Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

نقدی بر ادبیات کلامی مسئولین کشتی

چهارشنبه 03 شهریور 1400 ساعت 10:55

باز پخش اظهارات رییس فدراسیون کشتی در مورد مربیان استان مازندران اگرچه به زعم متکلم ، تقطیع شده بود، اما حتی همین امر نیز نمی تواند توجیه کننده ادبیات نامناسب وی در خصوص زحمتکشان استانی باشد که بار اصلی کشتی کشور را بر دوش گرفته اند.

 این اولین بار نیست رییس فدراسیونی که نام ورزش اول بر آن گذاشته ایم با چنین ادبیات سخن می گوید و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود. اگر دستگاه عریض و طویل ورزش به واسطه حضور افراد غیر متخصص و سیاسی در راس آن به وظیفه اصلی خود که نظارت بر حسن انجام کار فدراسیون هاست عمل می کرد، شاید اکنون شاهد چنین آشفته بازاری در فدراسیون های ورزشی نبودیم. همین فقدان نظارت از یک سو و خودمختاری برخی روسای فدراسیون ها، کار را به جایی رسانده که مجموعه های یادشده جای آنکه پاسخگوی عملکرد خود باشند در مقام مدعی بر می آیند.به عنوان مثال، رییس فدراسیونی که باید در خصوص ضعف عملکرد خود طی بازی های المپیک به مردم پاسخگو باشد با کنار گذاشتن تعدادی از اعضای کادر فنی و اجرایی سعی در ترمیم وجه خود دارد بی آنکه خود را در قبال ضعف عملکرد پاسخگو بداند. درصد قابل ملاحظه ای از مخاطبین انتخاب یکسویه سرمربی تیم ملی را نادرست ارزیابی می کنند اما رییس فدراسیون حرف خود را پیش می برد و بر خواسته خویش پای می فشارد.

حق این است که روسای فدراسیون ها در مقام مسئول، شیوه سلوک،گفتار و عملکرد خود را مطابق استانداردهای مرسوم تنظیم کنند. با عنایت به این مهم باید اذعان کرد واژگانی چون دیپلماسی، روابط عمومی، تحمل عقیده مخالف و پذیرش نقد در برخی از این مجموعه ها از جمله کشتی رنگ باخته است.  فردی که در مجموعه فدراسیون از فضای مجازی با عنوان فضای مزاجی نام می برد هنوز متوجه اهمیت این بخش و قدرت افکار عمومی نیست وگرنه حداقل سعی می کرد برای حفظ ظاهر هم که شده سخنان خود را با توجه به درصد بالای مخالفین خود تلطیف کند.‌ تجربه ثابت کرده ادبیاتی از این دست، خصوصا نادیده انگاشته شدن افکار عمومی و مخاطبین در عرصه ورزش هرگز راه گشا نبوده و کمکی به مسئولین ذیربط نمی کند. بنا براین شایسته است این دوستان به جای پاک کردن صورت مسئله و خفیف شمردن مخاطبین اعم از مربی، ورزشکار، رسانه و منتقدین، راهی برای اصلاح تفکر و نگاه از بالای خود پیدا کنند. بروند میزان محبوبیت خود از بدو ورود به فدراسیون تا امروز را مورد سنجش و بازبینی قرار دهند. ببینند به دلیل اتخاذ مواضع غیر اصولی، عزل و نصب های بی رویه، ضعف دیپلماسی و عملکرد نه چندان مطلوب چه میزان از هواداران خود را از دست داده و اکنون در چه جایگاهی قرار دارند؟ شما از ریزش علاقه مندان به کشتی سخن به میان می آورید واینکه این ریزش از ۴۵ هزار نفر به هنگام ورودتان به ۳۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرده، اما پاسخ نمی دهید،چه کسی باید پاسخگوی ۱۵ هزار ریزش کشتی گیران طی ۲ سال گذشته باشد؟ غیر از این است که شدت ریزش طی ۲ سال حضور شما شدت بیشتری پیدا کرده است؟  اطمینان داشته باشید با توجه به دافعه موجود در میان برخی مسئولین فدراسیون، این ریزش در میان طرفداران کشتی به حداکثر رسیده و شما هیچ مکانیزم روشنی برای ترمیم فاصله بین خود و جامعه کشتی در دست ندارید. 

کشتی ورزش اول کشور و مکتب ترویج جوانمردی، فتوت و فروتنی است. این ورزش را نمی توان با دایره محدود خودی ها از پشت درهای بسته اداره کرد. فرهنگ کشتی فرهنگ مودت و عطوفت است و مخاطبین این فرهنگ  گویش کوچه و بازاری را بر نمی تابند. وظیفه  علاقه مندان کشتی آن است ضمن اشاعه فرهنگ ملی و آیینی این ورزش، رفته رفته آن را در میان اقشار مختلف جامعه تعمیم دهند. این مهم در درجه اول برعهده متولیان ذیربط است تا به جای تقبیح نقد منتقدین و استفاده از ادبیات ناموزون، قدردان کسانی باشند که تلاش می کنند عیوب آنان به زبان ایهام و اشاره بازگویند تا مگر از خطا و لغزش دور بمانند. اگر قرار باشد منتقدان منصف و صریح را به زبان تلخ و گزنده از خود برانید، طولی نخواهد کشید با نوخاسته هایی سرشاخ خواهید شد که تفاوتی بین نقد و انتقاد قائل نیستند.

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس