Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

لیگ کشتی با چاشنی انصراف!

مطابق زمانبندی از پیش اعلام شده دور رفت مسابقات لیگ برتر کشتی در روزهای آینده آغاز خواهد شد. این در حالی است که مسابقات یادشده پیش از آغاز، دستخوش حاشیه های ریز و درشت شده است.

اصرار فدراسیون به برگزاری رقابت های لیگ، در شرایطی که کرونا تمام استان های کشور را دربر گرفته و ترجیح برگزاری این مسابقات به تشکیل اردوهای آمادگی تیم ملی بسیاری از کارشناسان را شگفت زده کرده است. توجیه فدراسیون برای این منظور انتفاع مالی کشتی گیران بوده حال آنکه به نظر می رسد در این راستا نیز حق مطلب را ادا نکرده اند و اغلب تیم های حاضر در مسابقات از بنیه مالی لازم برخوردار نیستند. انصراف ۴ تیم کشتی آزاد پیش از آغاز رقابت ها، کنارکشیدن تیم کشتی فرنگی هیات یزد و زمزمه تحریم مسابقات توسط تیم کشتی هیات قائمشهر در صورتی که رای کمیته انضباطی موجب خلع ید این تیم در مورد نادر حاج آقا نیا و عباس فروتن شود حواشی را به اوج رسانده است. با این شرایط روشن نیست در ادامه راه و حتی در خلال مسابقات شاهد چه حوادث دیگری خواهیم بود.

واقعیت این است که برگزاری مسابقات لیگ اگرچه برای عده ای از کشتی گیران منافع مالی به همراه دارد اما کتمان نمی توان کرد  پیش از آنکه جیب قهرمانان را هدف گرفته باشد عده خاصی از عوامل به مقصد می رساند. اگر چنین نبود باید مربیان سازنده و زحمتکشان واقعی کشتی در دایره تقسیم منابع محلی از اعراب داشتند امری که مطابق معمول مورد غفلت واقع شده و در عوض  عده خاصی که از قضا سهم چندانی در سازندگی و ارتقا کشتی ندارند  باحمایت های پنهان و آشکار صاحبان قدرت بر مرکب مراد سوار شده و به اصطلاح گل محصول را می چینند! در همین رابطه می توان مثال هایی ذکر کرد اما فعلا مصلحت نیست بیش از این در چند و چون قضایا ورود کنیم صرفا به سبب آنکه مبادا دوستان روی ترش کنند و عده ای که به حق وارد میدان شده اند گله مند شوند.

صرفنظر از موضوع یاد شده باید اذعان کرد لیگ امسال، لیگ انصراف ها و کنارگیری هاست. مسابقاتی که به جرات می توان ادعا کرد تنها یک تیم به معنی واقعی و حرفه ای در میدان حضور دارد. تیم متمولی که به نظر می رسد مشکل مالی چندانی ندارد و همین امر دست آنها را بازگذاشته تا بهترین ها را به خدمت گرفته و از هم‌اکنون می توان با مربی یا بدون مربی عنوان قهرمانی را در کارنامه آن ثبت کرد. ایرادی بر تیم و اسپانسر مذکور نیست چرا که با تمام امکان و توان پای در میدانی گذاشته که به نوعی در آن رقابت حرفه ای جریان دارد. ایراد واقعی به دخالت هایی است که در آن صورت می گیرد و کسانی از این مزرعه برداشت می کنند که شاید در شرایط عادی هرگز چنین امکانی برای ایشان فراهم نمی شد. در این رابطه به اشارتی بسنده می شود و باقی را به فرصت مقتضی وا می گذاریم و باز می گردیم به اساس و هدف لیگ و ضرورت های آن که به نظر می رسد جز موضوع مالی هیچ کدام از آنها مورد توجه واقع نشده است. این در حالیست که لیگ کشتی در مقام ورزش اول نیاز به سازوکار و هدفمندی خاصی دارد. مسیری که بتوان در ورای آن چشم انداز آینده این ورزش را تبیین و هدف مشخصی را به منظور گسترش کشتی پی گرفت. در این رابطه بارها گفته و نوشته ایم اما از آنجایی که گوش شنوایی در کار نیست  حکایت آب در هاون کوبیدن به ذهن متبادر می شود. گویا هدف صرفا برگزاری مسابقات است بی آنکه یک نفرصریح و روشن بر سر پول هنگفتی که در چرخه لیگ وارد می شود و کدامین بهره از این رهگذر به کشتی اختصاص می یابد سخن روشنگری کند. اگر هدف صرفا تقسیم مبالغی در میان جمعی از قهرمانان و مربیان است مخالفتی با آن نداریم به شرطی که اولویت، ارتقا کشتی و رساندن این مبالغ به دست واجدین شرایط با چاشنی توسعه کشتی باشد. حال باید دید آیا به راستی لیگ کشتی این اهداف را دنبال می کند یا هدف صرفا برگزاری مسابقات به هر طریق ممکن است. در این رابطه بیشتر خواهیم نوشت.

محمدرضا کاظمی 

 فدراسیون به صورت کامل از شما حمایت می‌کند

فدراسیون به صورت کامل از شما حمایت می‌کند

مراد محمدی: بهتراست فعلا در مورد کشتی حرف نزنم!

مراد محمدی: بهتراست فعلا در مورد کشتی حرف نزنم!

عزل و نصب های بی پایان در کشتی

عزل و نصب های بی پایان در کشتی

انتشار پیکتوگرامهای رسمی هانگژو2022

انتشار پیکتوگرامهای رسمی هانگژو2022

موافقت مشتزنان برای برگزاری نشست فوق العاده آیبا AIBA

موافقت مشتزنان برای برگزاری نشست فوق العاده آیبا AIBA

تاکید رئیس IOC بر پیشبرد و آماده سازی مسیر برگزاری توکیو2020

تاکید رئیس IOC بر پیشبرد و آماده سازی مسیر برگزاری توکیو2020

رئیس IOC برنده جایزه صلح سئول

رئیس IOC برنده جایزه صلح سئول

تجلیل از پیشکسوتان ورزشی نیروی پدافند هوایی ارتش

تجلیل از پیشکسوتان ورزشی نیروی پدافند هوایی ارتش

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس