Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

شمشیرهایی که از رو بسته شده‌اند!/یک نفر آرامش را به خانواده بازگرداند

دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 ساعت 10:32

اعلام کناره‌گیری سرمربی تیم ملی شمشیربازی اسلحه اپه به نشانه اعتراض نسبت به تبعیض‌ها و مشکلات موجود در این رشته و اظهارات وی در ارتباط با روند جاری در فدراسیون شمشیربازی حکایت از این واقعیت دارد که اعمال مدیریت در این مجموعه با حاشیه‌هایی همراه است.

ناکامی شمشیربازان دو اسلحه اپه و فلوره طی مسابقات اخیر زون آسیا که منجر به ناکامی در کسب سهمیه المپیک شد، عامل اصلی سرباز کردن زخم کهنه تبعیض در بین شمشیربازان بود.

نقد نتایج ضعیف شمشیربازان در ازبکستان توسط رسانه‌ها، واکنش‌هایی را برانگیخت که یک طرف ماجرا از تبعیض بین ورزشکاران اسلحه‌های مختلف سخن گفت و طرف دیگر ضعف عملکرد و بی عملی کادر فنی و ورزشکاران دو اسلحه اپه و فلوره را دلیل اصلی عقب ماندگی این رشته ها عنوان کرد. در همین راستا ابتدا یکی از ملی پوشان اسلحه سابر که به اعتقاد شمشیربازان اسلحه اپه و فلوره مورد توجه ویژه فدراسیون قرار دارد ضعف عملکرد مربیان را عامل ناکامی ورزشکاران  دو اسلحه یاد شده عنوان و موفقیت سابریست ها را حاصل تلاش، برنامه‌ریزی و اهتمام خود آنان قلمداد کرد. 

همین امر آتش اختلافات را فزونی بخشید و درنهایت منجر به کناره‌گیری سرمربی اسلحه اپه و مصاحبه تند وی در رابطه با اینکه افرادی، ورزشکاران را برای مصاحبه علیه وی تحریک کرده‌اند، شد. وی در عین حال بر این نکته پای فشرد که برخی ناگفته‌ها را در آینده عنوان خواهد کرد. سرمربی اسلحه اپه همچنین تاکید کرد، تمام بودجه فدراسیون خرج اسلحه سابر مردان می‌شود و امکانات آنان با ورزشکاران اپه و فلوره و سابر دختران قابل مقایسه نیست. علی یعقوبیان با اشاره به سه سال حضور خود در مسئولیت دبیری فدراسیون گفته، مسائل زیادی را در سینه نگه داشته ام که پس از المپیک بازگو خواهم کرد.

صرف نظر از صحت و سقم ماجرا و اینکه در این میان کدام یک از طرفین صاحب حق و چه کسانی ناحق سخن می گویند، یک نکته را نمی توان از نظر دور داشت که اختلافاتی از این دست جز اینکه به اساس شمشیربازی لطمه بزند و روحیه قهرمانان سابر مردان را که باید بزودی در بازی های المپیک به میدان بروند تضعیف کند نتیجه دیگری به همراه ندارد. در چنین مواردی انتظار از مسئولان ذیربط آن است تا بی‌درنگ وارد میدان شده و به وظیفه مدیریتی خود عمل کنند. اینکه در جمع خانواده، فرزندان به جان یکدیگر افتاده و پدر و مادر ناظر ماجرا باشند با هیج مبنا و معیاری همخوانی ندارد. 

در چنین مواردی لازم است رییس فدراسیون مشغله‌های دیگر را کناری نهاده، تمرکز اصلی خود را معطوف به رفع مشکلات خانواده شمشیربازی کند هر چند به زعم خود که پیشاپیش اعلام کرده بود تا پایان المپیک بر مصدر کار باشد اما چه بسا اهمال در این شرایط حساس پیامدهای ناگواری در المپیک به همراه داشته باشد.

واقعیت این است که شمشیربازی به المپیک راه پیدا کرده و سابریست ها بزودی در مهمترین میدان ورزشی، برابر رقبا صف‌آرایی می کنند. اگر قرار باشد در این شرایط حساس شاهد بروز اختلافات در میان ورزشکاران و مربیان رشته‌های مختلف باشیم راه به جایی نخواهیم برد اما اگر هدف حضور آبرومندانه در المپیک است باید مسئولان هرچه زودتر آستین بالا بزنند و آرامش را به جمع قهرمانان و مربیان برگردانند در غیراین صورت،  شمشیرهایی که امروز بسوی همدیگر گرفته شده، زخم‌های جانکاهی برجای خواهد گذاشت.

به قلم:محمدرضا کاظمی

شمشیرها علیه فخری و باقرزاده

شمشیرها علیه فخری و باقرزاده

استعفای سرمربی اپه پذیرفته شد

استعفای سرمربی اپه پذیرفته شد

بی‌توجهی فدراسیون یا ضعف عملکرد شمشیربازان اعزامی به مسابقات زون آسیا

بی‌توجهی فدراسیون یا ضعف عملکرد شمشیربازان اعزامی به مسابقات زون آسیا

حذف سومین شمشیرباز ایران از گردونه مسابقات آسیایی کسب سهمیه المپیک

حذف سومین شمشیرباز ایران از گردونه مسابقات آسیایی کسب سهمیه المپیک

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس