Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

اشتباهی که هر سال تکرار می کنیم

شنبه 08 آبان 1400 ساعت 02:46

ورزش کشور در طول تاریخ فرهنگی تمدنی ایران سهمی بسزا و تاثیر گذار داشته است. اما مشاهده می کنیم اشتباهاتی همه ساله تکرار می شود و کسی بدان اشاره ای نمی کند در حالی که این بی توجهی زیبنده ورزش کشور نیست. برای مثال 8 آبان برابر با 30 اکتبر را به مربیان ورزش کشور تبریک می گوییم در حالی که چنین روزی در هیچ تقویمی وجود ندارد.

سال گذشته در 8 آبان 1399 در یادداشت «تاریخ های من درآوردی خارج از تقویم» نوشتیم برای اینکه روزی جهانی قلمداد شود می بایست توسط سازمان یا نهادی جهانی ثبت شود. در سال های اخیر به واسطه فضای مجازی شاهدیم که هشت آبان را به مربیان تبریک می گویند. خرده ای بر مردم عادی و جامعه نیست چراکه بر روی مشاهدات خود عمل می کنند در حالی که  چنین روزی نه تنها جهانی نیست بلکه در تقویم ملی نیز ثبت نشده است.

اساسا روز مختص  مربیان در بسیاری از کشورها وجود ندارد و  تنها روزی از مربیانی خود تجلیل می کنند که ورزشکارانشان موفقیتی را کسب کنند بر همین اساس تاریخ هایی هم که وجود دارد ویژه همان کشور است و قابلیت تسری بخشیدن به آن وجود ندارد. از 8 مهر تا 9 آبان و همچنین سوم تا نهم ماه می میلادی و در آمریکا 6 اکتبر، تاریخ هایی است که از آن به عنوان روز مربی یاد می شود. واضح است که این روز سلیقه ای است و تاکنون همگانی نشده است.

همچنین هر روز را می توانیم به یاد مربیان باشیم و بهانه ای ایجاد کنیم تا از این قشر زحمتکش تقدیر کنیم اما می توانیم بهتر عمل کنیم و جلوی بدعت های بدون پیشینه را بگیریم. به جای اینکه روزی بدون پایه و اساس را به مربیان اختصاص دهیم، وزارت ورزش و یا کمیته ملی المپیک که متولیان ورزش کشور هستند، روزی را ویژه مربیان ثبت ملی کنند و در تقویم کشور بگنجانند.  همان طور که 12 اردیبهشت را روز معلم می نامیم در حالی که روز جهانی معلم در تاریخ دیگری است.

امید است به جای اینکه یک اشتباه  توده ای را هر ساله در فضای مجازی تکرار کنیم، این امر را به مطالبه همگانی تبدیل کنیم تا متولیان ورزش کشور به خود آمده و روزی را ویژه مربیان زحمتکش همه رشته های ورزشی اختصاص دهند. پس از آن می توانیم به ابعاد مختلف مربیگری و فلسفه این گروه بپردازیم.

حسین محمدی

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد