Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

لیگ کشتی و اقتدار تازه واردها در برابر مدعیان

پنجشنبه 18 آذر 1400 ساعت 08:28

 بیست و یکمین دوره رقابت های لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه های کشور با قهرمانی تیم فولادین ذوب آمل پایان یافت.

تیم فولادین ذوب آمل که برای نخستین بار پای در میدان مسابقات لیگ کشتی فرنگی گذاشته بود در فینال موفق شد سینا صنعت ایذه را که سابقه چندین ساله حضور در این رقابت ها داشت  با نتیجه ۶ بر ۴ پشت سربگذارد.  عنوان سومی این دوره از لیگ نیز نصیب دیگر تیم تازه وارد یعنی اندیشه نگار پارس شد که توانست دانشگاه آزاد اسلامی را از پیش رو بر دارد. در واقع به همان اندازه که موفقیت و حضور تیم های جدید اسباب تعجب بود ناکامی دانشگاه آزاد و سینا صنعت ایذه نیز دور از انتظار بود. شکست قهرمانان صاحبنامی چون الدانیز عزیزلی ملی پوش آذربایجانی تیم فولادین ذوب، سامان عبدولی، پویا ناصرپور، علی اسدی و تعداد دیگری از چهره های سرشناس حکایت از آماده نبودن اغلب قهرمانان در مسابقات لیگ  کشتی فرنگی امسال داشت. بی گمان این سرنوشت و حکایت در مرحله نهایی لیگ کشتی آزاد نیز تکرار خواهد شد. به این ترتیب اگر تکرار جمله گزارشگر سرشناس و دوست داشتنی در مورد نورپردازی عالی و فضای استاندارد برگزاری مسابقات لیگ  کناربگذاریم این مسابقات به جهت کیفی و کمی از شرایط قابل قبولی برخوردار نبود. آغاز و انجام شتابزده رقابت هایی که نام لیگ بر آن نهاده شده و تعریف خاص خود را دارد، غیبت تماشاگران و علاقه مندان کشتی در سالن ها، حضور فرمایشی برخی  تیم های شرکت کننده در میدان، غیبت   باشگاههای مطرح در عرصه رقابت ها، بی علاقه گی جمعی از نامداران برای حضور در مسابقات و بسیاری ضعف های دیگر را می توان از جمله کم و کاستی های این دوره از رقابت ها تلقی کرد.
در یک کلام باید اذعان کرد برگزاری مسابقات لیگ با این شکل و شمایل بیش از آنکه ورزش ملی کشتی را به مردم نزدیک کند بین جامعه و این ورزش فاصله خواهد انداخت. سالن های کشتی حدود دو سال خالی از تماشاگر بوده و چنانچه این روند همچنان تداوم داشته باشد باید در آینده حصور آنها را نیز به صورت گلخانه ای فراهم کرد. به نظر می رسد این مسابقات جهت خالی نبودن عریضه، باری به هر جهت و صرفا برای یک دایره محدود خودی ها ترتیب داده شده بود. پخش مسابقات از طریق رسانه ملی اقدام مناسب اما اگر قرار باشد علاقه مندان این ورزش صرفا آن را از پشت ویترین و با اجرا و گویش خاص مطابق ادبیات گفتاری مورد پسند تماشا و گوش کنند باید منتظر شکاف بیشتر بین علاقه مندان و این ورزش بود. به سخن دیگر اگر قرار باشد بین جامعه علاقه مند و  کشتی فاصله ایجاد شود و هدف دست اندرکاران مربوطه گلخانه ای کردن امور این ورزش باشد راه به بیراهه کشیده خواهد شد. در جایی که کشتی ورزش محبوب طبقه متوسط و پایین جامعه بوده، جدا کردن این ورزش با گروه مخاطب خود ضربه مهلکی بر پیکره این ورزس ملی خواهد زد. 
در ارتباط با لوازم و ضرورت های لیگ در گذشته و به کرات گفتیم و نوشتی و تکرار آن در این نوشتار  ملال آور خواهد بود اما چه می توان کرد که باید هر سال بگوییم دریغ از پارسال، تنها حسن برگزاری لیگ با این شکل و محتوا رساندن اندک مایه ای به ورزشکاران و عوامل مرتبط است که آن هم معمولا در پایان مسابقات محل مناقشه و کشمکش قرار می گیرد، خصوصا امسال و با توجه به حضور تیم های خلق الساعه و کم نام و نشان، چه بسا پرداخت ها بسختی انجام گیرد و دریافتی ها قطره چکانی شود. مسئله ای که معمولا بعد از برگزاری مسابقات مجال بروز پیدا کرده و چه بسا پیامدهای آن تا مدت ها تداوم پیدا می کند.  در لیگ برتر کشتی فرنگی به دلیل نا آمادگی بسیاری از کشتی گیران نمی توان عیار بهترین ها را مشخص و بر نام پدیده یا پدیده هایی انگشت گذاشت با این وجود همواره بر این عقیده بوده ایم که برگزاری مسابقات لیگ اگر هدفمند و با برنامه باشد منشا اثر و مفید به حال کشتی خواهد بود. تردیدی نیست که حضور محمد بنا و دستیاران وی در سالن مسابقات، نشان از توجه ویژه کادر فنی تیم ملی به عملکرد فرنگی کاران و سطح کیفی مسابقات داشت. تمام این فعل و انفعالات می تواند در راستای تقویت ارکان تیم ملی در بازی های آسیایی تابستان آینده باشد به شرطی که تمهیدات لازم و مورد نظر برای آن میدان از امروز تشدید شود.کشتی فرنگی طی سال های اخیر توانسته با تکیه بر هنر و درایت  مربی کاردان و زحمتکشی به نام محمد بنا، کشتی آزاد را پشت سر بگذارد. نماد این موفقیت در المپیک و جهانی نروژ کاملا مشهود بود.تلاش در سایه سکوت و آرامش، پرهیز از حواشی و جنجال آفرینی های بیهوده و اهتمام و جدیت جامعه کشتی فرنگی برای کسب جایگاه بهتر در دنیا، موجبات این موفقیت ها را فراهم کرده است.

محمدرضا کاظمی

ورزش کراس فیت از رشد بالایی در جهان برخوردار شده است

چگینی رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی شد

گرامیداشت روز زبان و ادبیات فارسی

صعود ۱۷ پله‌ای نوشاد پس از درخشش در گرند اسمش عربستان

هاکی قهرمانی بانوان آسیا| جشنواره گل تیم ملی ایران مقابل ویتنام

بازدید رییس کمیته ملی پارالمپیک از اردوی تیم ملی والیبال نشسته

پایان انتخابی تیم ملی ووشو با معرفی نفرات برتر/ زنجان قهرمان ایران شد

قهرمانی مزینی در مسترز اسنوکر کشور

فدراسیون دوومیدانی خبر دردسرساز را حذف کرد!

وزارت ورزش زمان انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی را مشخص کرد

اینچه‌درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک شد

استاد ابوالقاسم رایگان درگذشت

با حضور رییس کمیته ملی المپیک آغاز شد؛چهل و سومین مجمع عمومی شورای المپیک آسیا

فرانک پرتوآذر در قهرمانی آسیا مدال نگرفت

هشتمی فرزانه فصیحی در لیگ الماس قطر

برترین های انتخابی تیم ملی اسکیت سرعت بانوان معرفی شدند

لیست جدید تیم ملی والیبال با حضور ۱۷ ملی‌پوش

حذف نوشاد عالمیان از مسابقات عربستان

دبیرکل فدراسیون جهانی سپک تاکرا:بر روی حمایت ایران از سپک تاکرا درIOCحساب باز کرده ایم/مناف هاشمی:نگاه ما به سپک تاکرا چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی حمایتی است

گزارش از مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور با حضور رئیس‌جمهور