Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

‎تاملی در باب لیگ برتر کشتی / جایی که قهرمان المپیک از دستمزد نازلش خجالت می کشد

يكشنبه 16 شهریور 1399 ساعت 10:19

‎لیگ برتر کشتی چندی پیش قرعه کشی شد. این درحالیست که به سبب شرایط حساس حاضر و یکه تازی کرونا هنوز مجوز برگزاری این مسابقات صادر نشده و روشن نیست آیا در نهایت این رویداد رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر.

با این اوصاف و باوجود آنکه دست اندرکاران سازمان لیگ و فدراسیون کشتی از کمیت بالای تیم های شرکت کننده داد سخن داده اند اما به نظر نمی رسد در صورت صدور مجوز برگزاری مسابقات نیز همین تعداد تیم در میدان باقی مانده باشند.بگذریم از اینکه لزوما کمیت بالا نمی تواند دلیل محکمی بر استحکام و اقتدار لیگ مذکور تلقی شود.

لیگ کشتی زمانی اعتبار و جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد که از قوام و دوام لازم برخوردار باشد. این امر نیز صرفا در سایه حضور باشگاههای صاحب اعتبار در عرصه مسابقات جنبه عینی می یابد. اینکه تعداد تیم های شرکت کننده بیش از دوره گذشته باشد اما نیمی از آنان باری به هر جهت و به منظور خالی نبودن عریضه وارد میدان شده باشند نشانه اقتدار لیگ کشتی نیست بلکه لیگی که ورزش اول کشور را تحت پوشش قرار می دهد باید در حد نام و جایگاه  این ورزش ملی باشد.

سال گذشته و سال های قبل از آن شاهد بروز مشکلاتی از سوی تیم های خلق الساعه بودیم زیرا تعدادی از آنها در میانه راه عطای ماندن را به لقای قهرمانی بخشیدند و پی کار خود رفتند! امسال اما برخی از آنها پیش از آنکه وارد کارزار مبارزاتی شوند جا زدند و عذر خواستند.

 پخش و پالایش کرمانشاه نخستین تیمی بود که اعلام انصراف کرد. تیم کشتی فرنگی اوکسین خوزستان هم مسیر همتای کرمانشاهی خود را طی کرد. ‌ برادران محبی یک عمر اعتبار و آبرو در عرصه کشتی کسب کرده اند چه بسا ممکن بود حضور در مسابقات لیگ به سبب بدقولی اسپانسر اعتبار این بزرگان را دستخوش خدشه و خلل سازد بنابراین خیلی زود خویشتن را از معرکه خارج کردند. آنان به اعتبار اسپانسر، برنامه ریزی و به مربیان و کشتی گیران امیدواری داده بودند. مردم عاشق کشتی این خطه هم خوشحال بودند که پس از سال های طولانی کرمانشاه در لیگ برتر نماینده دارد. فرنگی کاران خوزستان نیز در غیاب تیم موفق سینا صنعت که امسال غایب بزرگ لیگ بود امیدوار بودند با تیم فولاد اکسین موفقیت های گذشته را تکرار کنند اما حامی مالی این تیم نورسیده نیز پس از قرعه کشی عذر خواهی کرد. هرچند مسئولان فدراسیون تلاش دارند فولاد اکسین را به لیگ بازگردانند . حکایت دریاچه ارومیه هم چنین بود.‌آنجا نیز تمام یارگیری ها انجام شده بود. مربیان فعالیت خود را آغاز کرده و پیشاپیش امیدوار بودند از جمله تیم هایی باشند که به مرحله نیمه نهایی صعود می کنند اما چون تعهدی به مفهوم واقعی وجود نداشت و حامی مالی اراده لازم برای ورود به عرصه مسابقات از خود نشان نداد، در نتیجه بر چشم برهم زدنی تمام رشته ها پنبه شد. اعضای تیم شانس آوردند که شیر پاک خورده ای توانست مسئولان باشگاه استقلال را راضی کند تا جور تیم منحل شده را بکشد. در واقع باید حضور باشگاهی چون استقلال در لیگ کشتی را به فال نیک گرفت به شرطی که این حضور غیر مترقبه و بی برنامه، فرجامی نیک به همراه داشته باشد.

فراموش نکنیم هنوز ابتدای راه لیگ کشتی امسال قرار داریم و فعلا چند و چون برگزاری مسابقات در پرده است; برهمین اساس نمی توان با اطمینان خاطر گفت آیا تیم های باقیمانده تا پایان راه به مسیر خود ادامه خواهند داد یا خیر.

بدیهی است در این میان حساب تیم های با برنامه و قدرتمند از بقیه جداست. همانطور که نسبت به حضور تیم های ضعیف و باری به هرجهت در لیگ کشتی نقد داریم به همان اندازه باید قدردان تیم های توانمند و هدفدار چون بازار بزرگ تهران و بیمه رازی بود که با چندسال حضور در عرصه مسابقات اعتبار و ارزش ویژه ای به این مسابقات داده اند. تیم هایی که قول و عمل شان یکی است. به کشتی گیر  و مربی وعده سرخرمن نمی دهند. کار کلاسیک و با برنامه انجام داده و به موقع خود،حاصل کاشته های خود را برداشت می کنند. متاسفانه تعداد این تیم ها حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و این امر برای ورزشی که نام اول را یدک می کشد و چشم و چراغ ما در المپیک محسوب می شود خوب نیست.‌ باید حساب لیگ کشتی با مسابقات دیگر تیم ها متفاوت باشد. ضرورت دارد این اهمیت در تمام بخش های تبلیغاتی، حمایتی و اسپانسری جریان داشته باشد. باید باشگاه های معتبر داوطلبانه یا دستوری در لیگ ورزشی که مدال آورترین محسوب می شود حضور پیدا کنند. در غیر این صورت برگزاری لیگ این ورزش در حالی که قهرمان المپیک آن به سبب نازل بودن مبلغ قرارداد حتی از ذکر آن خودداری می کند چندان دلچسب نخواهد بود.

محمدرضا کاظمی 

مراد محمدی: بهتراست فعلا در مورد کشتی حرف نزنم!

مراد محمدی: بهتراست فعلا در مورد کشتی حرف نزنم!

عزل و نصب های بی پایان در کشتی

عزل و نصب های بی پایان در کشتی

کرونا، ویروس هزار چهره

کرونا، ویروس هزار چهره

محرابی: لیگ کشتی امسال، سخت ومتفاوت خواهد بود

محرابی: لیگ کشتی امسال، سخت ومتفاوت خواهد بود

دور تازه تقابل فدراسیون کشتی و وزارت ورزش!

دور تازه تقابل فدراسیون کشتی و وزارت ورزش!

بودن یا نبودن محمد بنا، مسئله این است

بودن یا نبودن محمد بنا، مسئله این است

بزرگداشت "روز بین المللی" توسط کمیته برگزاری هانگژو2022

بزرگداشت "روز بین المللی" توسط کمیته برگزاری هانگژو2022

تشکیل کمیته برگزاری بازی های زمستانی 2024 جوانان

تشکیل کمیته برگزاری بازی های زمستانی 2024 جوانان

تمجید عضو IOC از پیشرفت در فعالیت های پکن 2022

تمجید عضو IOC از پیشرفت در فعالیت های پکن 2022

برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون بین المللی کانو در هاله ای از ابهام

برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون بین المللی کانو در هاله ای از ابهام

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک