Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

صدور مجوز MMA ؛ آیا پای یک آقازاده در میان است؟

سه شنبه 17 فروردین 1400 ساعت 05:41

صدور مجوز فعالیت یک رشته ترکیبی شناخته شده به نام MMA از سوی وزارت ورزش و جوانان در نظر اول غیرمنتظره بود، غیرمنتظره از این جهت که با توجه به شاکله و نوع زد و خورد رقبا در این رشته و خشونت عریانی که در آن وجود دارد، بسیاری از افراد جامعه رغبتی به تماشای این به اصطلاح ورزش ندارند.

از سویی با توجه به تعالیم دینی ما که ترویج خشونت و فراهم کردن زمینه آسیب به خود و دیگران در آن نهی شده است، صدور مجوز برای چنین رشته‌ای بعید بود. البته برکسی پوشیده نیست که تمرینات و مسابقات این رشته پر برخورد و خشن سال هاست در کشورهای مختلف رسمیت پیدا کرده و از قضا مسابقات حرفه ای آن از جمله پولسازترین در میان رشته های رزمی محسوب می شود. با این وجود و همانطور که ذکر شد، از آنجایی که MMA رشته خشن و پر از درگیری و کتک کاری محسوب می شود اجازه فعالیت آن تاکنون در کشورمان صادر نشده بود. به همان دلیل که سال های طولانی محدودیت هایی در ارتباط با ورزش بوکس وجود داشت و هنوز هم کم و بیش این ملاحظات وجود دارد.

با این وجود و از آنجایی که رشته مذکور در جهان گسترش پیدا کرده و علاقه‌مندان خاص خود را دارد بطوری که عده ای از جوانان به هر دلیل جذب هیجانات کاذب این شکل از مبارزات پر برخورد شده اند، رفته رفته سالن های زیرزمینی و مخفی تمرین رشته مذکور در کشورمان راه اندازی و عده ای نیز به آن گرایش پیدا کردند. امری که از دید مسئولان پنهان نبود؛ اما ممانعت جدی هم در جهت برچیده شدن آن اعمال نمی شد با تمام این احوال و از آنجایی که در این رشته خشونت عریان و زد و خورد تا حد خونریزی یا آسیب دیدگی نمایش داده می شود، مسئولان ذیربط مجوز فعالیت قانونی آن را صادر نمی کردند تا اینکه اخیرا و در این ماه‌های پایانی دوران صدارت سلطانی فر، دستگاه تحت امر وی، مجوز رسمیت این رشته را نیز صادر کرد!

نکته جالب این مجوز، صادر شدن آن به نام فردی با مشخصات توحید حقیقی یا همان توحید نوبخت حقیقی است، آقازاده برومندی که گفته می شود فرزند ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه و از چهره‌های شاخص دولت کنونی است. تردیدی وجود ندارد که صدور مجوز به نام هر کسی از جمله توحید نوبخت حقیقی منع قانونی ندارد و چه بسا ایشان در بخش ورزش های رزمی  از جمله MMA نیز دارای جایگاه و موقعیت قابل قبولی باشد؛ هرچند رییس فدراسیون انجمن ورزش های رزمی تاکید کرده ما باید شخصی را به عنوان رییس این انجمن انتخاب می کردیم که تعلق سبکی نداشته و نسبت به سبکهای مختلف بی طرف باشد. همین امر گویای آن است که نامبرده به احتمال فراوان از سبک MMA شناخت زیادی ندارد و صرفا به سبب اینکه بی‌طرف بوده، مجوز به نام ایشان صادر شده است.

با این وجود تجربه ثابت کرده وقتی پای یک آقازاده در میان باشد چه بسا خاطرات رفاقت و دوستی های دیرین نیز زنده خواهد شد و همین امر ممکن است خیلی از موانع را برطرف و صدور مجوزی که بنا به دلایل متعدد، سال های متمادی جلو آن گرفته شده بود ممکن و میسر شد!  شاید هم اگر نظر لطف شخص وزیر در میان نبود این امکان هرگز فراهم نمی شد تا رشته ورزشی پر حادثه ای همانند MMA به این زودی ها مجوز بگیرد. رشته ای که دلاوری چون امیر علی اکبری با آن یال و کوپال، برابر یک ضربه پتک آسای حریف نقش زمین می شود و دیگر مدعیان یا در میدان رقابت بی هوش می‌شوند یا با خون و خونریزی  قفس مسابقه را ترک می‌کنند. رقابت هایی که یادآور رویارویی مرگبار گلادیاتورها در گذشته های دور بود و حتی هزاران سال قبل نیز در شمار مبارزات پر از خشونت محسوب می شد. البته گویا گفته شده برای لطافت مبارزات این رشته در کشورمان قرار است قفس را از آن حذف و تا حدودی بومی سازی صورت گیرد اما به نظر می رسد چنین وعده‌هایی صرفا در راستای خاموش کردن اعتراض احتمالی به صدور مجوز آن باشد. فقط امیدواریم اقداماتی از این دست موجبات ترویج خشونت و بروز حوادث آینده به هنگام تمرین و مسابقات MMA نباشد.

کاپیتان پیشین تیم ملی کاراته در مسابقات MMA مبارزه می‌کند

کاپیتان پیشین تیم ملی کاراته در مسابقات MMA مبارزه می‌کند

مجوز فعالیت هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) در ایران صادر شد

مجوز فعالیت هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) در ایران صادر شد

بریمانلو: MMA وقت تلف کردن بیخود است / جودو رفع تعلیق نشود به کوراش می‌روم

بریمانلو: MMA وقت تلف کردن بیخود است / جودو رفع تعلیق نشود به کوراش می‌روم

قرارداد، کاپیتان سابق تیم ملی ووشو با یک سازمان افغانستانی در MMA

قرارداد، کاپیتان سابق تیم ملی ووشو با یک سازمان افغانستانی در MMA

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس