Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

وقتی همه طلبکاریم

يكشنبه 25 شهریور 1403 ساعت 09:10

روزگاری بود که همه ما خود را وامدار کشور و مردم می‌دانستیم و برای خدمت از هیچ کاری فروگذاری نمی‌کردیم. شاید تاریخ به یاد نداشته باشد آن‌همه ایثار و گذشت و فداکاری را، آن هم بدون هیچ منتی. هر چه بیشتر خدمت می‌کردیم بیشتر خود را بدهکار می دانستیم وکمترین توقعی هم نداشتیم. اما بدون تعارف باید گفت شده‌ایم جماعتی طلبکار.


همه از هم طلبکاریم و کمتر در این اندیشه هستیم که آیا مقابل این‌همه حقی که برای خود قائلیم آِیا تکلیفی هم برای خود در نظر می گیریم؟ اینکه چرا از آنجا به اینجا رسیده‌ایم بحث مبسوطی را طلب می‌کند که در این مجال نمی‌گنجد. از سایر عرصه‌ها می‌گذرم که اگر بخواهم به آن‌ها بپردازم مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود. به‌عنوان‌مثال فقط یک مورد رابطه دولت و ملت طوماری وسیع خواهد شد.

به ورزش می‌پردازم که موضوع صحبت ماست. اینجا هم جدای از جامعه نیست و همان شرایط حاکم است و همه از هم طلبکارند. مسئول از خبرنگار که چرا انتقاد می‌کند، خبرنگار از مسئول که چرا گوش به حرف‌ها نمی‌دهد، رئیس فدراسیون از ورزشکار که چرا نتایج بهتری کسب نمی‌کند و ورزشکار از رئیس فدراسیون که چرا امکانات نمی‌دهد. مربی از تماشاگر که چرا در شعارها اظهار نارضایتی می‌کند و هوادار از مربی ناراحت است که چرا خوب نتیجه نمی‌گیرد. همه از دولت که چرا به آن‌ها کمک نمی‌کند و دولت از مجلس که چرا بودجه بیشتری تخصیص نمی‌دهد. نماینده از وزیر طلبکار است که چرا به استان او رسیدگی نمی‌کند و وزیر از نماینده طلبکار که چرا در کار او دخالت می‌کند. می‌توان این حکایت را همچنان ادامه داد. اما می‌دانید ثمره این تفکر چه می‌شود؟ نتیجه آن است که هیچ کاری از پیش نمی‌رود و هیچ‌کسی هم بازخواست نمی‌شود. یک آدم طلبکار چرا باید عذرخواهی کند و استعفا دهد؟ چه کسی جرئت می‌کند به یک طلبکار بگوید بالای چشمت ابروست. همین است که می‌بینیم  در ورزش ما هم چنان بر همان پاشنه می‌چرخد و ناکامان با خیالی آسوده وعده‌هایی می دهند و به آن عمل نمی‌کنند و تازه طلبکار هم هستند که با توجه به امکانات از حد خود بهتر ظاهر شدیم. اصلا با نتایج فدراسیون‌های ورزشی ناکامی که اتفاقاً در صدر می نشنینند کاری نداریم به همین آخرین اتفاقی که افتاده می پردازیم.

یک طلای ما در پارالمپیک بیهوده از دستمان رفت. اما مگر آب از آب تکان خورد. پای همه حتی استکبار جهانی را پیش کشیدیم که بگوییم تقصیری نداریم و این توطئه دشمنان است. وقتی غایت نظر ما از کار فرهنگی پاره‌ای مسائل است که بهتر است به آن نپردازیم و وقت خود را صرف آن می‌کنیم تا نزد بالادستی‌ها برای خود پایگاه درست کنیم و از کار اصلی خود غافل می شویم انتظار بیش از این نمی‌شود داشت. حالا چه کسی مسئولیت قبول می‌کند؟ هیچکس. حالا منتظر باشید که تازه حضرات طلبکار شوند که بله ما برای حفظ ارزش‌ها این مدال را از دست دادیم. کدام حفظ ارزش‌ها؟ باور بفرمایید که عشق به ائمه اطهار در رگ و خون این مردم جاری است و جدا نشدنی. این علاقه هم با پرچم بلند کردن این و آن به دست نیامده است. باور کنید وفای به عهد از دستورات مؤکد دین است و وقتی ما در مسابقاتی شرکت می‌کنیم یعنی آنکه عهد بسته‌ایم بر مقررات آن مسابقات احترام بگذاریم و اگر چنین نکنیم کاری خلاف اخلاق انجام داده‌ایم. ارزیابی کنید و بازتاب‌های مثبت و منفی این حرکت را از سر انصاف بررسی کنید و بعد گزارشی واقعی به مردم ارائه دهید.

شما که می گویید ما از آن پرچم خبر نداشتیم آیا فکر کرده اید اگر کسی پرچم دیگری در کوله ورزشکار ما می گذاشت چه اتفاقی می افتاد؟ آیا اگر ورزشکار کشور دیگری پرچمی را  خلاف  عقیده ما بر دارد، از کمیته برگزاری انتظار برخورد نداریم؟ وقتی ورزشکاران منشوری را امضا می کنند که به جز پرچم کشور خود هیچ پرچمی را در دست نگیرد آیا این کار خلاف پیمانی که می بندیم نیست؟

نمی دانم چه کسی مسئول این کار است. آنکه ورزشکار را توجیه نکرده، آنکه خودش هم نمی‌دانسته و به‌عنوان همراه بوده یا احتمالاً کسی بوده که ورزشکار را تشویق کرده است. هر چه که بود هم ورزشکار ما زیان دید و هم کاروان ما. حالا باید دید آیا با کسی برخورد می‌شود یا آنکه باید منتظر بود که آقایان تقاضای تشویق هم بکنند. چنین است وضع ما وقتی‌که همه طلبکاریم.

غلامحسین شعبانی

دست به دست شدن بولس و پتانک در ورزش کشور

خودمختاری و انفعال در ورزش

مصاحبه فخری علیه فدراسیون شمشیربازی

هلیا اسدیان به مدال برنز دست یافت

زهرا کیانی طلا گرفت/ دست خالی سه نماینده تیم مردان

مجمع عمومی سالیانه فدراسیون ژیمناستیک برگزار شد

قهرمان بوکس ایران و آسیا درگذشت

دستور وزیر ورزش به رییس فدراسیون فوتبال: گزارش فوت هوادار ملوان ارائه شود

غیررسمی؛ موسوی از تیم ملی کناره گیری کرد

روئینگ زیر ۲۳ سال و جوانان آسیا - چین کسب ۲ مدال طلا و نقره برای ایران

قهرمانی تیم رویینگ چهارنفره زنان ایران در رقابت‌های زیر ۲۳ سال آسیا

دهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان آسیا با جایگاه ششمی به پایان رسید

میزبانی دلخوشکُنک!

اسبقیان: فدراسیون تنیس ۷۵ درصد بودجه خود را دریافت کرده است

ناکارامدی ها کار دست دیدار نهایی تنیس داد/ ناتمام‌ماندن رقابت فینال به خاطر نور بد زمین!

وقتی همه طلبکاریم

تیروکمان صدمه زیادی دیده است؛ انتقاد از فدراسیونی که دفتر کار شده/ به مترجم مدرک مربیگری دادند

پولادگر: در پارالمپیک پاریس نمرۀ خوبی کسب کردیم؛ خداحافظی جوانمردی را ناشی از خستگی می‌دانم

مسابقات روئینگ قهرمانی زیر ۲۳ سال و جوانان آسیا-چین؛ پایان کار ایران با 3 طلا و 1 نقره

کمیته بین المللی المپیک در آستانه اعلام پیشنهاد جانشینان احتمالی باخ

قره گوزلو در فینال جام جهانی اسنوکر 2024

ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق تبریک و تهنیت باد

مزایده اماکن چوگان و سوارکاری از دستور کار شرکت توسعه خارج شد

تامین کمک هزینه تحقیقات علوم اجتماعی توسط وادا

بورسیه های استثنائی ورزش استرالیا در 2025

قول می‌دهم ورزشگاه‌ها را استاندارد کنم/ تجدیدنظر در مورد روسا

محرومیت جودوکار صرب به دلیل کشیدن صلیب در المپیک

دیدار کاروان‌های بازی‌های المپیک و پارالمپیک با رهبر انقلاب

ورزش ایران محتاج "نور"!

سرمربی جدید هندبال ایران از اسپانیا می آید

برگزاری نخستین نشست مشترک روسای فدراسیون‌ها با وزیر ورزش

تیم‌های ملی کاراته ایران عازم چین شدند

کمیته بین المللی المپیک در آستانه اعلام پیشنهاد جانشینان احتمالی باخ

جلسه دنیامالی با فدراسیون‌ها برای بازی‌های آسیایی ژاپن

ناکارامدی ها کار دست دیدار نهایی تنیس داد/ ناتمام‌ماندن رقابت فینال به خاطر نور بد زمین!

اسبقیان: فدراسیون تنیس ۷۵ درصد بودجه خود را دریافت کرده است

واکنش سرمربی شهداب به انتقادات سیرجانی ها: اینکه گفتند ما اینجا غریبه بودیم دروغ محض است

بهروز عطایی راضی به حضور در تیم ملی والیبال نیست!

پیام تبریک هنرجو به مدال آوران اسکیت در ایتالیا

وقتی همه طلبکاریم