Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

چالش بر سر واژگان

شنبه 25 مرداد 1399 ساعت 12:51

درگیر ودار مسائل بغرنج ورزش از جمله معیشت ورزشکاران، تعویق مسابقات به دلیل کرونا و تعطیلی نسبی جامعه ورزش، فدراسیون سه گانه در اقدامی قابل توجه تصمیم به تغییر نام گرفته و زین پس با نام «ترای اتلون» خوانده می شود. واژه ای نامانوس و بیگانه در زبان فارسی و رشته ای که باوجود فعالیت 20 ساله در کشور نتوانسته در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد.

اساسا یکی از مهمترین رویکردها در مواجهه با مشکلات تغییر صورت مسائل است و گاهی به جای ریشه یابی و حل مشکل با اسامی بازی می کنیم. مثلا وقتی مجموعه ای دچار مشکل می شود تنها اسم جابه جا می شود; مدیر سابق از جایی به جای دیگر منتقل و مدیر جدید منصوب می شود در حالی که مشکلات باقی است و تنها اسم ها عوض شده. فدراسیون سه گانه هم در جدیدترین اقدام خود دست به تغییر اسم زده در حالی که مشکل آن بنیادی تر از تغییر نام بوده است.

در اولین نگاه به واژه «ترای اتلون»، بیگانه بودن آن با زبان فارسی و معیار جامعه مطرح می شود. درست است که فرهنگستان زبان فارسی اغلب واژگانی را انتخاب می کند که رایج و مرسوم نیست اما در خود ورزش تصمیمات درستی گرفته شده و نام های خوبی انتخاب شده است. در مورد مسئله اسامی فدراسیون ها تاکنون سه رفتار اتخاذ شده است:

۱.اسامی که از انگلیسی به فارسی تبدیل و صورت اصلی را حفظ کرده اند؛ چراکه معادلی فارسی برای آن وجود نداشته است برای مثال والیبال، بسکتبال و فوتبال اسامی رشته هایی هستند خارجی که جایگزین داخلی نداشته اند.

۲.رشته هایی که جایگزین داخلی داشته اند و برای آنها معادل فارسی قرار داده شده است برای مثال شنا، پرورش اندام و دوومیدانی.

۳. رشته هایی که معادلی در فارسی برای آن ها وجود نداشته و واژه ای برایشان انشا شده است مانند همین رشته ترکیبی (شنا، دو و میدانی و دوچرخه سواری) سه گانه.

ریشه مشکلات فدراسیون سه گانه یا ترای اتلون نام آن نبود بلکه خود این رشته و اداره آن به عنوان فدراسیون بود. فدراسیونی که تاکنون نتوانسته در المپیک و حتی با وجود حضور در بازی های آسیایی مدالی کسب کند. تیم ها و باشگاه های ما از استانی به استان دیگر، مجموعه ای به مجموعه دیگر جابه جا می شوند اما مشکلات کماکان باقی می مانند چراکه فکر می کنند مسائل با تغییر نام و صورت قضایا درست می شوند.

ورزش سه گانه از سال 1380 و به صورت انجمن زیر نظر فدراسیون دوومیدانی شروع به کار کرد و از سال 1385 به عنوان یکی از فدراسیون های ورزشی کشور در کنار فدراسیون های کشتی، تکواندو و وزنه برداری شناخته می شود. یعنی رئیس فدراسیون ترای اتلون که وسعت کارش از بسیاری از انجمن ها و هیئت های استانی برخی رشته ها کمتر است به عنوان فدراسیون از آن یاد می شود. تعداد کل  بیمه شدگان ترای اتلون کاران کشور چه تعداد است؟ ممکن است این ایراد جمعیتی بر رشته تنیس و شمشیر بازی هم وارد شود اما این رشته ها را نمی توان در قالب فدراسیونی دیگر گنجانید چون ساز و کار متفاوتی دارند . اما فدراسیون سه گانه یک رشته ترکیبی میان دوومیدانی، شنا و دوچرخه سواری است، به عبارتی ورزشی میان رشته ای است که باید زیر نظر یکی از سه فدراسیون شنا، دوومیدانی یا دوچرخه سواری اداره شود. شاید یکی از مهمترین دلایل موفق نبودن این رشته در این سال ها همین عدم شناخت درست برای قرار دادن سه گانه در اختیار یکی از فدراسیون های یاد شده، باشد. 

 مشکل این رشته اصل فدراسیون بودن آن است نه سه گانه یا ترای اتلون بودن آن. نباید برای چنین رشته هایی که نقش مهم و اثر گذاری در جامعه ندارند چنین عمل کرد و ساز و کار فدراسیونی در نظر گرفت. درست است که این فدراسیون بودجه کمی دریافت می کند. اما هزینه های جاری آن با دیگر فدراسیون ها برابری می کند و این مشکلی است که باید با بازگشت به قبل از سال 85  و تبدیل به انجمن این رشته از هزینه اضافی جامعه ورزش کاسته شود.

حسین محمدی

قیمت ارز تعیین کننده ادامه همکاری ایران با مربی پرتغالی ترای اتلون

قیمت ارز تعیین کننده ادامه همکاری ایران با مربی پرتغالی ترای اتلون

صید ششمین قهرمانی جهان اسنوکر در 44 سالگی

صید ششمین قهرمانی جهان اسنوکر در 44 سالگی

برگزاری دشوار مسابقات روئینگ قهرمانی اروپا

برگزاری دشوار مسابقات روئینگ قهرمانی اروپا

حضور نمایندگانه ایران در مسابقات تری اتلون کاپ اروپایی آلانیا

حضور نمایندگانه ایران در مسابقات تری اتلون کاپ اروپایی آلانیا

كسب اولین مدال آسیایی ورزش سه گانه كشور توسط نوبري پور

كسب اولین مدال آسیایی ورزش سه گانه كشور توسط نوبري پور

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس