Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

لزوم جلوگیری از ریخت و پاش‌های بیهوده در برخی رشته‌ها

فدراسیون‌ها پیمانکار ساخت و ساز هستند؟!

يكشنبه 19 اردیبهشت 1400 ساعت 08:52

در شرایطی که احداث و مراقبت از اماکن ورزشی برعهده شرکت تجهیز و توسعه وزارت ورزش است برخی فدراسیون‌ها بودجه دریافتی را صرف تجهیز یا ساخت اماکن ورزشی می‌کنند.

متاسفانه بسیاری از رشته‌های المپیکی و غیر المپیکی در سال‌های اخیر با هدف احداث آکادمی های تخصصی یا نوسازی اماکن یا دفتر فدراسیون ،اقدام به هزینه کرد بودجه ای می‌کنند که وزارت ورزش و جوانان یا کمیته ملی المپیک برای توسعه رشته و تدارک تیمهای ملی پرداختند و تاسف برانگیز تر اینکه  مسئولان ذیربط نه تنها هیچ توجهی به این موازی‌کاری ندارند بلکه طبق روال اقدام به تخصیص بودجه به این فدراسیون ها می‌کنند.

به طور مثال در فدراسیون المپیکی جودو که متاسفانه طبق اعلام فدراسیون جهانی چهار سال از حضور در میادین و تمامی برنامه های اداری و ورزشی محروم شده، مسئولان فدراسیون به جای برنامه ریزی برای حرکتی درست در مسیر رفع تعلیق سرگرم ساخت و سازهای غیر ضروری شده اند. اقدامی که در شرایط فعلی این رشته به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

بسیاری همچون نگارنده معتقدند در شرایط بد اقتصادی کشور مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نباید طبق روال سابق بودجه به این فدراسیون اختصاص دهند زیرا واقعیت موضوع این است که فدراسیونی که هیچ اعزامی در پیش ندارد پس اردوی تدارکاتی را نیز نیاز نداشته و طبیعتاً نیازی به بودجه ندارد . در این چنين وضعی بهتر است وزارت نشین ها  این بودجه را به رشته‌هایی اختصاص دهند که المپیک توکیو را پیش رو دارند و شانس کسب  مدال آنها نیز بالاست.البته این موضوع صرفاً مختص به  جودو نمی شود و قطعا اگر بررسی ای مناسب صورت بگیرد رشته های دیگر ی  نیز پیدا می شوند  که در فضای امروز اقتصادی کشور اقدام به هزینه های غیر ضروری می کند.

به طور حتم با وجود شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی نیازی به موازی کاری در فدراسیون ها نیست و در صورت نیاز، مسئولان رشته‌های مختلف می‌توانند با درخواست از این شرکت به توسعه و تجهیز اماکن مورد نیاز خود بپردازند. به هر حال وظیفه ذاتی فدراسیون های ورزشی تدارک تیم‌ها در رده‌های مختلف برای حضور در میادین، توسعه رشته، استعدادیابی و موضوعات فنی دیگر است و قطعا در صورتی که رشته ای به کار دیگری مشغول شود به این معناست که یا بودجه بیش از حد مورد نیاز بوده یا از کار اصلی خود دور مانده است.

امیدواریم مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک با برنامه ریزی بهتر و نظارتی ایده آل تر پیش از این اجازه  اسراف بیت المال را نداده و در رشته هایی سرمایه‌گذاری کنند که همانطور که پیش تر اشاره شد رسیدن به موفقیت در آن ها قابل پیش بینی تر است و صد البته ورود نهادهای نظارتی و امنیتی نیز می تواند در این مورد راهگشا باشد.

به قلم:سیدایمان میری

دبیرکل فدراسیون جهانی سپک تاکرا:بر روی حمایت ایران از سپک تاکرا درIOCحساب باز کرده ایم/مناف هاشمی:نگاه ما به سپک تاکرا چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی حمایتی است

گزارش از مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور با حضور رئیس‌جمهور

اسبقیان: تا پایان مرداد فدراسیونی با سرپرست نخواهیم داشت

قهرمانی کایرن ویلسون در اسنوکر قهرمانی جهان

شگفتی‌سازی نوشاد عالمیان با شکست نفر چهارم رنکینگ جهان

با حضور مسئولین کمیته ملی المپیک و روسای کمیسیون ها؛سومین نشست شورای رهبردی برگزار شد

صعود هانیه رستمیان به فینال جام جهانی باکو

شکست پاکدامن و رهبری در گرندپری سئول

صعود ناهید کیانی به رتبه دوم رنکینگ المپیکی تکواندو

مراسم تشییع مرحوم مسعود اسکویی برگزار شد

پیروزی نوشاد عالمیان مقابل رنکینگ ۲۹ جهان در مسابقات عربستان

پیروزی بی دردسر نوشاد عالمیان در مسابقات عربستان

دوازدهم اردیبهشت و روز معلم گرامی باد

رئیس فدراسیون کونگ‌فو مشخص شد

مسعود اسکویی درگذشت

قطر خواستار میزبانی بازی‌های المپیک شد

ابراز علاقه ۱۰ کشور برای میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۳۶

فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس گرامی باد

مناف هاشمی: شوک بزرگی به کمیته ملی المپیک وارد شد/ سخت است نتایج لندن را تکرار کنیم

عضویت دبیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد در کمیته تدوین طرح های جامعه تحولی مجلس شورای اسلامی