Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

ضعف دیپلماسی سوریان را منصرف کرد!

دوشنبه 15 شهریور 1400 ساعت 10:33

خبر مربوط به انصراف حمید سوریان از شرکت در انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی با وجودی که قابل پیش بینی بود اما علاقه مندان کشتی را شگفت زده کرد. نابغه کشتی فرنگی کشورمان با بررسی شرایط و فضای حاکم بر معادلات پشت پرده در انتخابات فدراسیون های جهانی، خود را از مخمصه ای که ممکن بود به محبوبیت وی خدشه واردکند نجات داد.

سوریان که  درحال حاضر یکی از ارکان فدراسیون کشتی محسوب می شود بهتر از هرکسی واقف بود شرکت در انتخاباتی که به احتمال فراوان با ناکامی همراه خواهد شد شان وی و کشتی ایران را مورد پرسش قرار خواهد داد.

واقعیت آن است که امروزه کسب کرسی های بین المللی ورزش نیاز به برنامه ریزی بلند مدت، دیپلماسی چند لایه، رایزنی مداوم و از همه مهمتر  صرف هزینه است. پذیرش میزبانی های متعدد، حمایت مالی از طرح های قاره ای و اتحادیه جهانی، ایجاد ارتباط با کشورهای عضو صاحب رای و نفوذ در تشکیلات جهانی از جمله فاکتورهایی است که راه رسیدن به کرسی های قاره ای و جهانی را هموار می کند.‌ مواردی که به جرات می توان گفت در فدراسیون کشتی کشورمان به آنها فکر نشده است. ما تصور می کنیم تنها با تکیه بر جایگاه کشتی و نام هایی که در داخل کشور از محبوبیت لازم برخوردارند می توان در مجامع بین المللی کسب رای کرد. این تصور قبلا و در انتخابات شورای کشتی آسیا نقش برآب شد اما دوستان درس عبرت لازم از آن شکست نگرفتند و گام در راهی نهادند که ممکن بود پس از عباس جدیدی، اعتبارحمیدسوریان  نیز مورد خدشه قرار گیرد.

بی پرده باید این حقیقت را بر زبان آورد که معجونی به نام دیپلماسی در میان برخی از دست اندرکاران فدراسیون کنونی چونان اکسیر و کیمیا یافت ناشدنی است. این دوستان نه تنها طی دو سال مدیریت در فدراسیون بلکه پیش از آن و سال ها حضور در مرکز تصمیم گیری شهری احتمالا از موضع قدرت با دیگران برخورد کرده و این شیوه سلوک، ملکه ذهن شان شده است. به همین دلیل مدام در پی تعویض و جابه جایی نیروهای زیر دستی هستند زیرا احساس می کنند آنان فرمانبرداری لازم را به جا نمی آورند. برای اثبات این ادعا می توان دلایل دیگری ارائه کرد از جمله به کارگیری ادبیات تند علیه منتقدین،مربیان شهرستانی، هیات ها و... قابل ذکر است.

مسئولین فدراسیونی که از دیپلماسی لازم برای تعامل با منتقدین داخلی بی بهره اند، چگونه می توانند در عرصه قاره ای و جهانی از قدرت   رایزنی و تاثیرگذاری بالا برخوردار باشند؟ فدراسیون کشتی ما طی بیش از دو سال گذشته فرد تاثیر گذار مشخصی در راس کمیته روابط بین الملل خود نداشته است! فردی که بتواند مسیر تعامل و سازندگی بین فدراسیون ملی، کشورهای مختلف، تشکیلات قاره ای و جهانی را هموار کند. دوستان از اینکه افراد با تجربه، توانمند و امتحان پس داده را در بخش های مختلف فدراسیون به کارگیرند بیمناک اند. حاصل این شیوه تفکر  سپردن مسئولیت ها به برخی افراد شد که در اندازه های استاندارد نبودند لذا یا خیلی زود از چرخه حرکت بازماندند و یا کنار گذاشته شدند. 

انصراف حمید سوریان از شرکت در انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی اقدام پیشگیرانه مناسبی بود که مانع شکست ناخوشایند یک قهرمان ملی در عرصه بین المللی شد اما روی دیگر این انصراف به واقع، پاک کردن صورت مسئله ای است که باید روزی در آینده نه چندان دور ابعاد آن مورد توجه قرار گرفته و راه حل نهایی آن در دستور کار قرار گیرد. این مسئله پدیده نامفهومی نیست جز آنکه بدانیم و بپذیریم اصل مهمی به نام دیپلماسی در ورزش داریم که یک سر آن در داخل و سر دیگر آن به خارج متصل است. اگر نتوانیم ضعف های احتمالی دیپلماسی را برطرف کنیم امکان دستیابی به کرسی های بین المللی و زمینه تعامل سازنده در داخل فراهم نخواهد شد.

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک