Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

نخبه های ورزشی که جلای وطن می کنند 

دوشنبه 29 آذر 1400 ساعت 07:02

پذیرش تابعیت صربستان از سوی ملی پوش کشتی فرنگی کشورمان اولین مورد از عزیمت نخبه های ورزش به خارج نیست و قطعا آخرین نیز نخواهد بود. در نگاه اول، علی ارسلان مانند برخی از ورزشکاران کشورهای مختلف از جمله روسیه به تقاضای کشوری که خواهان به خدمت گرفتن وی بود پاسخ مثبت داد و قرار است در مسابقات قاره ای و جهانی سال ۲۰۲۲ برای این صربستان به میدان برود.‌


این فرنگی کار اهل شهر آمل خیلی تلاش کرد تا در وطن خود پله های ترقی را بیش از پیش طی کند اما از مدت ها قبل رابطه حسنه ای با کادر فنی نداشت. او انتظار داشت در مسابقات جهانی چندی پیش نروژ دوبنده وزن ۷۲ کیلوگرم کشتی فرنگی را برتن کند اما مربیان تیم ملی این افتخار را به محمدرضا مختاری دادند که مختاری هم نتوانست انتظارات را بر آورده کند و به عنوان پنجمی رقابت ها بسنده کرد. ارسلان برای اثبات شایستگی های خود در مسابقات اخیر لیگ، ملی پوش یادشده را با فاصله امتیاز بالا شکست داد تا ثابت کند حق او بود که در میدان جهانی حضور پیدا کند. بلافاصله پس از پایان لیگ پذیرش تابعیت صربستان از سوی ارسلان رسانه ای شد. این کشتی گیر اگر اطمینان پیدا می کرد شانس آن را دارد در بازی های آسیایی یا جهانی تابستان آینده ملی پوش شود جلای وطن نمی کرد.
ارسلان و قبل از وی دختر ملی پوش هندبال و پیش از او جوانان بدنساز، اهل سیاست نبودند بلکه هدف شان از رفتن به کشور های دیگر صرفا دستیابی به امکانات و شرایط بهتر برای ادامه زندگی و تداوم مسیر قهرمانی است. فضایی که می شود براحتی برای آنها در داخل کشور فراهم کرد اما پاره ای بی تدبیری ها و کم توجهی به این  موجب سرخوردگی آنها می شود. عده ای از ورزشکاران آنقدر  مورد توجه و التفات واقع می شوند که خود را تافته جدابافته تصور می کنند و برخی دیگر علی رغم شایستگی چنان مورد کم لطفی قرار می گیرند که سرخورده و مغموم تصمیمات سخت و بعضا احساسی اتخاذ می کنند. به همان اندازه که  لطف و  حمایت بی حد در حق یک رشته از ورزش و ورزشکار می تواند مضر باشد، تبعیض و  نامهربانی با بقیه، پیامد های زیانبار به همراه دارد. به یک مربی هرگونه امکان و التفات روا می شود و دیگری علی رغم تلاش شبانه روزی و سازندگی و قهرمانپروری در نظر نمی آید.
شاید یکی از حلقه های مفقوده  ورزش، بی توجهی نسبت به مقوله فرهنگی و انگیزشی قهرمانان باشد. وقتی در برابر برگزاری اردوهای طولانی مدت، مسابقات متعدد، لیگ و پرورش جسم، کمترین توجه لازم به تقویت روحیه ملی، نوع دوستی، وابستگی به خاک وطن و حسن صفات  دیگر نمی شود، هدف از غایت ورزش که خدمت به جامعه، کشور، مردم و رسالت های فرهنگی معنا پیدا نخواهد کرد.
 معادله ای ناموزون ترسیم شده که در یک کفه تقویت جسم برای کسب مدال قرار گرفته و در سوی دیگر جایزه و پاداش نهاده شده. آیا براستی تمامیت فلسفه ورزش و ورزشکار در همین مقدار خلاصه می شود و رسالت دیگری نمی توان برای آن متصور شد؟ کجای دستگاه ورزش ما این حقیقت آموزش داده می شود که ورزشکار به معنی واقعی کلمه الگوی جامعه تلقی می شود و این الگو باید سرمشق دیگران باشد؟ وقتی فرهنگ سازی صورت نگیرد و فرهنگ جوانمردی و عیاری را در میان جامعه ورزش نهادینه نکنیم چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم  ورزشکاران و حتی مربیان آنها در برابر پیشنهادات اغوا کننده کشورهای دیگر خویشتنداری کنند؟ هرگاه به جایی رسیدیم که قهرمان ملی خود را خدمتگزار و الگوی مردم کشورش تلقی کرد، آنگاه باید به اندازه توقع همان مردم، امکانات در اختیار وی گذاشته شود. ممکن نیست قهرمانان را تک بعدی پرورش بدهیم اما از او انتظار نداشته باشیم احساسی تصمیم بگیرد. مربی سازنده و قهرمانپروری که در تنگنای مشکلات معیشت خود درمانده، چگونه می تواند به شاگرد خود درس سخاوت، پایداری و آینده روشن بدهد؟
تا نتوانیم نگاه خود نسبت به قهرمانان و مربیان را منطبق با واقعیت ها ترسیم کنیم شاهد از دست رفتن و مهاجرت این نخبه های مغمموم خواهیم بود. نخبه هایی که در همین سرزمین، زیردست همین مربیان وطنی و با هزار خون دل خوردن پرورش می یابند اما آنگاه که باید به بار بنشینند، دیگران از آنها بهره برداری می کنند.

به قلم محمدرضا کاظمی

ورزش کراس فیت از رشد بالایی در جهان برخوردار شده است

چگینی رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی شد

گرامیداشت روز زبان و ادبیات فارسی

صعود ۱۷ پله‌ای نوشاد پس از درخشش در گرند اسمش عربستان

هاکی قهرمانی بانوان آسیا| جشنواره گل تیم ملی ایران مقابل ویتنام

بازدید رییس کمیته ملی پارالمپیک از اردوی تیم ملی والیبال نشسته

پایان انتخابی تیم ملی ووشو با معرفی نفرات برتر/ زنجان قهرمان ایران شد

قهرمانی مزینی در مسترز اسنوکر کشور

فدراسیون دوومیدانی خبر دردسرساز را حذف کرد!

وزارت ورزش زمان انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی را مشخص کرد

اینچه‌درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک شد

استاد ابوالقاسم رایگان درگذشت

با حضور رییس کمیته ملی المپیک آغاز شد؛چهل و سومین مجمع عمومی شورای المپیک آسیا

فرانک پرتوآذر در قهرمانی آسیا مدال نگرفت

هشتمی فرزانه فصیحی در لیگ الماس قطر

برترین های انتخابی تیم ملی اسکیت سرعت بانوان معرفی شدند

لیست جدید تیم ملی والیبال با حضور ۱۷ ملی‌پوش

حذف نوشاد عالمیان از مسابقات عربستان

دبیرکل فدراسیون جهانی سپک تاکرا:بر روی حمایت ایران از سپک تاکرا درIOCحساب باز کرده ایم/مناف هاشمی:نگاه ما به سپک تاکرا چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی حمایتی است

گزارش از مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور با حضور رئیس‌جمهور