Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

چرا خسرویار نمی‌تواند رئیس هیات جودو خراسان شمالی شود؟!

شنبه 29 آذر 1399 ساعت 09:12

هیات خراسان شمالی چند ماهی است که به دلیل عدم همکاری فدراسیون جودو بلاتکلیف است و نمی‌تواند انتخابات خود را برگزار کند.

به گزارش منهای فوتبال، خراسان شمالی از جمله استان‌های جودوخیز کشور به حساب می‌آید که در طول سالیان گذشته نه تنها قهرمانانی را به این رشته تزریق کرده بلکه در رشته پرمدال کوراش نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته است.

این استان حتی در سال 2017 میزبان مسابقات قهرمانی کوراش زیر 20 سال آسیا بود و الحق و النصاف نیز از پس وظیفه سنگین میزبانی به خوبی برآمد.با توجه به مشکلات اقتصادی فراوانی که در چند سال اخیر بر کشور حکم فرما است کمتر شاهد برگزاری رقابت‌های بین‌المللی در استان‌ها بودیم و اگر میزبان رخداد مهمی هم بودیم آن را در تهران تجربه کردیم.

جدا از بحث کوراش همانطور که پیش‌تر اشاره شد جودوکاران این استان نیز در چند سال اخیر جای خود را بخوبی در جودوی کشور باز کردند و حتی در مدال‌های رقابت‌های جهانی نیز سهم داشتند.

محمد محمدی بریمانلو قهرمان سوم دنیا که بدون اغراق امروز گل سر سبد جودوی کشور است اهل همین استان و شهر بجنورد است و با تکیه به تلاش و کوشش خودش و برنامه‌ریزی هیات و حمایت به جا و شایسته اداره کل استانش موفق شد به این کارنامه درخشان دست پیدا کند.

او هنوز هم در بجنورد زندگی می‌کند و تمریناتش را با امکاناتی که مسئولان همین استان برایش فراهم کردند دنبال می‌کند.

با توجه به تمام این تفاسیر آیا نمی‌توان کوروش خسرویار را به عنوان یکی از بهترین روسای هیات‌ها  و اداره کل ورزش و جوانان استان مذکور را به عنوان حامی خوب جودو بخوانیم؟!

متاسفانه در عین ناباوری همین رئیس هیات موفق برای حضور در دور جدید انتخابات هیات جودو استان با سد فدراسیون مواجه شده است. سدی که علنی اعلام می‌کند چون در کوراش مسئولیت دارد نباید در انتخابات جودو حاضر شود.

آرش میراسماعیلی در جدیدترین نامه نگاری‌اش به مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان شمالی اعلام کرده:" از ثبت‌نام افرادی که در رشته‌های دیگر ورزشی در سطح شهرستان، استان، کشور و فراملی فعالیت اجرایی دارند جددا خودداری گردد."

او در این نامه تا تاریخ 26 آذر ماه فرصت داده تا اداره کل خراسان 3 نفر را برای سرپرستی هیات معرفی کند.!!

البته این نامه احتمالا در جواب نامه مورخه 19 آذرماه بهادری ارسال شده است. مدیر کل ورزش و جوانان استان در نامه ارسالی به فدراسیون درخواست صدور مجوز برای ثبت نام مجدد انتخابات داشته است. انتخاباتی که در دور اول ثبت نامش چون اسم خسرویار در آن به چشم می‌خورد به در بسته خورد و همین اتفاق  باعث تشکیل جلسه‌ای در دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها و با حضور رئیس این مجموعه شد.

اینکه رئیس فدراسیون تا این اندازه اختیارات دارد که برای اداره کل ورزش و جوانان استان‌ها تعیین تکلیف کند یا نه مطلبی است که باید از مسئولان وزارت خانه نشین پرسید اما نکته‌ قانونی است که میراسماعیلی در نامه به بهادری به آن اشاره کرده است. در نامه ذکر شده :" طبق مصوبه فدراسیون جودو در مورخه 24 مهر سال جاری و تایید آن توسط هیات رئیسه باید از ثبت‌نام افرادی که در رشته‌های دیگر فعالیت دارند برای حضور در انتخابات هیات‌ها خودداری کرد.

سوال اینجاست که این قانون برچه مبنایی تدوین شده و اساسا آیا فدراسیون‌ها می‌توانند خود مرجع قانون‌گذاری باشند و مگر فدراسیون‌ها نباید تابع قوانین فدراسیون جهانی خود باشند؟!

تا جایی که ذهن نگارنده یاری می‌کند چند سال قبل IJF(فدراسیون جهانی جودو) اعلام کرد که قهرمانان و ورزشکاران نمی‌توانند در رشته‌ای دیگر فعالیت کنند و هیچ جای دستورالعمل مذکور از داشتن مسئولیت در چند رشته مطلبی زده نشده بود.

جدا از این موضوع آیا وزارت ورزش و جوانان اجازه تدوین قوانین جدید را به فدراسیون یا هیات رئیسه داده و هیچ نظارتی بر روی قوانین تازه متولد شده نیست؟! آیا نباید فدراسیون‌ها بر حسب نیاز قوانین و دستورالعمل‌هایشان را به وزارت خانه بفرستند و در صورت تایید آنرا به ادارات کل یا هیات‌ها ابلاغ کنند؟!

اگر اینگونه نباشد که شائبه تدوین قوانین به سود جریان حاکم در فدراسیون‌ها پیش می‌آید.!! اگر اینگونه نباشد که روسای فدراسیون‌ها می‌توانند به راحتی موضوعات مختلفی همچون برگزاری انتخابات هیات‌ها را به سود خود مهندسی کنند.!! اگر اینگونه نباشد که موجودیت ادارات کل ورزش و جوانان کشور زیر سوال می‌رود.!! وقتی همه کار در دست فدراسیون است و حتی فدراسیون تعیین می‌کند چه کسی ثبت نام کند و چه کسی ثبت نام نکند، اختیارات اداره کل به کل زیر سوال نمی رود؟! وظیفه اداره کل در مدیریت هیات‌هایش صرفا تخصیص بودجه است؟!

چرا باید با فردی که تلاش کرده و نماینده کشور عزیزمان در میادین بین‌المللی آن هم در بحث اجرایی شده چنین برخوردی شود؟! متاسفانه برخورد برخی به نحوی است که هرکس موضع‌گیری آنها را بفهمد احساس می‌کند فردی که در عرصه بین المللی صاحب جایگاه یا کرسی‌ای هست مرتکب جرم شده.!

بدون تعارف نباید تاوان از دست دادن کوراش را خانواده جودو استان خراسان شمالی پرداخت کنند. قطعا رفتن این رشته از فدراسیون در شرایط تعلیق جودو دردآور است زیرا کوراش می‌توانست تا زمانی که تکلیف تعلیق روشن شود به نوعی جور جودو را بکشد و چراغ فدراسیون را روشن نگه دارد اما برخی نبایند اینگونه با موضوع برخورد کنند.

به هر صورت امید است مسئولان وزارت ورزش و جوانان هر چه سریعتر به موضوع اننتخابات هیات جودوی استان خراسان شمالی ورود کند تا شرایط برای برهم خوردن نظم این هیات موفق فراهم نشود.

هیاتی که گل سر سبد جودوکاران ایران را در لیست جودو کارانش دارد و بارها در رتبه‌های بالای هیات‌های کشور قرار گرفته شایسته چنین برخوردهایی نیست.

در پایان باید اشاره کرد که ای کاش فدراسیون‌نشین‌ها در طول ماه‌های گذشته نیز در مورد انتخابات هیات‌های دیگر نیز نقش پررنگ و البته مثبتی را ایفا می‌کردند تا امروز شاهد برهم خوردن نظم یا زیر سوال رفتن برخی انتخابات‌های روسای هیات‌ها نبودیم.

استعفای رئیس کمیته دفاع شخصی

استعفای رئیس کمیته دفاع شخصی

چرا در شرایط قرنطینه جلسه هیات رئیسه فدراسیون جودو در همدان برگزار شد؟!

چرا در شرایط قرنطینه جلسه هیات رئیسه فدراسیون جودو در همدان برگزار شد؟!

رییس کمیته روابط بین‌الملل جودو استعفا داد

رییس کمیته روابط بین‌الملل جودو استعفا داد

بریمانلو: MMA وقت تلف کردن بیخود است / جودو رفع تعلیق نشود به کوراش می‌روم

بریمانلو: MMA وقت تلف کردن بیخود است / جودو رفع تعلیق نشود به کوراش می‌روم

تثبیت رشته‌های مبارزه‌ای و کاهش سهمیه ژیمناستیک در المپیک پاریس

تثبیت رشته‌های مبارزه‌ای و کاهش سهمیه ژیمناستیک در المپیک پاریس

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد