Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

تحولات معنا دار در عرصه کشتی پایه/ فراز و فرود ورزش اول در استان های مختلف 

چهارشنبه 18 اسفند 1400 ساعت 10:55

اینکه رقابت های نوجوانان کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی کشور با کدام متد و چگونه برگزار شد روشن نیست. همچنین، اطلاع دقیقی نداریم آیا استان های موفق در این دوره از مسابقات متوسل به نیروهای غیر بومی شده و به اصطلاح یار قرضی از مناطق دیگر به خدمت گرفته بودند یا اینکه واقعا روی پای خود ایستاده و تلاش مضاعف داشتند مستلزم بررسی است.

با این اوصاف کتمان نمی توان کرد که این رده بندی و چنین ترکیب جدول با فضای معمول و متداول کشتی همخوانی ندارد. با این مقدمه باید اذعان کرد،  بررسی محتوای جدول رده بندی به تفکیک استان های شرکت کننده در رقابت های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی کشور نوجوانان، نشان از تغییرات معنادار در آمایش سرزمینی این رشته ورزشی دارد. تغییراتی که در صورت تداوم، می تواند موجبات شگفتی کارشناسان و اهالی فن را فراهم سازد.

بر اساس جدول رده بندی، نوجوانان استان هایی چون آذربایجان  شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر و مناطقی که  سال هاست موقعیت مستحکمی در کشتی آزاد نداشتند جایگاه مناسب و استان هایی چون همدان، تهران، قزوین،  کرمانشاه، خراسان و حتی مازندران در مراتب پایین قرار گرفته اند. این وضعیت با شدت کمتر  در کشتی فرنگی نیز وضوح دارد چنانکه استان هایی چون سیستان و بلوچستان، قشم، بوشهر و چهار محال و بختیاری به تناسب پله های بالای جدول را به خود اختصاص داده و مناطقی چون اردبیل، ایلام، توابع و گیلان که در گذشته موقعیت و جایگاهی درکشتی فرنگی داشته و قهرمانان شاخصی در این رشته پرورانده اند به مرتبه پایین تر سقوط کرده اند.
اگر بپذیریم آینده هر رشته ورزشی از جمله کشتی به واسطه حضور نوجوانان مستعد رقم می خورد و دورنمای آن توسط آینده سازان به منصه ظهور می رسد، در آن صورت از یک سو باید خوشحال بود که استان هایی که روزگاری نه چندان دور موقعیت مستحکمی در عرصه کشتی نداشتند اکنون خود را به صدر جدول نزدیک کرده اند و از  دیگر سو باید نگران بود که قطب های اصلی این ورزش چگونه در گذر زمان دچار تنزل و کاهش  شده اند. در این میان نگرانی اصلی آن است که پیشرفت استان های ضعیف گذشته به میزانی نبوده باشد که استان های قدرتمند به ضعف مبتلا شده اند.  گویا رشته کار از دست کارگزاران اصلی رشد و بالندگی ورزش اول در رفته و شاهد دگرگونی غیر معمول در تمرکز نیروهای آینده ساز کشتی در مناطق مختلف کشور هستیم. بدیهی است وقتی فراوانی جمعیت کشتی گیر پایین آمده باشد، تماشاگران، خواسته یا ناخواسته از سالن های مسابقات دوری کنند، کارشناسان و مروجین کنج عزلت و انزوا اختیار کنند، مشکلات بیکاری و معیشت گریبان قهرمانان را بگیرد. همدلی، اتحاد و یگانگی جای خود را به انفکاک و انشقاق بدهد، مربیان سازنده و زحمتکش قدر نبینند و بر صدر ننشینند، آنگاه باید زانوی غم بغل گرفت و بر روزگار از دست رفته اشک تحسر فروریخت.
مایه بسی تاسف و تعجب است در سالن های تمرین برخی شهرها که زمانی جای سوزن انداختن نبود اکنون با چراغ روشن هم نمی توان کشتی گیر یافت.‌ در چنین شرایطی بیهوده نیست که اوضاع دگرگون شود و شاگرد تنبل های دیروز با از شاگرد زرنگ ها نمره بهتری بگیرند. چه کسی، کجا و چگونه باید در مورد همین مورد اخیر یعنی دگرگونی در جدول برترین های کشتی آزاد و فرنگی مناطق مختلف کشور موشکافی و آسیب شناسی می کند. آیا انستیتو کشتی که به قول بهروز یاری کارشناس ارجمند و قهرمان نام آشنای  وجود خارجی ندارد و بدون بودجه و امکانات، تنها نامی را یدک می کشد امکان بررسی این مسائل را دارد؟ کدام یک از نشریات، خبرنگاران و شبکه های تلویزیون در مورد مشکلات کشتی به نقد و بررسی می پردازند؟تا دل تان بخواهد تعریف و تمجید است و حماسه سرایی، غافل از اینکه با وضعیت موجود و عدم گرایش نوجوانان و جوانان نسبت به ورزش اول چه بسا در آینده ای نه چندان دور باید دنبال کشتی گیر بگردیم.

به قلم: محمدرضا کاظمی

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد