Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

آخرین تورنمنت گزینشی واترپلو و جای خالی تیم ایران

يكشنبه 03 اسفند 1399 ساعت 01:05

در حالی‌که قرار بود تکلیف سه تیم باقیمانده برای حضور در مسابقات واترپلو مردان المپیک فروردین ماه امسال در روتردام هلند مشخص شود اما شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن باعث شد تا نهایتا رقابت‌های یاد شده با حضور ۱۱ تیم، چند روز قبل برگزار شود.

با توجه به قوانین فدراسیون جهانی شنا در رابطه با سهمیه قاره‌ها در این مسابقات با انصراف دو نماینده آسیا از جمله ایران و همچنین آرژانتین از قاره آمریکا (چون شانسی برای خود قائل نبودند) تیم‌های ترکیه، فرانسه و رومانی جایگزین شدند. تیم ملی واترپلو ترکیه نیز به علت ابتلای ۵  پنج بازیکن این تیم به ویروس کرونا از حضور در این مسابقات بازماند.

پیش از این مسابقات ۹ تیم صربستان (برنده لیگ جهانی واترپلو) ایتالیا و اسپانیا (قهرمان و نایب قهرمان هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹، آمریکا (قهرمان قاره آمریکا ) استرالیا (نماینده قاره اقیانوسیه) مجارستان (قهرمان اروپا درسال ۲۰۲۰) قزاقستان (قهرمان بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ ) آفریقای جنوبی (نماینده قاره آفریقا) و ژاپن (میزبان) به المپیک راه پیدا کرده بودند.

با برگزاری مسابقات انتخابی المپیک در هلند فینالست‌های این رقابت‌ها یعنی مونته نگرو و یونان هم مسافر توکیو شدند و تیم سوم هم برنده دیدار رده‌بندی بین کرواسی و روسیه بود. به این ترتیب  ۱۲ تیم مردان واترپلو المپیک بصورت کامل شناخته شدند.

 

در این میان تیم ملی واترپلو ایران به دلیل شرایط کرونا و لغو مسابقات سال گذشته نور سلطان براساس قوانین فینا جای خود را به کشور قزاقستان یعنی فاتح بازی‌های آسیایی داد و تلاش‌های فدراسیون شنای کشورمان برای برگزاری مسابقه مجدد بین دو تیم بی‌نتیجه بود. در این راستا مکاتبات و پیگیری‌ها از طریق فدراسیون جهانی هم حاصلی نداشت.

اکنون که تیم‌های شرکت کننده در بازی‌های المپیک توکیو مشخص و جای خالی تیم ملی کشورمان در المپیک محسوس است یک پرسش در ذهن علاقه‌مندان به واترپلو وجود دارد و آن اینکه بعد از گذشت بیش از یکسال از تعطیلی استخرها تکلیف چیریچ سرمربی خارجی چه می‌شود؟ بازگشت دوباره وی به ایران در حالی که المپیک از دست رفته و تمرینات هم به شکل جدی انجام می‌شود چه معنایی دارد؟ اگرچه قرارداد چیریچ بعد از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا برای چهار سال یعنی تا بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین تمدید شد، تعطیلی مستمر استخرها و عدم صدور مجوز تمرین واترپلو در نیمه نخست امسال عملا موجب شد تا او در کنار ملی‌پوشان واترپلو نباشد.

سرانجام پس از صدور مجوز بازگشایی استخرها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا طبق ضوابط خاص در دی ماه، مراحل آبگیری و بازگشایی استخر ۹ دی به عنوان کمپ تیم ملی واترپلو آغاز شد تا چیریچ سرانجام امروز بعد از حدود یکسال به تمرینات بازگردد.

البته دست اندرکاران فدراسیون می‌توانستند ضمن بررسی شرایط و جمع‌بندی اوضاع، مدت‌ها قبل تکلیف خود را با قطع همکاری یا ادامه کار با شرایط جدید مربی خارجی روشن کنند اما از آنجایی که دورنمایی روشنی از شرایط تداوم محدودیت‌های کرونا وجود نداشت در نهایت فدراسیون ایران برای یکسال گذشته با مبلغی کمتر از دستمزد این مربی صربستانی با او توافق کرد تا به هرترتیب ممکن او را برای مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های ساحلی آسیا و بازی‌های آسیایی هانگژو حفظ کند. باید در حالی که اوضاع مربیان و حتی ملی‌پوشان واترپلو به جهت مالی خوب نیست فدراسیون در نهایت چه راهکاری را برای مدیریت اوضاع تیم ملی برای رویدادهای پیش رو در نظر می‌گیرد. آیا در شرایط ناپایدار فعلی امکان برگزاری اردوهای مستمر و بازی های دوستانه وجود دارد و یا باز با قرمز شدن شرایط کرونایی کشور، چیریچ مجبور به ترک اردو خواهد شد؟

پیشکسوت واترپلو به دیار باقی شتافت

پیشکسوت واترپلو به دیار باقی شتافت

مراسم اختتامیه لیگ برتر واترپلو با حضور علی‌نژاد و سعیدی

مراسم اختتامیه لیگ برتر واترپلو با حضور علی‌نژاد و سعیدی

واترپلوی ایران شانسی برای حضور در المپیک ندارد

واترپلوی ایران شانسی برای حضور در المپیک ندارد

رضوانی: اگرچه شرایط پیچیده است اما پیگیر حضور واترپلو در انتخابی المپیک هستیم

رضوانی: اگرچه شرایط پیچیده است اما پیگیر حضور واترپلو در انتخابی المپیک هستیم

از تجهیز استخر آزادی و٩ دی به سکوهای روز دنیا تا کسب مدال برنز واترپلو

از تجهیز استخر آزادی و٩ دی به سکوهای روز دنیا تا کسب مدال برنز واترپلو

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد