Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

تکاپوی بانوان ایران برای موفقیت در بزرگترین میدان ورزش

چهارشنبه 09 تیر 1400 ساعت 09:35

آغاز المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای بانوان ورزش ایران رنگ و بوی دیگری داشت. آنجا و زیر سایه سار، سرزمین آفتاب تابان، دختران آریایی فرصتی یافته بودند تا  اولین حضور خود در بزرگترین میدان ورزش را تجربه کنند. همین جا بود که نام سیمین صفا مهر به عنوان اولین بانوی ورزشکار ایرانی شرکت کننده در المپیک در تاریخ ورزش ثبت شد. صفامهر در دو رشته پرش طول و دو ۱۰۰ متر به المپیک اعزام شده بود و کتاب ورزش زنان ایران  با پرش طول این ورزشکار در المپیک ورق خورد. نازلی بیات ماکو در پرش ارتفاع، ژولیت گفرکف در پرتاب دیسک و جمیله سروری ۱۴ ساله در ژیمناستیک، موجودیت ورزش بانوان در المپیک  ۱۳۴۳ را تشکیل می دادند. 

آن جمع کوچک اگرچه در نخستین گام جایگاهی در المپیک به دست نیاورد اما توانست چراغ اول حضور زنان ایران در المپیک را روشن کند. چراغی که سوسوی آن پس از گذشت نزدیک به ۶۰ سال، همچنان فراراه پویندگان این مسیر قرار دارد. نتایج ضعیف  عملکرد کاروان ۶۱ نفره ورزش  ایران در المپیک ۶۴ توکیو و جایی که نامدارانی چون جهان پهلوان تختی، عبدالله موحد،عبدالله خدا بنده، منصور مهدی زاده، محمدعلی صنعتکاران، حسین ملاقاسمی ،منوچهر برومند، محمد نصیری، و... دست خالی بازگشتند آواری شد و بر سر بانوان ریخت زیرا پس از آن  مسابقات، دو دوره از اعزام بانوان به المپیک خبری نشد! 

 با تمام این اوصاف، بانوان از پای ننشستند تا اینکه با کسب نتایج درخشان در بازی های آسیایی ۷۴ تهران، مسئولان وقت مجاب شدند تیم شمشیر بازی را که به مقام نخست رقابت های یادشده رسیده بود، راهی المپیک ۷۶ مونترال کنند.

 پس از انقلاب اسلامی،  ۱۵ سال از ورزش بانوان خبری نبود اما تلاش و جدیت زنان ایران برای اثبات توانایی های خود باعث شد تا فصل تازه ای در عرصه ورزش این بخش از جمعیت گشوده شود. به این ترتیب لیدا فریمان نخستین بانوی ورزشکاری بود که توانست در رشته تیراندازی جواز حضور در المپیک پکن را به دست آورد. بعدها نه تنها تعداد بانوان تیرانداز اعزامی به المپیک افزایش یافت بلکه ورزشکاران تیروکمان، قایقرانی، پینگ پونگ، پرتاب وزنه و تکواندوکاران نیز به این جمع اضافه شدند.

باوجود تلاش فراوان و انگیزه بالا، بانوان ایران برای کسب نخستین مدال المپیک تا ۲۰۱۶ ریو، صبر کردند و در آنجا دختر جوانی به نام کیمیا علیزاده موفق شد اولین مدال المپیک زنان را در رشته تکواندو به دست آورد. این موفقیت شگرف،  بانوان ورزشکار ایرانی را به این باور رسانید که علی رغم ناکامی های گذشته، می توان در سایه تلاش و پشتکار به مدال المپیک نیز دست یافت. همین امید و انگیزه تلاش ها را دو چندان کرد و اکنون و در آستانه المپیک ۲۰۲۰ توکیو، عدد بانوان اعزامی کشورمان به المپیک از مجموع کاروان ۶۵ نفره به ۱۰ رسیده است. این بانوان در رشته های مختلف ورزشی و به صورت انفرادی راه رسیدن به المپیک را برای خود هموار کرده اند. رشته های مختلفی چون تیراندازی، دوومیدانی، کاراته،  قایقرانی و بدمینتون  که این تعداد سهمیه و تنوع رشته‌ها در نوع خود رکورد جدیدی محسوب می شود. 

به خاطر داشته باشیم بانوان ما قصد ندارند در المپیک توکیو به راحتی میدان را برای رقبا خالی کنند خصوصا با توجه به حضور بانوان کاراته کای  کشورمان که برای نخستین بار فرصت شرکت در بازی های المپیک را پیدا کرده ‌و از جمله امیدهای ما برای کسب مدال محسوب می شوند، به راحتی نمی توان این جمع ۱۰ نفره را نادیده گرفت. بدیهی است، نسبت به موفقیت دختران ایران در دیگر رشته های ورزشی نیز ناامید نیستیم هرچند کار دشواری در پیش دارند.بی گمان این قافله با انگیزه و پر توان، شتابان پیش خواهد رفت و در آینده ای نه چندان دور شاهد موفقیت های روز افزون و کسب مدال های رنگارنگ توسط بانوان کشورمان در میادین مختلف بین المللی از جمله المپیک خواهیم بود.

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس