Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

بودن یا نبودن محمد بنا، مسئله این است

سه شنبه 18 شهریور 1399 ساعت 08:35

از همان ابتدا معلوم بود رییس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی آبشان در یک جوی نخواهد رفت. در واقع اخلاق و رفتار محمد بنا و علیرضا دبیر کمترین سنخیتی با یکدیگر ندارد. ۸ بار استعفای محمد بنا درمدت نزدیک به یک سال دلیل محکمی است بر این مدعا که او از ابتدا با سیستم مدیریتی علیرضا دبیر دچار چالش بوده و نهایتا نیز این زخم کهنه پس از نشست تصمیم گیری درباره شروع اردوهای تیم ملی سرباز کرده است.

مروری بر عملکرد و چگونگی سلوک سرمربی تیم کشتی فرنگی گویای آن است که وی تلقی و نگرش خاصی در امر مربیگری و مدیریت دارد. نگرشی که اگر مدیر بالا دستی بتواند این نگاه را تقویت و در صورت لزوم کم و کاستی های احتمالی را برطرف کند موفقیت تیم و قهرمانان حتمی است. حال اگر مدیر بالادستی خود را مدعی و صاحب تفکر در زمینه کشتی و مربیگری بداند، کار مشکل خواهد شد. 

بنا طی سالیان متمادی ثابت کرده از نبوغ و تفکر لازم برای رساندن تیم و قهرمانان به موفقیت در میادین بزرگ برخوردار است. کارنامه این مربی جهانی پر از پیروزی و کسب افتخار بوده و این موفقیت تا زمانی که ابتکار عمل و تصمیم گیری بر عهده وی بوده نتیجه مطلوب به همراه داشته است ؛ همچنین  هرگاه شرایطی به وجود آمد تا او را دچار تضاد در تصمیم گیری و اختلاف سلیقه با مسئولان فدراسیون کند، زمینه تزلزل در ارکان تیم ملی و قهرمانان فراهم شد. اکنون نیز چنانچه اختلاف وی با رییس فدراسیون جدی و راه بازگشت فراهم نشود، دود آن به چشم کشتی فرنگی خواهد رفت. 

شاید مسئولان فدراسیون تصور می کنند احتمالا مسابقات جهانی درکار نخواهد بود و چه بسا المپیک ۲۰۲۱ نیز برگزار نشود تحت این شرایط اکنون بهترین زمان برای تعیین تکلیف با مربی عصیانگری چون محمد بنا خواهد بود. فردی که عاشق کشتی است اما دوست دارد به شیوه ای که خودش به آن اعتقاد دارد کار کند. علاقه مند نیست برای ماندن در مقام سرمربیگری به هر قیمت و با هر شرایط بسازد.تحکم را نمی پذیرد. بیش از آنکه برای خود بخواهد برای شاگردانش می خواهد. به همین دلیل او را آقای خاص کشتی یا چهره غیر متعارف می نامند. کارکردن با چنین فردی هنر خاص خود را طلب می کند. اگر این هنر وجود نداشته باشد یا به اصطلاح چوب لای چرخ تفکرات وی گذاشته شود اصراری برای ماندن از خود نشان نمی دهد.

محمد بنا مربی توانمندی است که در جهان مربیگری شیوه منحصر به فردی دارد.این سبک نتیجه بخش بوده و توانسته موفقیت های فراوانی برای ورزش ایران به ارمغان آورد. آقایان اگر بتوانند همین مربی با اخلاق خاص را در مسیر موفقیت حمایت و همراهی کنند چشم انداز روشنی در پیش خواهیم داشت اما اگر قرار باشد هرکسی ساز خودش را بزند و کشمکش ها طولانی شود، در آن صورت باید امیدوار باشیم مسابقات جهانی و المپیک برگزار نشود در غیر این صورت با اوضاعی که کشتی دارد دستیابی به موفقیت بسیار دشوار خواهد بود. 

وقتی صحبت از بی پولی، کاهش نیروی انسانی، جوانی، بی تجربگی اعضای تیم ملی و دشواری های دیگر به میان آید و اگر این ضعف ها با غیبت محمدبنا در هم آمیزد در آن صورت چه امیدی می توان به آینده ورزش اول کشور داشت. ورزشی که مردم از آن انتظار فراوان دارند اما اکنون خود این ورزش در تاروپود مشکلات خواسته و ناخواسته گرفتار آمده و سروسامان درستی ندارد. فرض کنیم که بنا هم از کشتی رفت چه تضمینی وجود دارد نفر بعدی یا مربیان دیگر با مشکلاتی از این دست مواجه نشوند؟قبلا نیز بارها گفتیم اداره کشتی سهل و ممتنع است یعنی هم می شود آن را به راحتی اداره کرد و هم اداره آن سخت می شود چنانچه نتوان سیاست درستی در باب اداره این مجموعه اتخاذ کرد.

امیدواریم اختلاف سلیقه ها از میان برود و محمدبنا باردیگر به خانه کشتی بازگردد. شاید بهتر بود رایزنی برای بازگرداندن وی پیش از آنکه موضوع رسانه ای شود و متن درخواست خصوصی او افشا شود انجام می گرفت. کشتی اکنون بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و همدلی نیاز دارد. حلقه مفقوده ای که برای یافتن و اتصال آن باید درایت و از خود گذشتگی کرد.

محمدرضا کاظمی 

محمد بنا در بیمارستان بستری شد

محمد بنا در بیمارستان بستری شد

مراد محمدی: بهتراست فعلا در مورد کشتی حرف نزنم!

مراد محمدی: بهتراست فعلا در مورد کشتی حرف نزنم!

عزل و نصب های بی پایان در کشتی

عزل و نصب های بی پایان در کشتی

محرابی: لیگ کشتی امسال، سخت ومتفاوت خواهد بود

محرابی: لیگ کشتی امسال، سخت ومتفاوت خواهد بود

دور تازه تقابل فدراسیون کشتی و وزارت ورزش!

دور تازه تقابل فدراسیون کشتی و وزارت ورزش!

همایش پیاده روی بانوان نیروی پدافند هوایی

همایش پیاده روی بانوان نیروی پدافند هوایی

در اين عالم ، آنقدر عشق موجود است كه به همه برسد . مردم فقط بايد دنبال آن بروند !

در اين عالم ، آنقدر عشق موجود است كه به همه برسد . مردم فقط بايد دنبال آن بروند !

آیا ورزش بولینگ در زمان کووید 19 امن است؟

آیا ورزش بولینگ در زمان کووید 19 امن است؟

قاب روز سه شنبه 18 شهریور 1399

قاب روز سه شنبه 18 شهریور 1399

‎تاملی در باب لیگ برتر کشتی / جایی که قهرمان المپیک از دستمزد نازلش خجالت می کشد

‎تاملی در باب لیگ برتر کشتی / جایی که قهرمان المپیک از دستمزد نازلش خجالت می کشد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد