Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

فاکتورهای لازم برای تصدی سمت دبیری چیست؟

کعبی‌زاده و سه سمت پرمشغله‌اش

سه شنبه 27 آبان 1399 ساعت 04:12

صد البته که بسیاری از مشکلات این روزهای اهالی تاتامی را باید به پای فدراسیون جهانی یا همان جمله تعلیق ظالمانه نوشت اما با این وجود لااقل در یک سال گذشته برخی تصمیمات داخلی نیز در جودو قابل تأمل و بررسی است.

به گزارش منهای فوتبال، به طورحتم مدیریت در تعلیق کار آسانی نیست و مشکلات خاص خودش را دارد اما با این وجود نمی‌توان برخی اشتباهات را به‌ پای شرایط حاکم گذاشت. مثلا انتصاب یک نفر در چندین پست کلیدی موضوعی است که شاید پرداختن‌ به آن با نیت اصلاح لازم باشد.

صدیقه کعبی‌زاده که پیش از رسیدن آرش میراسماعیلی به ریاست فدراسیون جودو تنها چند ماه حضور در این رشته را در زمان سرپرستی رشید خدابخش تجربه کرده و نائب رئیس بانوان بود، با حضور میراسماعیلی چند ماه بعد با کناره‌گیری مهدی درخشنده از سمت دبیری، جایگزین وی و سرپرستی مهم‌ترین سمت اجرایی جودو را عهده‌دار شد.

این درحالی است که او در حال حاضر در دفتر فرهنگی و توسعه ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز حضوری فعال دارد.

اینکه صدیقه کعبی‌زاده با توجه به عدم آشنایی تخصصی نسبت به این رشته و با وجود بزرگانی همچون برخی نواب رئیس بانوان گذشته فدراسیون شایسته سکانداری بانوان این رشته است یا خیر سوالی است که می‌توان در زمانی دیگر و به صورت موشکافانه در مورد آن بحث کرد و به دنبال جوابش بود اما بدون اغراق حضور او به عنوان سرپرست دبیری موضوعی نیست که بتوان از کنارش  به سادگی گذشت.

شاید برخی همچون نگارنده معتقد باشند اگر این انتصاب در شرایط عادی و به دور از فضای تعلیق انجام می‌شد قطعا حواشی و حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال داشت اما متأسفانه ظاهرا این روزها تمام ‌تمرکز اعضای مجمع فدراسیون جودو معطوف موضوع تعلیق و دادگاه CAS است و توجه لازم را نسبت به تصمیم‌گیری‌های فدراسیون ندارند.

به هیچ وجه قصد نداریم توانایی‌های صدیقه کعبی‌زاده را زیر سوال ببریم اما باید قبول کرد که سمت دبیری با توجه به مسئولیت‌های اجرایی‌ای که دارد نیازمند صرف زمان کافی است. دبیر فدراسیون به نوعی بازوی اجرای فدراسیون است و تا آنجایی که ما با وظایف آن آشنایی داریم نیازمند حضور  فردی است که بتواند تمام وقت در فدراسیون حضور داشته باشد تا پاسخگوی درخواست‌های کمیته‌ها و هیات‌ها و  ارباب رجوع‌ها باشد.

خب با توجه به درگیری صدیقه کعبی‌زاده در دفتر فرهنگی وزارت و بخش بانوان جودو آیا زمان اجازه حضور دائم را به او برای حضور در دفتر دبیری فدراسیون می‌دهد؟ آیا اساسا با وجود مدیرانی توانمند در داخل خانواده جودو او شرایط فعالیت در این سمت را دارد؟

این‌ها سوال‌هایی است که انتظار می‌رود مجمع جودو یعنی همان روسای هیات‌ها از ریاست فدراسیون بپرسند. روسای هیات‌هایی که با توجه به تعهدشان به این رشته باید به درستی نقش‌آفرینی کنند.

بعد از استعفای مهدی درخشنده نام خیلی از زحمت‌کشان این رشته همچون محمد بلوطی، جلال کرمی و بسیاری دیگر از اهالی این رشته برای تصدی  دبیری فدراسیون در ذهن تداعی می‌شد اما در عین ناباوری کسی سرپرستی دبیری را در اختیار گرفت که در سابقه ورزشی‌اش پوشیدن لباس جودو برای یک‌ مرتبه نیز دیده نمی‌شد.

هرچند شاید در جواب این موضوع مطرح شود که وی بصورت مقطعی این سمت را در اختیار گرفته اما بازهم با وجود پتانسیل بالای جودو‌ در این زمینه این پاسخ احتمالا قابل قبول نیست.

فرصت حضور در کمیته‌ها و سمت‌های هر فدراسیونی باید به اهالی آن رشته داده شود تا به این ترتیب چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ مدیریت ورزشی فضا برای پیشرفت برای کسانی فراهم شود که سال‌ها برای آن رشته زحمت کشیده‌اند.

متأسفانه این روزها در فدراسیون ورزشی و علی‌الخصوص در جودو شاهد حضور افرادی هستیم که سابقه ورزشی‌شان هیچ ربطی به این رشته‌ها ندارد.

دبیر فدراسیون باید اشراف کاملی بر سابقه ورزشکاران مطرح، اساتید و مسئولان در استان‌های سراسر کشور داشته باشد تا با آگاهی به‌مدیریت بپردازد. آیا افرادی که از بیرون می‌آیند و این سمت‌ها را عهده‌دار می‌شوند این شرایط را دارند؟

به هر صورت امید است مسئولان زحمت‌کش ‌فدراسیون جودو به این موضوعات بیشتر توجه کنند و اعضای مجمع نیز با هوشیاری بیشتری اتفاقات ‌‌و اخبار را دنبال کنند تا در صورت نیاز با نقش‌آفرینی موجبات مدیریت هرچه بهتر این رشته المپیکی را فراهم سازند.

چرا در شرایط قرنطینه جلسه هیات رئیسه فدراسیون جودو در همدان برگزار شد؟!

چرا در شرایط قرنطینه جلسه هیات رئیسه فدراسیون جودو در همدان برگزار شد؟!

پای چوخه به جودو باز می‌شود؟

پای چوخه به جودو باز می‌شود؟

روز جهانی جودو و جای خالی ملی‌پوشان ایران

روز جهانی جودو و جای خالی ملی‌پوشان ایران

دیدار سرهنگ محمد صانعی با رئیس فدراسیون جودو

دیدار سرهنگ محمد صانعی با رئیس فدراسیون جودو

رایزنی با فدراسیون جهانی جودو جواب می دهد؟

رایزنی با فدراسیون جهانی جودو جواب می دهد؟

چهارشنبه روز داغ جودو در سوئیس

چهارشنبه روز داغ جودو در سوئیس

تست منفی پیش از مسابقه شرط حضور در رویدادهای بین المللی جودو

تست منفی پیش از مسابقه شرط حضور در رویدادهای بین المللی جودو

غیبت علینژاد و علاقه احمدی به فدراسیون جودو

غیبت علینژاد و علاقه احمدی به فدراسیون جودو

زوایای پنهان پرونده جودو

زوایای پنهان پرونده جودو

اختلافات دردسرساز در تیم دفاعی فدراسیون جودو

اختلافات دردسرساز در تیم دفاعی فدراسیون جودو

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد

مناف هاشمی: دو برابر بودجه مصوب به فدراسیون‌ها پرداخت کردیم/ در رامسر آکادمی المپیک می‌سازیم

معرفی فینالیست‌های تنیس مسترز میامی

کسب نقره رقابت‌های آزاد جهانی توسط دختر پینگ‌پنگ‌باز ایران

نایب قهرمانی مریم طوسی در آفریقای جنوبی

دعوت از ۹ تیرانداز به اردوی تیم ملی تپانچه

انتصاب سرپرست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی