Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

تلاش و طلب کاروان ورزش ایران در المپیک

يكشنبه 27 تیر 1400 ساعت 11:29

نخستین گروه از کاروان ۶۶ نفره ورزشکاران ایران، شب گذشته رهسپار محل بازی‌های المپیک شد.توکیو ژاپن محل برگزاری سی و دومین دوره رقابت های المپیک است که رسما از اول خرداد میزبان هزاران نفر از ورزشکاران‌کشورهای مختلف شده است.

شیوع بیماری کرونا در جهان یک سال این رویداد بزرگ را به تاخیر انداخت اما در نهایت اراده و سختکوشی بشریت با ساخت واکسن، بر این بیماری نیز غلبه کرد تا رفته رفته، جهانیان دلهره و اضطراب ناشی از این بلای مهلک را به بایگانی تاریخ خود بسپارند. اگرچه ویروس مرگبار هنوز در اقصی نقاط کره خاکی جولان می دهد و جان ها را می ستاند اما دیر نیست که شاهد فروکش شدن آن در تمام دنیا باشیم.

در چنین گیروداری، جامعه بشری برای روحیه دادن به خود و فراهم ساختن زمینه مبارزه جوانمردانه، نخبگان ورزش کشورها در یک میدان رقابت دوستانه گردهم آمده اند تا در بزرگترین نمایش ۵ سال اخیر ورزش نقش خود را ایفا کنند. پیش بینی دقیق نتایج عملکرد قهرمانان و تیم های ورزشی در چنین میدان پر مخاطره ای آسان نیست اما با کنار هم نهادن فاکتورهای مختلف، بررسی شرایط ورزشکاران و موقعیت تیم های شرکت کننده، می توان تا حدودی نتایج را حدس زد.

با چنین پیش درآمدی چشم اندازی به موقعیت و جایگاه ورزشکاران کشورمان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو  دور از دسترس نیست.‌ اگر بدبینی محض و خوش بینی ساده انگارانه را کنار نهاده و از دریچه واقعیت به موضوع بنگریم، به این نتیجه خواهیم رسید که از جمع کاروان ۶۶ نفره ورزشکاران اعزامی، تنها باید به مدال آوری تعدادی از آنها دل بست.  این مهم به گویش های مختلف از زبان مسئولان ورزش نیز صادر شده و تاکنون با لفظ هایی چون، همین که توانستید سهمیه بگیرید کار مهمی انجام شده یا شما نخبه های ورزش هستید و رسیدن به این نقطه تنها نصیب عده معدودی در جهان می شود، عملا واقعیت ماجرا را عیان کرده اند.

به زبان ساده تر، قول ما نیز چنین است که برخلاف تبلیغات و برخی ادعاهای پیش از مسابقات المپیک، در یک نگاه توام با واقع‌بینی بازهم باید به رشته های مدال آور گذشته دل بست و از آنان امید موفقیت داشت. رشته‌هایی چون کشتی، تکواندو، وزنه‌برداری و حالا کاراته که در این دوره مجال حضور پیدا کرده است. در این میان البته، نیم نگاهی نیز می توان به تیراندازی و شمشیر بازی داشت.‌ موجودیت ورزش ما همین است و فعلا نمی توان انتظار بیشتری از رشته ها و قهرمانان دیگر داشت. جز اینکه بیندیشیم،  برنامه ریزی کنیم، بودجه و امکانات فراهم سازیم، استعداد ها را کشف و پرورش دهیم و در نهایت با گام های استوار توام با آگاهی به سمت هدف حرکت کنیم. 

به اعتقاد نگارنده، در المپیک توکیو، حتی در مدال آوری  رشته های سنتی نیز باید قدری تامل کرد. به عنوان مثال اگر وزنه برداران ما دوره قبل موفق به کسب دو طلای ارزشمند شدند، امسال و در بهترین شرایط به مدال نقره المپیک توکیو بسنده خواهند کرد. در شمشیربازی و تیراندازی هم اگرچه امید موفقیت می رود اما باید توجه داشته باشیم هیچکدام از ورزشکاران این دو رشته هنوز توفیق کسب مدال المپیک را پیدا نکرده و هنوز نمی توان با اطمینان از مدال آوری آنان در ژاپن سخن به میان آورد.

 آنچه ذکر شد بیان واقعیت های ملموس و عینی ورزش ایران است که با هدف تطابق توقع مردم با موجودیت مورد توجه قرار گرفت. بدیهی است در این میان نمی توان توانایی های ذاتی قهرمانان ورزش کشور و حوادث و اتفاقات را در کسب نتایج نادیده گرفت. درست به همین دلیل،امید و آرزوی قریب به ۸۵ میلیون ایرانی، به اهتزاز در آمدن پرچم سه رنگ این سرزمین و احیای غرور ملی توسط قهرمانان اعزامی به المپیک است. قهرمانانی که علی رغم مشکلات و کاستی های فراوان موفق به کسب سهمیه شده اند و حاضر نیستند به راحتی دست از تلاش و طلب بردارند.

به قلم: محمدرضا کاظمی

شکیبا باشیم و تا پایان المپیک تامل کنیم

شکیبا باشیم و تا پایان المپیک تامل کنیم

برنامه نمایندگان ایران در اولین روز رسمی بازی‌ها

برنامه نمایندگان ایران در اولین روز رسمی بازی‌ها

افتتاح نمایشگاه ایران‌زیبا در حاشیه المپیک

افتتاح نمایشگاه ایران‌زیبا در حاشیه المپیک

نخستین گروه کاروان المپیکی ایران با مراسم بدرقه عازم توکیو شدند

نخستین گروه کاروان المپیکی ایران با مراسم بدرقه عازم توکیو شدند

اعزام ورزشکاران ایران به المپیک از امشب

اعزام ورزشکاران ایران به المپیک از امشب

کاروان ۶۶ نفره ایران با ۴۹ المپیک اولی به توکیو می‌رود

کاروان ۶۶ نفره ایران با ۴۹ المپیک اولی به توکیو می‌رود

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد

مناف هاشمی: دو برابر بودجه مصوب به فدراسیون‌ها پرداخت کردیم/ در رامسر آکادمی المپیک می‌سازیم

معرفی فینالیست‌های تنیس مسترز میامی

کسب نقره رقابت‌های آزاد جهانی توسط دختر پینگ‌پنگ‌باز ایران

نایب قهرمانی مریم طوسی در آفریقای جنوبی

دعوت از ۹ تیرانداز به اردوی تیم ملی تپانچه

انتصاب سرپرست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی