Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

پهلوانانه ببرید و ببازید، بچه‌گانه غر نزنید

چهارشنبه 06 مرداد 1400 ساعت 06:48

ورزش قهرمانی حاوی درون‌مایه های فرهنگی است که کنش متقابل نمادین شکست‌ها و پیروزی‌ها را پدید می‌آورد. تمام ورزشکاران حرفه‌ای دنیا صدها بار طعم باخت و چیزی کمتر از این تعداد طعم پیروزی را می‌چشند اما آنچه از بن مایه یک ورزشکار مفهوم قهرمان را متبادر می‌سازد، حسن رفتار یا سوءرفتار او در نقاط عطف ورزش قهرمانی است.

در حاشیه رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ به عنوان بزرگترین آوردگاه ورزش جهان شاهد فراز و فرود تیم‌ها و ورزشکاران کشورهای مختلف از جمله ایران هستیم. جلوه زیبای رویارویی یک پدر و پسر در مسابقات واترپلو در کنار چهره زشت خشونت یک بوکسور در گازگرفتن گوش حریف، روشن و تاریک این فستیوال جهانی را پدید می‌آورد. به همین تناسب رفتار حرفه‌ای قهرمانان قبل، در جریان و بعد از مسابقات ماهیت اصلی کار آنان و اعتبار نتایجشان را نشان می‌دهد.

متأسفانه ادبیات تخریبی و گلایه‌آمیز ورزشکاران ایران که عموما حول محور بیشتر گرفتن پاداش و امکانات می‌چرخد با استقبال برخی از رسانه‌های زرد ورزشی همراه است زیرا هیچ عنصری در تبیین ارزش های خبری به میزان تصادم( درگیری و رویایی)، ماهیت زرد خبری به خود نمیگیرد. در نهایت این اپیدمی جز تلخ کردن حلاوت شور مسابقات چیزی به همراه ندارد. با توسعه اخبار در فضای مجازی متاسفانه این دور باطل آنقدر تکرار می‌شود و رنگ واقعیت میگیرد که مسئولان نیز دستپاچه به تطمیع چهره های بداخلاق روی می آورند. گویی هرکس بیشتر غر بزند و گلایه کند فارغ از نتیجه نزد رسانه‌ها و به طبع آن افکار عمومی عزیزتر و نزد مسئولان مقرب تر و ذی نفع تر خواهد شد.

جای تعجب است اما بعد از کلی بریز و بپاش برای حمایت از ورزشکاران و دادن روحیه به آنان، هیچ کس طی چند هفته اخیر حتی خط لبخندی از ورزشکاران ندیده و یا نقل قولی نشنیده که در آن به دریافت حقوق و پول توجیبی دلاری و پاداش های قبل از المپیک اشاره شده یا حتی قدردان مجموعه عوامل ستادی برای تشکیل اردوها و مسابقات بین‌المللی و انتخابی مختلف باشند اما به کرات صدای گلایه قهرمانان را می‌شنویم که بی‌رحمانه از زمین زمان می‌نالند! 

کارکرد ورزش در جامعه نشاط‌آفرینی است، اگر بنا باشد ملت‌ها با صرف پول و هزینه آب به آسیاب صنعتی بریزند که در نهایت به سرخوردگی اجتماعی منجر شود اساساً دلیل ورزش قهرمانی چیست؟ تمام هیاهوی المپیک ایجاد انگیزه و نشاط بین آحاد جامعه است وگرنه چرا باید دستگاه های مختلف چند سال تلاش کنند تا تیمی به مسابقات برود؟ ببرد یا ببازد در نهایت تصویری تاریک از خود ارائه کند؟

پس بهتر است مجموعه عوامل درگیر در ورزش از ورزشکار و مربی تا مدیر و مسئول و البته رسانه ورزش به صیانت از نشاط محیط ورزش بپردازند و پاسدار چیزی باشند که حیات خود را وابسته به آن هستند. به قولی پهلوانانه ببرند و ببازند و بچه گانه غر نزنند.  در غیر اینصورت یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که با اعتبار دولتی ورزش قهرمانی میتوان چه غوغایی در حوزه ورزش همگانی به راه انداخت و دیگر دلیلی نمی ماند که سهم یک ملت از ورزش تنها صرف نخبگان ورزشی شود.

شاید بهتر است یکبار دیگر اهداف ورزش قهرمانی، حضور در مسابقات مختلف و شرکت در المپیک را باز تعریف کنیم. بی شک نیل به سوی آرمان مشترک ورزش و المپیک که همان ایجاد نشاط عمومی و اجتماعی است، ما را از دور باطل تخریب در ورزش باز می دارد.

به قلم : امیرداودکمالی

ورزش کراس فیت از رشد بالایی در جهان برخوردار شده است

چگینی رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی شد

گرامیداشت روز زبان و ادبیات فارسی

صعود ۱۷ پله‌ای نوشاد پس از درخشش در گرند اسمش عربستان

هاکی قهرمانی بانوان آسیا| جشنواره گل تیم ملی ایران مقابل ویتنام

بازدید رییس کمیته ملی پارالمپیک از اردوی تیم ملی والیبال نشسته

پایان انتخابی تیم ملی ووشو با معرفی نفرات برتر/ زنجان قهرمان ایران شد

قهرمانی مزینی در مسترز اسنوکر کشور

فدراسیون دوومیدانی خبر دردسرساز را حذف کرد!

وزارت ورزش زمان انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی را مشخص کرد

اینچه‌درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک شد

استاد ابوالقاسم رایگان درگذشت

با حضور رییس کمیته ملی المپیک آغاز شد؛چهل و سومین مجمع عمومی شورای المپیک آسیا

فرانک پرتوآذر در قهرمانی آسیا مدال نگرفت

هشتمی فرزانه فصیحی در لیگ الماس قطر

برترین های انتخابی تیم ملی اسکیت سرعت بانوان معرفی شدند

لیست جدید تیم ملی والیبال با حضور ۱۷ ملی‌پوش

حذف نوشاد عالمیان از مسابقات عربستان

دبیرکل فدراسیون جهانی سپک تاکرا:بر روی حمایت ایران از سپک تاکرا درIOCحساب باز کرده ایم/مناف هاشمی:نگاه ما به سپک تاکرا چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی حمایتی است

گزارش از مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور با حضور رئیس‌جمهور