Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

جولان غیرمتخصص‌ها در انتخابات رشته‌های تخصصی!

شنبه 25 اردیبهشت 1400 ساعت 08:28

علاقه‌مندی برخی چهره‌ها برای ثبت نام در انتخابات فدراسیون های مختلف و تلاش آنان جهت مدیریت مجموعه هایی که کمترین سنخیت را با آن ندارند از جمله شگفتی‌های عرصه ورزش کشور محسوب می شود.

ایجاد تغییرات مداوم در آیین نامه انتخابات فدراسیون ها و سنگین ترکردن کفه ترازوی بخش مدیریت نسبت به بخش ورزش، شرایطی را فراهم ساخته تا هر کسی که می تواند در کادر مدیریتی تعریف شده همین آیین نامه قرار گیرد و هوس حضور در انتخابات و کسب کرسی ریاست به سرش زده بی آنکه به لزوم تبحر و تخصصی در آن رشته ورزشی اندیشیده باشد.

به سخن دیگر آیین نامه کنونی انتخابات فدراسیون های ورزشی دایره خودی ها  و متخصصان همان رشته را چنان تنگ کرده که بخش اعظمی از آنان از سرند هیات چند نفره تعیین صلاحیت مدیریتی عبور داده نمی شوند اما متقابلا فرصت عرض اندام برای مدیران غیرمتخصصی که در چارچوب آیین نامه قرار می‌گیرند فراهم می شود. در همین چارچوب تعریف شده مشاهده می‌کنیم رزمی کاران برای تصدی فدراسیون دوچرخه سواری نامزد می شوند، فوتبالی ها از ژیمناستیک سر در می آورند و مدیران کل ادارات استان پا در کفش رشته های ورزشی دلخواه اما غیر مرتبط می‌کنند. 

در چنین آشفته بازاری که حتی  غیرمتخصص‌ها می‌توانند از نمد موجود کلاهی برای خود ببافند و به جولان خود در عرصه انتخابات فدراسیون‌ها ادامه دهند چه بسا متخصصان واقعی همان رشته که سالیان متمادی جهت اعتلای ورزش مورد علاقه خود زحمت کشیده و خون دل خورده اند، امکان ورود به انتخابات را پیدا نمی کنند!

استدلال کارگزاران امر به همین سادگی است افرادی که ‌سابقه چهار ساله مدیریتی مورد نظر را ندارند امکان شرکت در انتخابات را ندارند! کاری هم به خلاقیت، توانمندی،موقعیت اقتصادی و جذب سرمایه وی ندارند.

تاسف بار اینکه همین قانون نیز در پاره ای موارد تفسیر به رای می شود و کسانی که قبلا مطابق همین آیین نامه موجود تایید صلاحیت مدیریتی شده بودند، بار دوم فرصت عبور ازحلقه تنگ سلایق نمی‌یابند.کلی نگری در تفسیر مربوط به بخش مدیریتی آیین نامه انتخابات این امکان را به روسای پیشین فدراسیون های ناکارآمد و مدیران کل ناتوان  می دهد تا بتوانند به راحتی از بند مربوطه نمره قبولی بگیرند اما  دیگر نامزدها وحتی متخصصان همان رشته باوجود توانایی و ایده‌های بسیاری که در سر دارند رد صلاحیت مدیریتی می شوند.

بدیهی است اکنون و در ماههای پایانی دولت فعلی انتظار بهبودی شرایط و ایجاد تغییرات احتمالی در آیین نامه انتخابات فدراسیون ها وجود ندارد اما این انتظار از مسئولان آینده وزارت ورزش می رود تا  پس از استقرار در مسند قدرت، در گام نخست نسبت به پاره ای کاستی های مصرح در آیین نامه مذکور اقدام کنند تا انتخابات آینده فدراسیون ها با وضوح و دقت بیشتری برگزار  و طی آن فرصت عرض اندام به جوانان متخصص در رشته ورزشی مربوطه که از قضا صاحب اندیشه، ابتکار و نبوغ هستند داده شود. دقتی که در آن به جای قبول حضور مدیران غیر متخصص در انتخابات رشته های ناهمگون، مسیر  نامزدی افراد کاربلد، خبره و امتحان پس داده مسدود نشود.

به قلم:محمدرضا کاظمی

مدیرانی که از اتوبوس ورزش پیاده نمی‌شوند

مدیرانی که از اتوبوس ورزش پیاده نمی‌شوند

تغییر اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، پایبندی به منشور المپیک یا چرخش به سود وزارت؟

تغییر اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، پایبندی به منشور المپیک یا چرخش به سود وزارت؟

آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت

آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت

مراسم تشییع مرحوم مسعود اسکویی برگزار شد

پیروزی نوشاد عالمیان مقابل رنکینگ ۲۹ جهان در مسابقات عربستان

پیروزی بی دردسر نوشاد عالمیان در مسابقات عربستان

دوازدهم اردیبهشت و روز معلم گرامی باد

رئیس فدراسیون کونگ‌فو مشخص شد

مسعود اسکویی درگذشت

قطر خواستار میزبانی بازی‌های المپیک شد

ابراز علاقه ۱۰ کشور برای میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۳۶

فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس گرامی باد

مناف هاشمی: شوک بزرگی به کمیته ملی المپیک وارد شد/ سخت است نتایج لندن را تکرار کنیم

عضویت دبیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد در کمیته تدوین طرح های جامعه تحولی مجلس شورای اسلامی

کمیته ملی المپیک قهرمانی تیم ملی فوتسال و صعود مقتدرانه به جام جهانی را تبریک گفت

اپه زنان ایران به سهمیه المپیک نرسید

اولین اردوی تیم ملی کاراته با مربی جدید برگزار می‌شود!

حذف زودهنگام دختر شمشیرباز ایران از انتخابی المپیک

کسب نقره قهرمانی آسیا از سوی پرتابگر جوان ایران

رضوانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد/ فتاحیان مدیر اجرایی آسیا باقی ماند

دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر

برگزاری نخستین نشست شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا