Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

سانسور فعالیت مربیان مرد در ورزش زنان، از تعارف تا تبعیض

دوشنبه 17 خرداد 1400 ساعت 02:36

تبعیض، تعارف و تکلف، سه واژه‌ای که سال‌هاست ورزش زنان ایران را در خود پیچیده و موجب شده است تا واقعیت این پدیده اجتماعی مطابق مذاق اهل قدرت تفسیر و تبیین و تحریف شود.

تقریبا همه آن‌هایی که دستی در آتش ورزش دارند خوب می‌دانند که بسیاری از تیم‌های ملی دختران ما از وجود مربیان مرد بهره می‌برند اما به سبب رعایت ملاحظات به جای سرمربی از واژه مدیر فنی استفاده می‌کنند.

همین محدودیت‌ها موجب شده تا عملا دست فدراسیون‌های ورزشی برای استخدام سرمربیان خارجی در بسیاری از رشته‌ها بسته باشد. چرا که تعداد مربیان زن با تراز و کارنامه بین المللی در برخی از رشته‌ها بسیار کمتر از مربیان مرد است و از این حیث عملا مسئولان فدراسیون‌ها با محدودیت انتخاب در استخدام مربی برای تیم زنان مواجه می‌شوند. در نهایت بدون بهره بردن از دانش جهانی سطح ورزش زنان ایران نمی تواند همپای مردان رشد کند مگر در مواردی که دختران ورزشکار چراغ خاموش با مربیان همتراز تیم ملی پسران تمرین و مسابقه دهند.   

دختران ایران در محیط‌های اجتماعی نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کنند و هرچه زمان پیش می‌رود این نقش‌ها ارتقا یافته و از سوی جامعه نیز پذیرفته می‌شود، اما ورزش که عنوان دومین پدیده فراگیر اجتماعی را هم یدک می‌کشد هنوز درگیر عناوین بوده و نتوانسته تکامل نقش زن و مرد را کنار یکدیگر بپذیرد.این درحالی است که به عنوان مثال یک زن هدایت تیم ملی تیراندازی مردان را هم برعهده دارد و مسأله‌ای نیز از این بابت وجود ندارد اما عکس این ماجرا هنوز در ورزش مورد تأیید نبوده و به طور شفاف پذیرفته نشده است.

انکار حضور مربی مرد در تیم‌های ملی زنان و به دیده تردید نگریستن به واقعیت‌های ورزش زنان ایران در راستای پرده پوشی و سانسور این حوزه صورت می گیرد. اصرار به تکرار رویه موجود درواقع زیر سوال بردن فعالیت سالم دختران ورزشکاری بوده که سال‌هاست برای حضور در میادین بزرگ می‌جنگند و با داشتن یک مدال المپیک در کارنامه خود امید زیادی به تکرار آن دارند و نگاهشان به دنیای ورزش حرفه‌ای است.

شفافیت حضور مردان سرمربی در تیم‌های ملی زنان و عدم تاکید بر جنسیت مربیان و داوران و ... برای انجام فعالیت‌های فنی خود مصداق حمایت از ورزش زنان بوده و از طرفی هم باعث می‌شود مربیان زن که کمتر در میدان‌های بزرگ حاضر بوده‌اند تجربه اندوزی کنند و دختران ورزشکار هم نتایج بهتری کسب کنند. 

بهتر است مدیران و تصمیم‌گیران ورزش نیز برای تقویت این نگاه و حمایت حقیقی از ورزش زنان تبعیض‌ها را کنار گذاشته و با دید مصلحتی خود که بعضا همان دلیل حواشی و دور شدن از دنیای حرفه‌ای است، سد پیشبرد اهداف ورزش زنان نشوند.

به قلم:الهام محمدی مجد

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس