تصاحب آن میان مدعیان، بساط جنگ و درگیری پهن است. جای شگفتی است که سه مدعی پیشین کم بودند که وزارت ورزش نیز به جای حل و فصل موضوع و ایجاد همگرایی، خود نیز به مدعی تازه ای تبدیل شده که هر از چندگاهی با موضعگیری ها و اتخاذ تصمیمات یکسویه اختلافات را تشدید می کند.
خلع ید فدراسیون کشتی از برگزاری کشتی پهلوانی و در هم ریخته شدن بساط جهانی آن در این مجموعه باعث بروز کدورت های فراوان شد و اکنون ضمن مخالفت با پیشنهاد فدراسیون ملی باستانی در خصوص فعالیت بانوان، گام دیگری در جهت تشدید تضاد برداشته، این در حالیست که فدراسیون ملی زورخانه ای پیش از ارائه درخواست مجوز فعالیت بانوان مسئله را با برخی از علما و مراجع در میان گذاشته و موافقت آنها را جلب کرده بود اما گویا وزارت ورزش مجوز لازم را در این باره صادر نکرده است!

 نکته جالب توجه اینکه معاونت بانوان وزارت ورزش در توجیه این عمل عذر بدتر از گناه آورده که چون سابقه ای برای فعالیت بانوان در این ورزش یافت نشده، در نتیجه امکان فعالیت برای آنها وجود ندارد.(نقل به مضمون) صرفنظر از این استدلال بیهوده و تاکید بر این حقیقت که مطابق داستان های شاهنامه و دیگر منابع تاریخی قطعا زنان در گذشته به ورزش خصوصا تیراندازی،  سوارکاری و آمادگی جسمانی می پرداختند. تردید نمی توان کرد  ابزار قدرتمندی، چابکی و استقامت برای پرداختن به این رشته ها همانا وسایل ورزش باستانی بوده است. گذشته از این واقعیت، یک نکته مهم دیگر را نمی توان از نظر دور داشت که اگر رویای بین المللی شدن و حتی المپیکی شدن این ورزش ملی را در سر می پرورانیم  باید امکان فعالیت زنان در این رشته را فراهم کنیم. وقتی بانوان این امکان را یافته اند تا در رشته های مختلف وارداتی و حتی خشن به فعالیت بپردازند، چرا این فرصت از آنان گرفته می شود تا ضمن حفظ موازین در ورزش ملی، آیینی و فرهنگی خودمان ورود پیدا کنند؟ مگر نه اینکه ورزش باستانی با ذکر اوصاف اولیا و جوانمردان جان می گیرد، اگر چنین است، چه ایرادی دارد بانوان ما نیز با همین فرهنگ و آیین ورزش کنند؟

 مته به خشخاش گذاشتن و ریز شدن در چنین مقوله ای منطقی به نظر نمی رسد . ورود بانوان در عرصه ای که مشحون از غنای فرهنگی، تقویت روحیه ملی، ذکر اوصاف اولیا و ترویج اخلاق است نه تنها نکوهیده نخواهد بود بلکه در بلند مدت می توان تاثیر مثبت آن را در پرورش نسل های آینده، گسترش فرهنگ خودی و پیشرفت ورزش باستانی به عینه مشاهده کرد.

محمدرضا کاظمی 

سرپرست فدراسیون باستانی: انتخابات خرداد برگزار می شود

سرپرست فدراسیون باستانی: انتخابات خرداد برگزار می شود

باران چشمه: وزارت ورزش بخواهد کنار می روم

باران چشمه: وزارت ورزش بخواهد کنار می روم

عکاسی با اعمال شاقه

عکاسی با اعمال شاقه

کلانتری عضو جدید هیات رئیسه فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس

کلانتری عضو جدید هیات رئیسه فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس