Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

لیگ کشتی در ایستگاه آخر

رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی در حالی به ایستگاه پایانی رسید که حداقل تا به اینجا از رونق لازم برخوردار نبود.حال آنکه انتظار می‌رفت در تعطیلی ورزش کشور، روشن شدن چراغ لیگ کشتی بتواند شور و هیجان کافی در میان علاقه‌مندان ورزش ایجاد کند؛اما این امکان به نحو مطلوب فراهم نشد و چه بسا یکی از دلایل اصلی کم فروغ شدن این دوره از مسابقات را بتوان در شیوع بیماری کرونا و عدم حضور تماشاگران دانست.

به گزارش منهای فوتبال، با این وصف کیفیت پایین لیگ دلایل دیگری نیز داشت که از آن جمله می‌توان به ناآمادگی عده‌ای از قهرمانان شرکت کننده در مسابقات، ضعف مفرط داوری، فاصله زیاد تیم‌ها با یکدیگر و یک طرفه بودن نتایج اشاره کرد. موارد یادشده و ضعف‌های دیگر در برگزاری لیگ این مهم را به ذهن متبادر می‌کند  که با کنار هم نهادن مجموع قوت و ضعف‌ها، نمره‌ای که بتوان برای این دوره از مسابقات در نظر گرفت چندان بالا نیست.

 

انحصار مسابقات در یک جای محدود و دوستان گزارشگری که مدام از زیبایی‌های محل رقابت‌ها و لطف عوامل پخش  سخن به میان آورده و از اقدامات مشعشع فدراسیون و دست‌اندرکاران لیگ داد سخن می‌دادند به همان اندازه دلپذیر می‌نمود که عده‌ای از خودی‌ها از سطح کمی و کیفی بالای مسابقات سخن می‌گویند. 

کتمان نمی‌توان کرد برخی از تیم‌های شرکت‌کننده رویشان نشد وسط کار عطای ادامه حضور را به لقایش بخشیده و پی کار خود بروند وگرنه حضور نصف و نیمه در مسابقاتی که اساس آن بر حرفه‌ای‌گری و رقابت تا آخرین نفس گذاشته شده مفهومی جز رفتن و رها کردن لیگ ندارد. در چنین شرایطی تقاضای مصاحبه برخی دوستان از مسئولان و مربیان دست‌اندرکار و تاکید آنان در باب فواید لیگ و شجاعت فدراسیون بی آنکه کلامی در رابطه با کاستی‌ها بر زبان آورند مفهومی جز یک طرفه به قاضی رفتن نداشت.

تردیدی نیست وقتی نسل کارشناسان بی‌طرف و منتقدان منصف منقرض شده باشد نباید تعجب کرد خودی‌ها و دست اندرکاران را جای کارشناس بنشانند و از آنان در رابطه با عملکرد خودشان بپرسند! منطق حکم می‌کند کارشناسان بی‌طرف و منصف در ارتباط با چگونگی مسابقات و کم و کیف آن اظهار نظر و قضاوت را برعهده افکار عمومی بگذارند.

به هر حال ۴ تیم بازاربزرگ ایران، سینا صنعت ایذه ، دانشگاه آزاد و فولاد اوکسین در کشتی فرنگی و در کشتی آزاد نیز بازاربزرگ ایران، دانشگاه آزاد، هیات کشتی قائمشهر و استقلال تهران از سه شنبه آینده مسابقات نیمه نهایی و نهایی را برگزار خواهند کرد. این در حالی است همزمان در بلگراد صربستان  ۵۰۵ کشتی‌گیر و جمعی از ستارگان این ورزش برای حضور در میدان جام جهانی گرد هم خواهند آمد تا (همزمان با مرحله پایانی  لیگ ما) پس از ماهها تعطیلی مسابقات ورزشی، در یک گردهمایی بزرگ اهمیت و جایگاه رفیع کشتی را به جهانیان اعلام کنند اما مسئولان فدراسیون کشتی ما این میدان را بی‌اهمیت و مستلزم هدر دادن هزینه می‌شمارند تا به لیگ داخلی دلخوش باشند! 

کدام لیگ؟ لیگی که در آن رقابت چندانی  وجود ندارد و جز معدودی همچون بازار بزرگ با امکانات مالی کافی، دیگر تیم‌ها نه تنها بنیه کافی، بلکه توان جذب کشتی گیران مطرح را نیز ندارند در نتیجه هرکدام از آنها در برخورد با حریف قدرتمندی چون بازار بزرگ، جز به شکست آبرومندانه نمی‌اندیشند! به واقع بازار بزرگ به اندازه‌ای تمول و توان دارد که هرکس دیگری جز برادر نایب رییس و یارغار رییس فدراسیون سرمربیگری دو تیم آزاد و فرنگی آن را بر عهده داشتند  نتیجه آن می‌شد که خرده پاها در مصاف با رونق بازار بزرگ راه به جایی نبرند.

مخالف برگزاری لیگ نبوده و نیستیم اما اعتقاد داریم لیگی که در آن رقابتی وجود نداشته باشد و مسابقاتی که بی‌هدف و باری به هر جهت برگزار شود تنها خوشایند کسانی خواهد بود که از قِبَل آن منتفع یا محل مانور رسانه‌ای برخی دیگر شود. از پیامدهای احتمالی ابتلای ورزشکاران به کرونا طی این مسابقات سخن نمی‌گوییم و امید داریم هرگز این اتفاق رخ ندهد بنابراین منتظر می مانیم تا مرحله پایانی، مسابقات نیز برگزار شود چه بسا شاهد رخدادهای جذاب باشیم.

به قلم:محمدرضاکاظمی

حضور وزیر ورزش در فینال لیگ کشتی خوش یمن نبود

حضور وزیر ورزش در فینال لیگ کشتی خوش یمن نبود

درس‌هایی که باید از لیگ کشتی بیاموزیم

درس‌هایی که باید از لیگ کشتی بیاموزیم

بازار بزرگ، قهرمان لیگ برتر کشتی آزاد شد

بازار بزرگ، قهرمان لیگ برتر کشتی آزاد شد

تداوم غیبت سرمربی کشتی فرنگی در مسابقات لیگ

تداوم غیبت سرمربی کشتی فرنگی در مسابقات لیگ

بازار بزرگ قهرمان لیگ برتر کشتی فرنگی شد

بازار بزرگ قهرمان لیگ برتر کشتی فرنگی شد

فینالیست‌های لیگ برتر کشتی فرنگی معرفی شدند

فینالیست‌های لیگ برتر کشتی فرنگی معرفی شدند

مخالفت باشگاه استقلال و دانشگاه آزاد با اعزام کشتی‌گیران خود به صربستان

مخالفت باشگاه استقلال و دانشگاه آزاد با اعزام کشتی‌گیران خود به صربستان

دو فرنگی‌کار کشورمان راهی بلگراد شدند

دو فرنگی‌کار کشورمان راهی بلگراد شدند

تثبیت رشته‌های مبارزه‌ای و کاهش سهمیه ژیمناستیک در المپیک پاریس

تثبیت رشته‌های مبارزه‌ای و کاهش سهمیه ژیمناستیک در المپیک پاریس

سرمربی اسبق تیم‌ ملی کشتی: دست‌مان را که نگرفتند هیچ، پشت پا هم زدند

سرمربی اسبق تیم‌ ملی کشتی: دست‌مان را که نگرفتند هیچ، پشت پا هم زدند

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک