Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

گفتگو با مردی که با ژیمناستیک زندگی می کند

چهارشنبه 02 خرداد 1403 ساعت 04:52

نوظهوری: خودم را بدهکار جامعه ژیمناستیک می دانم

حبیب نوظهوری،قهرمان اسبق تیم ملی، از جمله کارآفرینان نمونه ورزش است که فعالیت های خود را بدون حاشیه پی گیری می کند. علی رغم ارتباط دوستانه با جمع کثیری از اصحاب رسانه چندان اهل مصاحبه و گفت و گو نیست و ترجیح می دهد خدمت به ورزش و ژیمناستیک را به عنوان یک وظیفه تلقی کند . نوظهوری علی رغم شایستگی های فنی و مدیریتی که در عرصه ورزش از او سراغ داریم اخیرا پیش از رای گیری انتخابات ریاست فدراسیون ژیمناستیک انصراف خود را از ادامه راه اعلام کرد. انصرافی که متن آن در راستای مصالح ژیمناستیک،  پایان حواشی این ورزش و آرزوی موفقیت برای تنها ژیمناست اعزامی به المپیک پاریس تنظیم شده بود. او پس از این اقدام نیز تلاش کرد از هر گونه اظهار نظر که ممکن است حاشیه ای بر ژیمناستیک تحمیل کند خودداری کرد.

با تمام این اوصاف وقتی از وی خواستیم در مقام یک ملی پوش،مربی  و کار آفرین نمونه نقطه نظرات خود را در ارتباط با فعالیت های  ورزشی بیان کند استقبال کرد و ادامه این نوشتار، گفت و گویی است که با این قهرمان و مربی ارزنده ژیمناستیک انجام شده است. * اخیرا پیش از آغاز رای گیری، انصراف خود را از  انتخابات فدراسیون ژیمناستیک اعلام کردید آیا  این امر صرفا در جهت مصالح ژیمناستیک صورت گرفت یا مسائل دیگری هم در این تصمیم دخیل بود؟ فکر می کنم ژیمناستیک طی سال های گذشته به اندازه کافی از حواشی  و اختلافات ضربه خورده، عاقلانه نیست در این مقطع حساس که سهمیه المپیک هم گرفته ایم حاشیه دیگری بر این ورزش تحمیل شود. به خاطر داشته باشید همین یک سهمیه ای که کسب شده حاصل سالها تلاش بوده ضمن اینکه اگر حاشیه ها گریبانگیر ژیمناستیک نبود چه بسا می توانستیم سهمیه های بیشتری برای المپیک کسب کنیم.

* یعنی  شما ترکیب مجمع انتخابات را قبول داشتید؟ در جمع اعضای مجمع عده ای از چهره های با تجربه و شناخته ژیمناستیک حضور داشتند که به عنوان رییس یا سرپرست هیات صاحب رای بودند. عده ای هم بودند که من شناخت کافی از آنها نداشتم. بدیهی است مسئولیت چیدمان مجمع در حیطه اختیارات دست اندرکاران ذیربط بود و شخصا در این امر دخالت نداشتم. البته شاید می توانستند چیدمان را با سعه صدر و وسعت دید بیشتر بچینند.‌ بدیهی است با توجه به حضور دو نماینده فدراسیون جهانی در مجمع که احتمالا تمام وقایع را ثبت می کردند هر گونه عکس العمل و اعتراض موجب بروز مشکلات دیگری برای ژیمناستیک می شد. در آن صورت باردیگر به خانه اول باز می گشتیم. واقعیت این است که به هیچ عنوان خواهان  بروز حاشیه برای ژیمناستیک نیستم. وقتی خط قرمز ما‌ نام و جایگاه ایران عزیز باشد طبیعی است به خاطر نام مقدس ایران هم که شده از خود گذشتگی کنیم. *  از شما به عنوان کار آفرین ورزش یاد می شود چطور شد در این راه گام گذاشتید؟ پس از آنکه به دلیل آسیب دیدگی مجبور به خداحافظی از تیم ملی و دوران قهرمانی شدم به فکر افتادم تا به نوعی دین خود را به رشته ورزشی ام و جامعه ژیمناستیک ادا کنم به همین دلیل مقدمات تاسیس سرای ژیمناستیک نوظهوری را فراهم کردم. بعدها تعداد باشگاهها را افزایش دادم و اکنون سالهاست که روند آموزش علاقه مندان این ورزش را در سطح تبریز و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی ادامه می دهیم.  باعث مباهات است  که هم اکنون حدود ۷۰ نفر دور  سفره ای که به لطف خدا باز شده می نشینند و چرخ زندگی خود و خانواده شان از همین طریق می چرخد. فکر می کنم لطف پروردگار  شامل حال من بوده که توانستم دست روی زانوی خودم بگذارم و طی حدود ۲۷ سال باشگاهداری، مسیر خدمت به ورزش و جامعه ژیمناستیک را برگزینم.

*  گویا یک مربی خارجی هم در استخدام  شما هست. بله آرمن اسکوییان سرمربی اسبق تیم ملی ژیمناستیک ایران که تجربه مربیگری در تیم ملی کشورش ارمنستان را هم دارد حدود ده سال است  کنار ما ایستاده و با نظم و انضباط مثال زدنی آموزش آینده سازان ژیمناستیک را بر عهده دارد. تنها باشگاه خصوصی ژیمناستیک کشور هستیم که مربی خارجی داریم. البته علاوه بر او، مربیان متعددی دیگری هم هستند که در ۷ باشگاه زنجیره ای ما، امر آموزش هر دو بخش دختران و پسران را در سطح استان آذربایجان شرقی بر عهده دارند. *گویا مسئولیت بخش ژیمناستیک فراکسیون ورزش مجلس را هم بر عهده دارید.     از دکتر فروردین رییس و اعضای فراکسیون ورزش تشکر می کنم که به بنده اعتماد کرده و این مسئولیت را بر عهده اینجانب گذاشتند. در واقع رییس و اعضای فراکسیون ورزش مجلس در راستای اشراف،احاطه و همراهی با رشته های مختلف ورزشی تعدادی از قهرمانان و زحمتکشان همان رشته را  به عنوان متخصصان امین برگزیدند تا از طریق آنان اطلاعات دقیقی از چگونگی عملکرد و فعالیت فدراسیون ها کسب کنند. به نظر من  اقدام خوبی بوده که مجلس محترم انجام داد.

به احتمال فراوان مجلس جدید نیز از این مکانیزم بهره خواهد برد. *شما چند نزدیک به ده سال مسئولیت کمیته ترامپولین فدراسیون را بر عهده داشتید. در واقع از یک منظر می توان شما را مروج این رشته ای المپیکی در کشور قلمداد کرد و اگر امروز پیشرفتی در این رشته حاصل شده پیامد تلاش هایی است که طی ده سال دوران فعالیت شما انجام گرفت. زمانی که ما در سطح قهرمانی ژیمناستیک فعالیت می کردیم  همه راهها به ژیمناستیک هنری ختم می شد و قاطبه مردم هنوز هم این رشته ورزشی را به عنوان اصل ژیمناستیک می شناسند اما واقعیت این است که امروزه این ورزش تنها در بخش هنری خلاصه نمی شود بلکه زیر شاخه های آن از جمله ترامپولین طرفداران زیادی در دنیا دارد. زمانی که مسئولیت این رشته را برعهده داشتم با تمام وجود کار کردم. نظم و انضباط تیمی، فضای همدلی، حضور همکاران همراه و استعدادهایی که با تمام وجود برای رسیدن به موفقیت تلاش می کردند چشم انداز روشنی از آینده این ورزش المپیکی را ترسیم می کرد. به عنوان مسئول کمیته و دارنده بالاترین درجه مربیگری بین المللی ترامپولین هدایت فنی تمام رده های سنی را بر عهده داشتم. از جمله استعدادهایی که ما آن زمان کشف و پرورش دادیم اخیرا و در مسابقات آسیایی نتایج خیلی خوبی به دست آوردند.چه بسا اگر امکان ادامه فعالیت فراهم شده بود اکنون نه تنها در آسیا بلکه در سطح جهان هم حرف های زیادی برای گفتن داشتیم.

* آیا همچنان به سیاست گسترش ژیمناستیک و  آموزش آینده سازان این ورزش ادامه خواهید داد یا شاهد تغییر رویکرد شما خواهیم بود؟ نزدیک به چهل سال با ژیمناستیک زندگی کرده ام. از پنج سالگی وارد این ورزش شدم و تا زمانی که ممکن باشد کنار آن خواهم ماند. هیچگاه چسبیده این رشته نبودم و هر کجا که ممکن بود برای گسترش این رشته زیبا آستین بالا زدم . باعث افتخار و خوشحالی است که ورزش زیبای ژیمناستیک را در میان هزاران خانواده اشاعه و تا به امروز پای ۱۲۷ هزار نفر از آینده سازان را به باشگاه باز کردم. عده ای از این جمع در ژیمناستیک ماندگار شدند و تعداد قابل توجهی نیز پس از کسب آمادگی بدنی و بروز استعداد، جذب رشته های ورزشی دیگر شدند و در این مسیر به مدال و افتخار دست پیدا کردند. همین امر باعث شد تا بارها از سوی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به عنوان باشگاه نمونه مفتخر شویم با تمام این اوصاف خودم را بدهکار ورزش و جامعه ژیمناستیک می دانم و از اینکه با ژیمناستیک زندگی می کنم خوشحالم.

به قلم محمدرضا کاظمی

زمان دقیق رقابت های نمایندگان کشورمان در المپیک پاریس

حضور قطعی وزیر ورزش در المپیک با وجود جابه‌جایی دولت

لیست ورزشکاران ایران در بازی های پارالمپیک پاریس 2024

ابهامات نگران کننده یک تصمیم اشتباه؛ خروج کیک بوکسینگ واکو از رینگ قانون/ تجزیه ورزش با اسم رمز کمیته مستقل

گفتگو اختصاصی منهای فوتبال با دکتر علی افتخاری عضو کمیته مارکتینگ اتحادیه جهانی کشتی

هاشمیه متقیان: شرکت ملی حفاری با حمایت از من نقش بسزایی در موفقیت ها داشته است

افتتاح کلینیک پزشکی ایران در پاریس+ عکس

اعزام گروه سوم ورزشکاران ایران به پاریس

لغو سفر رئیس جمهور شیلی به پاریس 2024 بدلیل آشوب در این کشور

اختلال سامانه های کامپیوتری و تاثیر بر پاریس 2024

400 قبض جریمه برای سوءاستفاده از خط ویژه المپیک

بیم و امید در ورزشهای آبی رودخانه سن

تشدید تدابیر امنیتی در پاریس با ورود ورزشکاران به دهکده

افتتاحیه پاریس 2024 جسورانه و لذتبخش

پاریس 2024 المپیکی با عدالت کامل جنسیتی

بی توجهی و ضعف مقامات شهری ایران به بزرگترین رویداد ورزشی جهان

کشتی گیران تافته جدابافته المپیک 2024 پاریس!

رپر مشهور آمریکایی حامل مشعل المپیک

اولین تمرین جوان ترین المپیک تاریخ ایران در المپیک+ ویدیو

بازی‌های المپیک پاریس| از قرعه مرگ تا جدال جهانی؛ کشتی فرنگی و شانس پرچم‌داری از ایران

اولین رکوردشکنی در المپیک پاریس 2024

المپیک ۲۰۲۴| رتبه بیست‌ و هشتمی فلاح در تعیین خط تیروکمان

انصراف اندی ماری از بخش انفرادی المپیک 2024

ممنوعیت حضور زن فرانسوی در افتتاحیه به خاطر حجاب

غیبت شوکه کننده شانس طلای ایتالیا در المپیک پاریس

قرعه سخت برای دختر پرچمدار ایران در المپیک پاریس

گزارش تصویری| اتفاق عجیب در اولین روز غیررسمی بازی های المپیک 2024

غیبت حدادی در المپیک 2024 پاریس

تصمیم عجیب نوله در المپیک پاریس

قهرمانی مقتدرانه آزادکاران جوان ایران در آسیا

تنها کماندار ایران در المپیک به دنبال تاریخ سازی

مصاف وفایی و سرخوش با آمریکا و انگلیس در گرند پریکس 2024

نایب رئیسی کوهنوردی آسیا به ایران رسید

وهن کشتی ایران با تبعیض المپیکی‌ها

المپیک پاریس آخرین آوردگاه اندی ماری پیش از بازنشستگی

رپر مشهور آمریکایی حامل مشعل المپیک

روشن شدن چراغ نخستین المپیک الکترونیک به میزبانی عربستان

گمانه زنی ها از قهرمانی آمریکا و رکورد بیشترین طلای چین در پاریس 2024

لذت ورزشکاران از دهکده بزرگ المپیک

شناگران چینی بیشترین تعداد ورزشکاران تست شده پیش از المپیک