Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

اسپانیا قهرمان جام جهانی بسکتبال- 2019/ رکورد عجیب ایران برای صعود به المپیک

دوشنبه 25 شهریور 1398 ساعت 12:03

تیم ملی بسکتبال اسپانیا با برتری مقابل آرژانتین قهرمان جام جهانی بسکتبال شد.

به گزارش منهای فوتبال، مسابقات جام جهانی بسکتبال در سال 2019 با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید. وقتی آمریکایی ها تنی چند از بزرگان خود را به این مسابقات اعزام نکردند، شانس تیمهایی چون اسپانیا افزایش یافت و هرچند بردهای اسپانیا مقابل پورتوریکو و ایران چندان درخشان نبود، اما در ادامه، اسپانیا همانی شد که انتظار می رفت. حذف آمریکا مقابل فرانسه هم کار این تیم را بسان سایر مدعیان راحت تر کرد و سرانجام یک برد آسان در برابر آرژانتین، دومین قهرمانی اسپانیا را رقم زد. اولین عنوان این تیم نیز در آسیا به دست آمده بود و باید دید در دوره بعدی مسابقات که باز هم در آسیا برگزار می شود، اسپانیا جشنی دیگر نیز برپا خواهد کرد یا خیر؟

***  

انتخاب 7 تیم المپیک توکیو

مسابقات بسکتبال 2019 که از 31 آگوست تا 15 سپتامبر به میزبانی هشت شهر چین برگزار شد، از این نظر برای 32 تیم شرکت کننده حائز اهمیت بود که سرنوشت هفت تیم صعود کننده به المپیک را مشخص می کرد. مطابق قوانین قرار بود برترین تیمهای هر یک از 5 قاره سهمیه المپیک را به دست آورند. البته با توجه به شرایط کیفی قاره ها، دو قاره اروپا و آمریکا یک سهمیه بیشتر داشتند و دو تیم برتر این قاره ها نیز راهی المپیک می شدند. این قانونی بود که هم حُسن داشت و هم عیب.

***  

شانسی برای برترین های 5 قاره

گاهی اوقات قوانین در برخی رشته ها سبب می شود که یک قاره نماینده ای در المپیک نداشته باشد. نمونه بارز آن مسابقات المپیک 2004 آتن بود که هیچ یک از تیمهای والیبال آسیا در آن حضور نداشتند. زیرا در مسابقات مقدماتی، تیمهای آسیایی باید با تیمهای دیگر مسابقه می دادند و از طرفی استرالیا در شمار آسیایی ها شمرده شد. این گونه بود که از بین 12 تیم شرکت کننده، حتی یک تیم هم آسیایی نبودند! اما قانون کنونی فدراسیون جهانی بسکتبال، به گونه ای است که تحت هر شرایطی از هر قاره حداقل یک تیم در المپیک حاضر خواهد شد.

***  

احتمال حذف تیم سوم جهان!

اما اگر تمام تیمهای یک قاره شکست می خوردند چطور؟ این مساله در مورد اکثر تیمهای آسیا و تنی چند از تیمهای آفریقا و اقیانوسیه محتمل بود. اگر قرعه کشی سبب می شد که بعد از 3 مسابقه ای که هر تیم در دور نخست انجام می دهد، هیچ یک از تیمهای یک قاره در دور دوم نیز صاحب پیروزی نشوند، در این صورت این امکان وجود داشت که مثلا تیمی بدون برد و با 5 شکست راهی المپیک شود!

حال ممکن بود چهار تیم از یک قاره به نیمه نهایی برسند. در این صورت دو تیم فینالیست جواز حضور در المپیک را کسب می کردند و تیم سوم جهان، این سهمیه را از دست می داد!

به این ترتیب این قانون بیش از آن که برای بسکتبال المپیک مفید باشد، کیفیت این مسابقات را پایین می آورد. مخصوصا پس از برگزاری آخرین مرحله انتخابی که قطعا شاهد حذف برخی از تیمهای شایسته در این مسابقه ها خواهیم بود.

**

سه شکست پیاپی برای ایران

اما هرچه بود، این بار قوانین عجیب، روی خوش خود را به بسکتبال ایران نشان داد. تیمی که بارها و بارها چوب مسن بودن بازیکنان اصلی خود را خورده و مربیان آن تنها شاهد بودند که چگونه برتری قاطع، جای خود را به مسابقه ای نفس گیر با رقبا و سرانجام باخت ایران داده است.

این بار هم وقتی ایران در روز نخست برتری قاطع و 20 امتیازی برابر پورتوریکو را با شکست(83-81) مقابل این تیم عوض کرد، همگان فهمیدند که کاری سخت پیش روی ایران است. برد (79- 67) تونس مقابل ایران، چنان قاطع بود که دیگر نمی شد حسرت مسابقات با پورتوریکو را خورد و مثلا گفت: با برد در این دو مسابقه راهی مرحله بعد می شدم و...

شکست(73-65) در برابر اسپانیا کاملا منتظره بود و ایران راهی دور دوم و گروه بازنده ها شد. طبق قوانین، دو تیم برتر هر 2 گروه، در مرحله بعد روبروی هم قرار می گرفتند و دو تیم بازنده در گروه بازنده ها. مثلا تونس و ایران که موفق به صعود از گروه سوم نشدند، در مرحله بعد با آنگولا و فیلیپین همگروه شدند که در گروه 4، عناوین سوم و چهارم را از آن خود کرده بودند.

***

صعود ایران در گروی رقبای آسیایی

در مرحله دوم، تیمهایی که با هم بازی کرده بودند، دیگر مسابقه نمی دادند و نتیجه دور اول آنها مقابل هم ثبت می شد. یعنی تونس دیگر نیازی به بازی مقابل ایران نداشت. آنگولا هم به خاطر برد (84-81) در وقت اضافی مقابل فیلیپین، نیازی به بازی برابر این تیم نداشت.

به این ترتیب ایران ناگزیر بود هم مقابل آنگولا و هم در برابر فیلیپن برنده شود و دست به دعا بماند که دیگر تیمهای آسیایی بیش از دو برد کسب نکنند. برد (71-62) اندکی امید را به اردوی ایران بازگرداند و آن گاه نوبت به برد (95-75) مقابل فیلیپین رسید. حالا همه چیز به رقبا بستگی داشت.

***  

برد رویایی نیجریه به سود ایران!

در مرحله اول، کره جنوبی هر 3 مسابقه خود را باخت؛ درست مثل فیلیپین، ژاپن، اردن و ایران. چین تنها یک برد کسب کرد؛ مثل نیوزیلند. اما از بخت خوش سایرین، نیوزیلند هم مثل استرالیا( که صاحب 3 برد شده بود) نمایندگان اقیانوسیه محسوب می شدند.

وقتی چین میزبان مقابل کره جنوبی( 77-73) برنده شد، معلوم شد چین تنها رقیب ایران برای صعود به المپیک است. زیرا ژاپن به عنوان میزبان، پیشاپیش جواز المپیک را در دست داشت. اردن هم (126-71) از کانادا باخت تا برای روز آخر، ایران به انتظار باخت کره و چین بنشیند. در روز آخر، چین (86-73) از نیجریه باخت و معدل گل برتر ایران، صعود به المپیک را رقم زد!

***  

چهار تیم برتر از سه قاره مختلف

برد (89-79) فرانسه مقابل آمریکا بزرگ ترین شگفتی یک چهارم نهایی بود؛ هر چند این تیم در نیمه نهایی(80-66) از آرژانتین شکست خورد. اسپانیا هم در دومین وقت اضافی موفق شد( 95-88) استرالیا را شکست دهد و فینالیست شود. به این ترتیب فرانسه (67-59) از استرالیا برد و انتقام باخت در دور دوم را از این تیم گرفت و آن گاه نوبت به برد اسپانیا مقابل آرژانتین رسید و قهرمانی در جهان.

***  

صعودکنندگان به المپیک

حالا 16 تیم برتر این مسابقات که جواز المپیک را به دست نیاورده اند، به همراه 8 تیم برتر قاره ها که در این مسابقات حضور نداشتند، باید در قالب 4 گروه 6 تیمی در چهار منطقه بازی کنند و از هر گروه تنها یک تیم راهی المپیک خواهد شد. صعود در این مرحله دشوارترین کار ممکن خواهد بود. تیمهای صعود کننده فعلا تیمهای زیر هستند: 

اسپانیا با 8 برد

آرژانتین با 7 برد

فرانسه با 6 برد

استرالیا با 6 برد

آمریکا با 6 برد

نیجریه با 3 برد

ایران با 2 برد

ژاپن( میزبان)

 

اعظم ستوده نیا

صعود ایران به المپیک یکی ازلحظات برتر بسکتبال آسیا در سال 2019

صعود ایران به المپیک یکی ازلحظات برتر بسکتبال آسیا در سال 2019

آرژانتین و اسپانیا در فینال جام جهانی بسکتبال

آرژانتین و اسپانیا در فینال جام جهانی بسکتبال

نفس راحت بسکتبال ایران

نفس راحت بسکتبال ایران

پایان تراژدی تریلوژی بسکتبال ایران

پایان تراژدی تریلوژی بسکتبال ایران

راه های افتخار

راه های افتخار

باخت بسکتبال ایران به خودش!

باخت بسکتبال ایران به خودش!

دومین شکست ایران  برابر نماینده آفریقا رقم خورد

دومین شکست ایران برابر نماینده آفریقا رقم خورد

حدادی برترین ریباندر روز نخست جام جهانی

حدادی برترین ریباندر روز نخست جام جهانی

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد