Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

تحمیل هزینه جذب منابع ورزشی به بدنه کادر درمان!

يكشنبه 27 مهر 1399 ساعت 11:43

آمار بالای مبتلایان به ویروس کرونا در جامعه ورزش در هفته‌های اخیر زنگ خطر را به صدا درآورده، این در حالی است که اصرار به برگزاری مسابقات با هدف کسب درآمد برای ورزشکاران و جذب منابع برای باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها عملا حاصلی جز دور زدن شیوه نامه‌های بهداشتی نداشته است.

به نظر می‌رسد رشد اپیدمی این ویروس در بین اهالی ورزش سه دلیل بیشتر ندارد؛ یا پروتکل‌های تعیین شده از سوی ستاد مقابله با کرونا کافی نیست، یا این پروتکل‌ها به درستی رعایت نمی‌شود یا نظارت درستی بر رعایت آن‌ها از سوی فدراسیون‌ها صورت نمی‌گیرد.

اصرار به تمرینات و مسابقات در برخی رشته‌ها از سوی مدیران و مسئولان فدراسیون‌های مربوطه‌شان در شرایط پرخطر عجیب به نظر می‌رسد. درست در روزهایی که توان کادر درمان از شدت مراجعه بیش از حد مبتلایان به کووید 19 به حداقل رسیده و بسیاری از آن‌ها حتی جان خود را در این مسیر از دست داده‌اند هنوز هم برخی از مدیران و باشگاه‌داران ورزشی منافع خود را در اولویت قرار داده و بی‌توجه به این اوضاع، تیم‌ها و ورزشکاران را تشویق به تمرین می‌کنند.

براساس ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی برای سومین هفته متوالی در پایتخت تعطیل شدند و این تعطیلی تا دوم آبان ماه هم ادامه دارد و پس از آن مجددا در این رابطه با توجه به وضعیت شیوع ویروس تصمیم‌گیری می‌شود؛ اما با این حال بسیاری از ورزشکاران و تیم‌های باشگاهی تمرینات خود را چراغ خاموش در همان باشگاه‌ها و سالن‌های تعطیل انجام می‌دهند و تقریبا هیچ نظارتی بر کارشان نیست.

هرچند که شرط ستاد مقابله با کرونا در ورزش برای برگزاری مسابقات ارائه تست منفی بازیکنان و انجام تست قبل از هر مسابقه بود که البته این قانون مسابقات متمرکز را شامل می‌شد ولی با این حال در لیگ‌هایی مانند والیبال، تست بازیکنان هر 10 روز یک بار انجام شد و این درحالی بود که مسابقات متمرکز هم نبود و بازیکنان و کادرفنی هر هفته در دو شهر مختلف بازی می‌کردند. نتیجه این اقدام هم ابتلای بیش از 20 بازیکن حاضر در این لیگ به ویروس کرونا شد.

اوضاع در دیگر رشته‌ها هم بهتر نیست. به نقل از یک منبع آگاه در فدراسیون بسکتبال مسئولان این فدراسیون در جلسه مقدماتی شروع لیگ این رشته، انجام 3 بار تست از بازیکنان را در یک فصل برای باشگاه‌ها الزامی کرده و هنوز لیگ آغاز نشده چندین بازیکن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. حتی در بین واترپلوئیست‌های حاضر در اردو هم دو بازیکن درگیر این بیماری شدند. شرایط مشابه در بسیاری دیگر از رشته‌ها هم مثل دوومیدانی یا هاکی کم نیست و در رشته‌های پرخطری مثل کشتی حتی حمید سوریان نائب رئیس فدراسیون هم اسیر این بیماری شد.

با تمام این هشدارها و تعداد بالای مبتلایان ورزشی اما باز هم در این روزهای پراسترس و پرخطر همچنان بسیاری از بازیکنان و تیم‌ها در باشگاه‌ها و سالن‌های به ظاهر تعطیل در حال تمرین هستند و درحالی که هدف اصلی ورزش سلامتی است، سلامتی خود را به بی‌محابا به خطر انداخته و به نوعی به افزایش آمار بیماران در کشور کمک می‌کنند.

شاید وقت آن باشد که ستاد مقابله با کرونا در ورزش قانون‌های سفت و سخت‌تری در این حوزه در نظر گیرد و صفر تا صد کار را به دست فدراسیون‌ها نسپارد و نظارت را به حدی بالا برد که کادر درمان مثل الان مجبور نشوند تاوان بی‌مبالاتی برخی از مسئولان ورزشی را پس دهند.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی چندین برابر مجموعه آورده مالی حوزه ورزش در بخش سلامت هزینه می‌شود در صورتی که در اصل باید این رویکرد بالعکس باشد.

در این میان بازی با ماسک از آن دست ابتکارات من درآوردی و اتفاقات عجیب است که نمونه آن در لیگ والیبال در هفته‌های گذشته مشاهده شد. منطقی نیست که اگر بازیکنان مشکوک به کووید 19 هستند همچنان در تمرینات و مسابقات حاضر باشند. گویا وقتی پای برد و باخت به میان می‌آید و تمام هدف باشگاه‌ها برد و کسب امتیاز می‌شود به راحتی حضور بازیکنان دارای علائم ویروس کرونا را برای مسابقه کتمان می‌کنند و همین خود عاملی برای انتقال می‌شود.

بهتر است فدراسیون‌ها و نهادهای نظارتی برای کنترل این جریان، جریمه‌‌های سنگینی برای تیم‌ها و باشگاه‌هایی که دارای تعداد بالای بازیکنان مبتلا به کرونا هستند و نقش پررنگی در انتقال ویروس دارند در نظر گیرند تا از حضور حتی افراد مشکوک به ویروس در اجتماعات ورزشی گرفته شود و برخی افراد نتوانند به راحتی منافع شخصی را بر سلامت جمعی ارجح بدانند.

الهام محمدی مجد

برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سالن ۱۲هزار نفری آزادی

برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سالن ۱۲هزار نفری آزادی

وضعیت نامناسب باشد، محدودیتی برای لغو مجوزها وجود ندارد

وضعیت نامناسب باشد، محدودیتی برای لغو مجوزها وجود ندارد

رئیس کمیته ملی المپیک هم به کرونا مبتلا شد

رئیس کمیته ملی المپیک هم به کرونا مبتلا شد

دود آتش اختلاف فدراسیون تنیس روی میز و پتروشیمی به چشم ملی‌پوشان

دود آتش اختلاف فدراسیون تنیس روی میز و پتروشیمی به چشم ملی‌پوشان

مرادی: مجوزهای برگزاری اردوها را در صورت نیاز لغو می‌کنیم

مرادی: مجوزهای برگزاری اردوها را در صورت نیاز لغو می‌کنیم

تمدید تعطیلی ورزش پایتخت تا آخرهفته

تمدید تعطیلی ورزش پایتخت تا آخرهفته

پنجمین کرونایی مثبت در توکیو2020

پنجمین کرونایی مثبت در توکیو2020

به مکر و حیله خزان را بهار نتوان کرد

به مکر و حیله خزان را بهار نتوان کرد

کرونا، ویروس هزار چهره

کرونا، ویروس هزار چهره

میزبانان المپیکی و تلاش برای تدوین اقدامات مقابله ای با کرونا

میزبانان المپیکی و تلاش برای تدوین اقدامات مقابله ای با کرونا

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد