Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

اسکندری: برخی از کاه کوه می‌سازند/ علی دایی هم برای تمرکز بیلیارد بازی می‌کند

دوشنبه 10 شهریور 1399 ساعت 12:49

مبادی آداب بودنش را با وقت شناسی و حضور به موقع در مصاحبه نشان می دهد. البته برخلاف بیشتر مدیران ورزشی خیلی اهل خودنمایی در رسانه ها نیست و کمتر مصاحبه می کند. اگرچه حالا پس از طی یک دهه از باتجربه ترین روسای فدراسیون های ورزشی ایران به شمار می رود اما همچنان از دریافت پیشنهادها و نقطه نظرات کارشناسی برای توسعه هرچه بیشتر رشته های تحت پوشش فدراسیونش استقبال می کند.

 

در حالی که تا همین چند سال قبل برخی طیف های سنتی با دیده تردید به ورزش هایی نظیر بولینگ و بیلیارد می نگریستند اما حالا با تلاش های او این رشته ها در کنار بولس از محبوب ترین ها نزد اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان شده است. شاید به درستی بتوان گفت که سال ها مدیریت در فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس کار آسانی نبوده و چالش ها و فرصت های بسیاری را به همراه داشته است. یکی از همین چالش ها که هاشم اسکندری در سومین دوره ریاستش در این فدراسیون با آن مواجه شد، تعلیق 6 ماهه بود. اسکندری حالا با پایان این دوره 6 ماهه به فدراسیون بازگشته تا به قول خودش مثل راننده های حرفه ای ایتالیا تمام آینه ها را بردارد، به جلو نگاه کند و با سرعت به اهدافش برسد.

در ادامه متن گفت و گوی اختصاصی منهای فوتبال با هاشم اسکندری- رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس را می خوانید:

 

*قریب به یک دهه است، سکان بولینگ و بیلیارد را دست دارید، ورزشی که ابتدا مورد نقد طیف سنتی جامعه قرار گرفت ولی همزمان مورد استقبال جوانان و به خصوص دهه شصتی ها بود. الان بولینگ و بیلیارد در کجا قرار دارد؟

رشته های بولینگ، بیلیارد و بولس مخاطبان خاصی به خصوص نوجوانان و جوانان را دارند. 10 سال قبل قسمت بود که به این فدراسیون بیایم. اول برای مدیریت فدراسیون کاراته دعوت شدم چون تخصص من کاراته است، عناوین قهرمانی این رشته و مربیگری دارم. دارای دان ۸ کاراته و دان ۲ جودو هم هستم و همیشه برای این دو فدراسیون دعوت می شدم اما به طور اتفاقی قسمت شد وارد فدراسیون بولینگ و بیلیارد شوم.

وقتی وارد این حوزه شدم، متاسفانه دفتر بسیار حقیری که در حد فدراسیون نبود در مجموعه ورزشی کشوری داشتیم که مثل نگهبانی بود. اجازه خواستم در دفتر خصوصی خودم کار را راهبری کنم تا زمانی که جایگاهی در شان فدراسیون بگیریم. از همان زمان پشتیبانی خوبی صورت گرفت و دفتری در شأن فدراسیون در خیابان سئول در دو طبقه تهیه شد و استارت را زدیم.

درباره این رشته مدت ها مطالعه جامعی انجام دادم و دیدم جایگاه ویژه ای در دنیای بین الملل دارد اما متاسفانه در ایران مورد بی مهری قرار گرفته بود. استعدادهای خیلی خوبی در کشور داریم با این حال ممانعت زیادی در پیشرفت این رشته می شد مثل اینکه جواز به کسی نمی دادند یا جواز فعالیتش را تمدید نمی کردند، انگار می خواستند مجموعه ها را جمع کنند. حتی اسم آن را به کیوبال یا کیواسپورت تغییر داده بودند که معنی نداشت چون این رشته نام بیلیارد شناخته شده است. خوشبختانه در این سال ها اتفاقات بسیار خوبی رقم خورد. مربی خوب و برتر دنیا آقای "دیوید رو" را برای همکاری دعوت کردیم که یکی از حرفه ای های اسنوکر دنیاست. او مدت ها پیش ما بود و خوشبختانه بعد از زمان کوتاهی به اسلام روی آورد. علاقه و اشتیاق او برای ما جالب بود و با پشتکار و انرژی مثبتش اتفاقات خوبی هم برای این رشته در ایران رقم خورد.

دکتر مارتین پری هم اتفاق خوب دیگر این 10 سال بود. او همیشه مشاور تیم های برتر فوتبال جهان بوده است. آن زمان با او صحبت کردم و به هرنحوی که بود با پول ناچیزی شروع به همکاری با ما کرد. ابتدا قرار بود سه روز کنار ما باشد که در نهایت هفت روز شد. از طرفی قرار بود با تیم ملی کار کند که با برنامه ریزی، فدراسیون نهایت استفاده را از ایشان برد.

روزی که برای خداحافظی او را همراهی می کردم گفت "اسکندری یادم باشد که اگر دفعه بعد من را به شنا دعوت کردی وسایل اسکی ام را هم بیاورم". او در مدت حضورش با بضاعت کم و با جان و دل وقت گذاشت. ما قبل از آن در رنکینگ جهانی چهل و هفتم بودیم اما حالا در بخش جهانی مقام دوم بخش آقایان و مقام نهم بخش خانم ها را داریم. در این سال ها اتفاقات خوبی رقم خورده که بانی آن از انرژی مثبت بازیکنان رشته های مختلف و انرژی تمام اعضا در شهرستان ها و زحماتی که در باشگاه ها کشیدند بوده است. در نهایت مدیریت حتی کوچکی داشتیم که به بار نشسته و مایه افتخار و سربلندی کشور عزیزمان شده است.

*یکی از برنامه های سال های گذشته شما توسعه همگانی بولینگ و بیلیارد بوده تا اقشار مختلفی را جذب کند و این کلیشه که این رشته ها مختص اقشار مرفه است را بشکند. چقدر در این امر موفق بودید و الان چه افرادی بیشتر مخاطب این ورزش هستند؟

واقعا الان اینطور نیست که تنها قشر مرفه از بولینگ و بیلیارد بهره ببرند. از خیلی از رشته ها ارزان تر هستند، ولی نگاه به قیمت یک میز اسنوکر و ابزار بولینگ است که باعث گران به نظر رسیدن این رشته ها می شود. ما باشگاه های خوبی داریم، خوشبختانه امروز حدود 2 هزار مجموعه بولینگ و بیلیارد مجوزدار در کشور فعال است. عمده هیأت های استان ها نیز به آکادمی تجهیز شده اند تا علاقه مندان بتوانند با نرخ بسیار پایین تمرین کنند. اگر استعداد خوبی هم داشته باشند کمیته های استعدادیابی در استان ها بسیار فعال هستند و مسابقات متعددی برگزار می کنند تا استعدادها را شناسایی کرده کنند و به فدراسیون معرفی کنند. یعنی هرکس با یک مبلغ معمولی می تواند این رشته را انجام دهد. حتی بازیکنان ملی پوش هم از طبقه متوسط جامعه آمدند و امروز مایه سرافرازی کشور هستند.

*کسانی که علاقه و استعداد دارند باید به هیأت های استان ها مراجعه کنند؟

خوشبختانه با تعدد باشگاه هایی که وجود دارد، حدود 185 شهرستان فعال هستند. اگر علاقه مندان در مسابقات باشگاه ها شرکت کنند مسئولان استعدادیابی هیأت ها آن ها را می بیند و اگر عناوینی هم در استان خود کسب کنند می توانند از آکادمی استان ها به صورت رایگان بهره ببرند.

*اگرچه بولینگ و بیلیارد موفقیت های بین المللی زیادی داشته اما خلاف بسیاری از روسای فدراسیون ها کمتر شاهد خودنمایی شما پشت ویترین این قهرمانی ها بودیم. کلاً از رسانه گریزان هستید یا رسانه ها کم لطفی دارند؟

رشته مهم ورزشی از دید رسانه فوتبال است، شاید فکر کنند فوتبال مخاطب زیادی دارد. به همین دلیل خیلی از رشته ها مورد بی مهری واقع شده اند، یکی از آن ها رشته های بیلیارد است. وقتی 2 هزار مجموعه مجوزدار در کشور وجود دارد یعنی حداقل 350 هزار نفر در این رشته فعالیت می کنند و این پتانسیل بالایی است. قشر جوان خیلی به این رشته علاقه مند است. حتی در بخش همگانی تفاهم نامه ای هم با وزارت علوم و هم با وزارت کار امضا کردیم. بخش کارگری هم خیلی فعال شده است. در دانشگاه ها نیز مسابقات دانشجویی پیگیری می شود. خیلی از دانشگاه ها سالن بیلیارد داشتند که بعد از تفاهم نامه فعال و استعدادهایی هم شناسایی شدند و امروزه چند ملی پوش خوب ما از دانشجوها هستند.

وقتی فدراسیون های بولینگ و بیلیارد ژاپن، چین و کره جنوبی گزارشی از عملکرد خود ارائه می دادند، متفق القول عنوان می کردند این رشته ها را به مدارس خود برده اند، یعنی از ما خیلی جلوتر هستند. ما تازه این رشته را به دانشگاه وارد کردیم و از این موضوع خیلی خوشحالیم.

رشته های بیلیاردی روی کنترل اعصاب و روان و تمرکز بچه ها اثر مثبت می گذارد. به عنوان مثال در ستاره های ایرانی علی دایی بازیکن اسنوکر خیلی خوبی است، از ایشان سوال کردم چطور بعد از فوتبال اینقدر در اسنوکر مهارت پیدا کرده که گفت وقتی در آلمان فوتبال بازی می کرده مربی از بازیکنان می خواسته حتما اسنوکر بازی کنند.  این رشته مکمل رشته های حرفه ای هم هست. الان با بحث کرونا و مشکلاتی که وجود دارد نیاز است که روح و روان افراد تقویت شود و یکی از راه ها انجام این نوع ورزش هاست.

*با فدراسیون های دیگر هم همکاری داشتید تا بازیکنان حرفه ای برای بحث افزایش تمرکز به انجام رشته های بیلیاردی بپردازند؟

موردی خیر، ولی بازیکنان ملی پوش علاقه نشان داده اند و حضور پیدا کرده اند، آکادمی هم در اختیار ملی پوشان است. هرکدام از ملی پوشان رشته های مختلف می توانند رایگان از آکادمی استفاده کنند.

* 6 ماه به دلیل شائبه تخلف از ریاست تعلیق بودید، مسئولان وزارت ورزش هم در این مدت صراحتا شفاف سازی نکردند و درباره این موضوع کمتر صحبت شد. الان که دوباره به ریاست فدراسیون بازگشتید از زاویه بهتری می توان به این مساله پرداخت. جریان چه بود؟

زیاد درباره این موضوع صحبت نمی کنم. به لحاظ این که یاد گرفتم و تجربه کردم که اگر انرژی ام را روی این مسائل حاشیه ای بگذارم، نمی توانم در کارم نتیجه بگیرم. در این یک دهه که در فدراسیون بودم توانستیم 97 مدال جهانی و آسیایی در دو بخش مردان و زنان کسب کنیم. در هیچ رشته ای این اتفاق نیافتاده. مطمئنم که اتفاقات بهتر از این هم رخ خواهد داد چون بستر را آماده کرده ایم. می گویند از قهرمانان اتومبیل سرعت ایتالیا پرسیدند چطور قهرمان می شوند و در پاسخ گفتند اولین کاری که انجام می دهند این است که آینه ها را جدا و فقط به جلو نگاه می کنند. این موضوع الگوی من است. اگر قرار باشد بایستم و هرکس هرچه گفت و مساله ای درست کرد، جواب دهم و انرژی زیادی روی آن بگذارم؛ این باعث می شود راه اصلی ام را گم کنم. در این 6 ماه اتفاقات عالی می توانست رخ دهد که متاسفانه به سرانجام نرسید. یکی از آن ها این بود که نماینده تام الاختیار فدراسیون جهانی برای تأسیس فدراسیون آسیانه میانه با مدیریت خودم شده بودم که با تعلیق 6 ماهه به سرانجام نرسید. مجوز تأسیس رستوران کنار آکادمی بیلیارد باشگاه انقلاب را هم گرفته بودم تا به این آکادمی کمک مالی شود اما با این تعلیق این اتفاق نیفتاد. زمینی در مجموعه آزادی برای فدراسیون گرفته بودم و می خواستیم طراحی کنیم اما حالا 6 ماه عقب افتادیم. بعضی از خانواده رشته های بیلیاردی به جای این که کمک کنند تا به سرانجام خوب برسیم دست به دست دادند که به شایعات دامن بزنند. کسی نقل نکرد که اسکندری نائب رئیس افتخاری جهان شد، اسکندری نائب رئیس آسیا شد، نائب رئیس غرب آسیا شد، 97 مدال کسب شد. فقط کافی است یک مساله پیش بیاید تا از کاه کوه بسازند. تقدیر و تشکری هم نشد. با بودجه کم فدراسیون اتفاقات خوبی افتاد. هر مشکلی که بود قوه قضاییه حضور دارد و مو را از ماست می کشد. متاسفانه قشری نهایت تلاششان را کردند که صدمه بزنند؛ قشری که در این رشته موفق نبودند، قشری که در انتخابات نتوانستند رقابت کنند و افرادی که مشکلاتی داشتند و فدراسیون به همین دلیل از آن ها دوری کرد. همه این ها یک جبهه و مخالف فدراسیون شدند. هرکاری که انجام دهیم ایراد می گیرند. سفر می روم می گویند مرتب به سفر می رود، سفر نمی روم می گویند ممنوع الخروج است. پس بهتر است انرژی مان را برای این جریانات نگذاریم.

من سرم بالاست اما اگر مشکلی هم بوده با مخاطبش برخورد می شود. در هر سازمان و ارگان اگر واحدی خطا کند حتما با آن خطا برخورد می شود. الان هم روند اداری در حال انجام است. نباید کاری کرد که چرخ فدراسیون نچرخد، در این دو سال تمام عشق من این بود که 97 مدال 100 مدال شود تا جشن یکصدمین سال تأسیس این رشته در ایران را همراه با کسب صدمین مدال را بگیریم و بعد از آن یک روز را به نام روز بیلیارد نامگذاری کنیم تا هرسال جشن بگیریم و  پیشکسوتان و قهرمانان را دعوت کنیم. الان به خاطر خلأ 6 ماهه روزهای 5 شنبه که روز تعطیل همه فدراسیون هاست کارمندان فدراسیون مشغول به کار هستند. این خلأ را با توکل به خدا و حمایت های خانواده بولینگ و بیلیارد پر خواهیم کرد تا اتفاقات خوب رخ دهد.

*این اتفاق را با ماجرای شکایت ویلموتس چه طور مقایسه می کنید؟

در این 6 ماه یاد گرفتم تا چیزی به چشمم ندیدم باور نکنم. هرکس هرکاری کرده قطعاً بررسی خواهد شد. فقط اینکه ما مورد بی مهری واقع شدیم. بودجه فدراسیون شاید یک دهم پول یک دورازه بان فوتبال باشد ولی اینکه بیشتر بودجه ورزش کشور در یک رشته حیف و میل شود واقعاً صحیح نیست. خودم اگر یک صدم بودجه فوتبال در فدراسیون ما بود 97 مدال دوچندان می شد.

لازم است اشاره کنم بولس یا پتانک رشته جدیدی است که یکی دو سال است وارد فدراسیون شده است. آکادمی مخصوص پتانک در 21 استان تأسیس شده و کار می کنند. مطمئنم به زودی زود شاهد اتفاق خوبی در این رشته خواهیم بود. فراموش نکنید که رشته های بیلیاردی 3 فدراسیون مستقل آسیایی و جهانی دارند.

*برخی از ورزشکاران رشته بولینگ در هفته های اخیر نسبت به وجود تبعیض در فدراسیون اعتراض داشته و معتقد بودند اولویت شما بیلیارد است، چه پاسخی دارید؟

در کل کشور 27 مجموعه بولینگ داریم این یعنی مخاطبان این رشته بسیار کمتر هستند. نمی گویم نادیده می گیریم ولی فعلا بازیکن کمتری دارد. در رشته های بیلیاردی حدود 350 هزار نفر بازیکن داریم البته به غیر از آن هایی که در خانه ها تمرین می کنند. با بودجه و بضاعت کم فدراسیون بالاخره این ها در یک خانوده هستند، می بینند به یک برادر بیشتر می رسیم به یک کمتر. انشالله مشکلات اقتصادی کشور حل شود تا منابع مختلفی از قبیل اسپانسرها را داشته باشیم تا بتوانیم به این رشته هم توجه بیشتری کنیم.

*برنامه شما برای از سرگیری فعالیت های فدراسیون و جبران دوران نبودتان چیست؟

پویش توسعه را تعریف کردیم که برنامه هایی همچون فعال سازی مجدد باشگاه ها، تعریف چالش های تمرینی در فضای مجازی و استعدادیابی و پشتوانه سازی تیم های ملی در آن قرار دارد. از سوی دیگر اعتقاد دارم به دلیل شرایط موجود و همزیستی با کووید 19، ابتدا باید در کمیته ای تخصصی برنامه استراتژیک فدراسیون بازنگری و برای سایر رشته ها تدوین شود. به نظر من شاخص های کلیه عملکرد و شاخص های ارزیابی نیز نیازمند بازنگری و بازتعریف در کارگروه تخصصی است. تصمیم دارم از شرایط موجود جهت توسعه طرح های پژوهشی و زیرساختی با ایجاد کمیته تحقیق و پژوهش، بهترین بهره برداری را انجام دهم.

*در پایان اگر نکته خاصی هست بفرمایید.

 از خانواده بولینگ، بیلیارد و بولس تقاضا دارم که مثل راننده های حرفه ای ایتالیایی فقط به جلو نگاه کنند و وارد حواشی نشوند. مطمئن باشند اتفاقات خوب رقم خواهد خورد. موردی هم بود شفاف و روشن به من بگویند حتما پاسخش را خواهند گرفت.

دبیر فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس: موفقیت‌های فدراسیون دندان طمع برخی را تیز کرده

دبیر فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس: موفقیت‌های فدراسیون دندان طمع برخی را تیز کرده

پیام تبریک رئیس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس به مناسبت سال روز شناخت بهتر جهانیان از رشته کاراته

پیام تبریک رئیس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس به مناسبت سال روز شناخت بهتر جهانیان از رشته کاراته

گفت و گو با حسین وفایی قهرمان دو دوره اسنوکر جهان

گفت و گو با حسین وفایی قهرمان دو دوره اسنوکر جهان

ابوریحان بیرونی و تاریخ شطرنج

ابوریحان بیرونی و تاریخ شطرنج

مجوز برگزاری اردوهای هندبال

مجوز برگزاری اردوهای هندبال

یک سهمیه جهانی  برای بانوان اسنوکرباز ایران

یک سهمیه جهانی برای بانوان اسنوکرباز ایران

صعود نمایندگان ایران در جمع 32 بازیکن برتر رقابت‌های اسنوکر قهرمانی جهان

صعود نمایندگان ایران در جمع 32 بازیکن برتر رقابت‌های اسنوکر قهرمانی جهان

3 پیروزی نماینده‌های ایران در روز نخست اسنوکر قهرمانی جهان

3 پیروزی نماینده‌های ایران در روز نخست اسنوکر قهرمانی جهان

ابقا اسکندری در کرسی نایب رئیسی فدراسیون بیلیارد غرب آسیا

ابقا اسکندری در کرسی نایب رئیسی فدراسیون بیلیارد غرب آسیا

وفایی در جمع هشت بازیکن حرفه ای برتر جهان قرار گرفت.

وفایی در جمع هشت بازیکن حرفه ای برتر جهان قرار گرفت.

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد