Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

وقتی ورزش هم طبقاتی می شود!

پنجشنبه 27 شهریور 1399 ساعت 08:19

چهارده و نیم میلیون حق عضویت سالیانه استخر باشگاه انقلاب یا به عبارت دیگر، کسانی که کارت این استخر را دارند باید روزانه رقمی بیش از دویست هزار تومان پرداخت کنند.

این رقم ادعایی درست یا غلط، حکایت از واقعیت تلخی دارد که تار و پود ورزش را در هم تنیده  و مثال این وضعیت را کم و بیش در بخش های مختلف نیز می توان مشاهده کرد. انصاف بدهید آیا در این اوضاع و احوال اقتصادی و گرانی کمر شکن، افراد عادی جامعه می توانند چنین پول هایی را صرفا بابت استخرشان بپردازند؟ تردیدی نیست که واژگان باشگاه یا ورزشگاه انقلاب به هیچ عنوان مفید معنای مکانی نیست که در آنجا صرفا طبقه خاصی امکان ورزش دارند و قشر عظیمی که انقلاب کردند یا منتسب به این واژه اند امکان حضور در  اماکنی از این دست را ندارند. بگذریم از اینکه اصولا محیط و فضای مجموعه یاد شده با هیچ یک از معیارهای متداول و هنجارهای جامعه همخوانی ندارد. 

چگونه است ورزشگاههای لاکچری، سالن های نفیس و گران قیمت و رشته های ورزشی پرهزینه به طبقه ویژه ای اختصاص پیدا کرده و چه استعدادهایی که می توانند در این رشته های پر خرج به موفقیت های شایانی دست پیدا کنند اما در پس کوچه های فقر و نداری از یادها می روند و تمام می شوند. این چه تقسیم غیر عادلانه ورزشی است که صورت گرفته و دستگاه متولی مربوطه کوچکترین سیاستگذاری در این زمینه ندارد.؟مگر قرار نبود امکانات ورزش برای تمام اقشار جامعه به صورت رایگان یا با حداقل هزینه توزیع شود؟ اما متاسفانه در گذر زمان نه تنها این شرایط فراهم نشد بلکه به جای توزیع عادلانه امکانات، کاری کردیم که مکان های خاص منحصر به افراد خاص و قاطبه مردم دست شان از همه جا کوتاه شد. کاش لااقل در این اماکن ویژه، پولدارها واقعا ورزش و تربیت بدنی را اولویت کار خود قرار می دادند نه آنکه اوقات خود را صرف تفریح و خوردن و آشامیدن کنند. این استفاده از رانت ثروت چنان جای استعدادهای واقعی را تنگ کرده که به معنی واقعی کلمه می توان گفت، ورزش هم طبقاتی شده است.

فرزندان طبقه پایین جامعه و حتی متوسط که پیشگام عرصه ورزش و کسب و افتخار و مدال هستند چگونه می توانند از پس هزینه های سنگین ورزش در مکانی چون باشگاه انقلاب برآیند ؟ در واقع مسئولان ورزش با سیاست های نادرست خود عملا دست مروجین و استعدادهای واقعی ورزش را بسته و دست کسانی که این مقوله را برای تفریح و چشم و هم چشمی در مکانی معروف انتخاب کرده اند بازگذاشته اند. 

بی جهت نیست بر سر مدیریت باشگاه انقلاب دعواست و در چندسال گذشته تعداد قابل توجهی از افراد ریز و درشت در این مجموعه خاص  پشت میز ریاست نشسته و پس از اندک زمانی جای خود را به نفر بعدی سپرده اند!

اینجا برای عده ای حیات خلوت و سکوی پرتاب بوده تا به آرزوهای دور و دراز خود برسند. گویی وزارت ورزش عمدا این فرصت را در اختیار آنان می گذارد تا به اهدافی که می خواهند برسند وگرنه جرا باید بر سر مسئولیت مکانی که به زعم خودشان پردردسر و کم بهره است چنین سر ودست بشکنند؟

وزارت ورزش چگونه به وظیفه نظارتی خود عمل می کند که در ورزشگاه تحت  نظرش ارقام نجومی صرفا برای حضور در استخر دریافت می شود؟ وضعیت ثبت نام در دیگر رشته های تفریحی و پر هزینه دیگر هم جای خود دارد. این قصه پایانی ندارد مگر آنکه دست های پشت پرده و تصمیم گیرندگان غیر متخصص از ورزش کوتاه شود.

محمدرضا کاظمی 

استخر آزادی روباز می‌شود!

استخر آزادی روباز می‌شود!

خرید زمان برای سلطانی فر

خرید زمان برای سلطانی فر

برگزاری مسابقات جهانی تیراندازی در 2021 برای انتخابی المپیک

برگزاری مسابقات جهانی تیراندازی در 2021 برای انتخابی المپیک

حراج کمیاب ترین مدال المپیک 1896

حراج کمیاب ترین مدال المپیک 1896

رونمایی از پکیج آموزشی پکن2022

رونمایی از پکیج آموزشی پکن2022

نخست وزیر جدید ژاپن و ادامه راه توکیو2020

نخست وزیر جدید ژاپن و ادامه راه توکیو2020

توکیو2020 و تکذیب عنوان پرهزینه ترین المپیک

توکیو2020 و تکذیب عنوان پرهزینه ترین المپیک

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس