Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

چرا صفحه نمایش از ورزشگاه جذاب تر شده است؟

جمعه 08 فروردین 1404 ساعت 08:35

در دهه های اخیر می بینیم که دیدن مسابقات ورزشی از درون صفحات الکترونیکی تلویزیون و گوشی همراه از تماشای واقعی آنها در ورزشگاه ها و زمین های بازی جذاب تر شده است؛ نوعی فرهنگ صفحه نمایش که جای تماشای بازی ها به صورت سنتی در ورزشگاه را گرفته است. نه بدین معنی که ورزشگاه ها خالی شده اند، بلکه بدین معنی که تماشاگران دیگر تلاش نمی کنند بازی واقعی را ببینند بلکه از دریچه صفحات نمایش برای آنها جذاب تر است. این خصوصیتی است که انسان همروزگار ما با آن مواجه شده است: غرق شدن در تصاویر تماشایی و محو شدن مرز بین واقعیت و آنچه که بودریار ابر واقعیت می خواند.

بودریار با مفاهیم وانموده ها و وانمود، یا بازنماها و بازنمایی، یک نظام جدید از واقعیت و رسانه توصیف می کند. وانموده ها نشانه‌ها یا بازنمایی هایی هستن که مراجع خود را از دست داده‌اند و اکنون بدون مرجع به حیات خود ادامه می دهند. وجود آن‌ها در فراواقعیت است جهانی که واقعیت افزوده است، جهانی که وانمود یا بازنمایی می‌سازد و گاهی بر واقعیت بیرونی هم غلبه می کند. برای اینکه بهتر این مسأله درک شود باید فرآیند وانمود یا بازنمود را در نظر گرفت.

در وانمود یک نشانه برای بازنمایی واقعیت در نظر گرفته می شود؛ گاهی این نشانه مشابهت زیادی با مرجع خود دارد اما گاهی چنین نیست و در نقطه‌ای از فرآیند کاملاً از واقعیت دور می شود. اما صرف دور شدن آن سبب نمی‌شود که نشانه از بین برود، بلکه نشانه در فراواقعیت به حیات خود ادامه می دهد. دیزنی لند نمونه‌ای از چنین چیزی است. شخصیت‌ها و جهان بازنمایی شده در دیزنی لند برگرفته هایی از دنیای واقعی هستند که تغییر شکل زیادی داده شده‌اند به نحوی که دیگر هیچ مرجع بیرونی ندارند.

مفهوم بودریار درباره «فراواقعیت»—تار شدن تمایز بین واقعیت و شبیه‌سازی— پرتوی از روشنی بر نحوه تجربه ورزش‌های مدرن، به‌ویژه از طریق رسانه‌ها و فناوری، می افکند. برای مثال، گسترش پخش تلویزیونی ورزش‌ها با زوایای دوربین متعدد، بازپخش‌های آنی و بهبودهای مجازی، تجربه‌ای دیداری ایجاد می‌کند که می‌تواند واقعی‌تر از حضور واقعی در رویداد به نظر برسد. این با نظر بودریار همسو است که رسانه‌ها می‌توانند نسخه‌ای شبیه‌سازی‌شده از واقعیت ایجاد کنند که مخاطبان ممکن است آن را اصیل‌تر درک کنند.

علاوه بر این، تحلیل‌های بودریار از رسانه‌های جمعی و جامعه مصرفی، چارچوبی برای درک ورزش به‌عنوان سیستمی از نشانه‌ها و نمایش‌ها فراهم می‌کند. او استدلال می‌کند که مد، ورزش و رسانه‌ها، نظام هایی از معانی تولید می‌کنند که با قوانین و اصول مشخصی بیان می‌شوند و به جامعه‌ای داده می شوند که در آن تمایز بین واقعیت و بازنمایی به‌طور فزاینده‌ای مبهم می‌شود.

به قلم آریا یونسی

دنیامالی: آینده خوبی را برای دوومیدانی متصورم

صعودی در سکوت ؛ وقتی فوتبال دیگر صدای مردم نیست

شکست تیم ملی برابر استرالیا/پایان کار بسکتبالیست‌ها در کاپ آسیا

هدایی به مدال مسابقات پینگ پنگ اسلوونی نرسید

تغییر زمان مسابقات قهرمانی جهان ووشو

چرا صفحه نمایش از ورزشگاه جذاب تر شده است؟

ژاپن و استرالیا حریفان تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران در کاپ آسیا

تیم ملی ‌کشتی فرنگی ایران قهرمان آسیا شد

صعود فتوحی به جدول اصلی جام‌جهانی مجارستان/ ۲ ایرانی حذف شدند

انتصاب سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج

هدایی به جمع ۱۶ بازیکن برتر فیدر اسلوونی راه یافت

قاب به یادماندنی ورزشی از استاد محمدرضا شجریان

چگونه جورج فورمن BIG GRORGE شد

جام جهانی سپک تاکرا: تیم بانوان با یک برد برنز گرفت

مشکلات غیرورزشی پیش روی ریاست کاونتری بر کمیته بین‌المللی المپیک

رئیس جدید IOC و امید به ترمیم روابط با ترامپ

سرقت از خانه والدین رئیس منتخب IOC

نامه تشکر خسروی‌وفا از توماس باخ/ دعوت از رییس پیشین IOC برای سفر به ایران

در آستانه اعزام به مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا؛ دبیر کل کمیته ملی المپیک با اعضای تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی دیدار و گفتگو کرد

محمود خسروی وفا انتخاب کریستی کاونتری به عنوان رئیس IOC را تبریک گفت