Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

توکیو 2020 در مسلخ جنگ جهانی کرونا؛ آیا خاطره 1940 برای چشم بادامیها تکرار می شود

شنبه 20 اردیبهشت 1399 ساعت 03:57

 ژاپنی ها که سرمایه گذاری عظیمی برای میزبانی این دوره از بازیهای المپیک داشته و پیش بینی می کردند  با توجه به رکود اقتصادیشان با میزبانی 2020 شاهد رشد اقتصادیشان نیز باشند به رغم مخالفت های اولیه خود سرانجام به لغو یکساله این بازیها تن دادند اما   ترس آن دارند که به سرنوشت بازیهای المپیک 1940 دچار شوند.

به گزارش منهای فوتبال، IOC تاکنون به دلیل وقوع جنگ های جهانی سه بار برگزاری بازیهای تابستانی خود را از دست داد. یکبار در سال 1916(استکهلم) به دلیل جنگ جهانی اول و یکبار هم در سالهای1940 (توکیو) و 1944 (هلسینکی)  بخاطر جنگ جهانی دوم ولی آیا بار چهارمی هم در کار خواهد بود؟آیا توکیو رکورد دار عدم برگزاری بازیهای المپیک بخاطر جنگ جهانی خواهد بود؟البته اینبار بخاطر جنگ جهانی کرونا!

ماه ها پیش در حالیکه کشورهای مختلف جهان در حال برگزاری جشن عید کریسمس و  رقابتهای انتخابی  کسب سهمیه و اردوهای آماده سازی ورزشکاران خود بودند  ناگهان سرو کله یک ویروس پر چرپ و چیلی اما بسیار هوشمند پیدا شد تا شبحی خطرناک دنیارا درنوردد و جهان را بدون  شلیک حتی  یک گلوله و ریختن خونی به مبارزه طلبد.

کرونا با اسم زیبای خود ناگهان جهان را وارد جنگی تمام عیار با خودکرد تا نشان دهد از این پس دیگر جنگ جهانی فقط انداختن بمب و موشک نیست، بلکه جنگ،جنگ اطلاعات و ویروس هاست. کرونا در عمل نشان داد انسان در قرن بیست و یکم به رغم همه پیشرفت های علمی خود بسیار ضعیف تر و کوچکتری از آنیست که بخواهد فکرش را کند .

کرونا یا همان کووید 2019 به جای میلیونها تن بمب و موشک و ادوات جنگی این بار  بشر را معطل وجود 5 گرمی خود در سرتاسر جهان کرد تا نشان دهد کشور سرزمین آفتاب تابان که سمبل توسعه اقتصادی و سخت کوشی  مردمانش در جهان است هم نتواند کاری از پیش ببرد و بناچار با تعویق یک ساله برگزاری بازیهای المپیک 2020 و چه بسا حتی تلیق همیشگی آن روبرو شود.

 ژاپنی ها که سرمایه گذاری عظیمی برای میزبانی این دوره از بازیهای المپیک داشته و پیش بینی می کردند  با توجه به رکود اقتصادیشان با میزبانی 2020 شاهد رشد اقتصادیشان نیز باشند به رغم مخالفت های اولیه خود سرانجام به لغو یکساله این بازیها تن دادند اما   ترس آن دارند که به سرنوشت بازیهای المپیک 1940 دچار شوند.

  کرونا با دربرگیری سریع و غیر قابل کنترل خود چنان کشورهای مدعی جهان بخصوص پیشروان اقتصادی جهان  را احاطه کرد که بدون تردید اثرات مخرب اقتصادی و اجتماعی آن تا سالیان سال در اذهان مردم و دولتمردان جهان باقی خواهد ماند و  بلا شک اگر واکسن مناسبی برای از بین بردن آن پیدا نشود بعید به نظر می رسد دولتمردان جهان حاضر به برگزاری این بازیها بوده و حتی اگر میزبان 2020 اصرار بر برگزاری بازیها داشته باشد بعید نیست کشورهای مختلف جهان تمهیدات و ملاحظات سخت گیرانه  ای برای اعزام ورزشکاران خود و چه بسا حتی عدم اعزامشان را در نظر گیرند.

هر چند هنوز تقریبا تمامی کشورهای جهان  درگیر گسترش ویروس کرونا  و مرگ هموطنان خود هستند  اما  به رغم وعده و وعیدهای مختلف مراکز معتبر داروسازی جهان هنوز نه فقط واکسن بلکه حتی داروی مناسبی برای از بین بردن این ویروس پیدا نشده است تا با توجه به تعلیق بسیاری از رقابتهای کسب سهمیه المپیک و اردو های آماده سازی ورزشکاران و شدت و ضعف گرفتن ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان و اثرات مخرب اقتصادی و مشکلات شدید اجتماعی و  فرهنگی آن در میان مردم که تبعات سنگینی برای مردم و دولتمردان به همراه داشته است برگزاری المپیک 2020 در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

 بدون تردید اگر طی چند ماه آینده واکسنی برای مبارزه با ویروس کرونا ساخته نشود بعید به نظر می رسد این بازیها سال آینده برگزار شود تا علنا شاهد تعلیق این رقابتها باشیم چرا که ژاپنی ها صراحتا اعلام داشتند حاضر به برگزاری بازیها به بعد از سال 2021 نیستند تا  توکیو را  بدشانس ترین شهر در برگزاری بازیهای المپیک بدانیم چرا که یکبار در سال 1940 بخاطر جنگ جهانی دوم و اینبار هم در سال 2020 بخاطر جنگ جهانی کرونا میزبانی المپیک را از دست بدهد.

حسین رامادان

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس