Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

فاصله زیاد دوومیدانی ایران تا آن سوی مرزها

يكشنبه 07 مهر 1398 ساعت 04:26

نتایج دو نماینده ایران در رقابت های جهانی دوومیدانی ثابت کرد که این رشته در ایران فاصله زیادی با دوومیدانی روز دنیا دارد و روز به روز عقب ماندگی کیفی ایران افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار منهای فوتبال، سه نماینده دوومیدانی ایران در رقابت های جهانی 2019 دوحه قطر به مصاف رقبا رفتند که در نهایت یک عنوان بیست و پنجم و یک رده بیست و هفتمی و یک مقام هفتم  نصیب ایران شد.

حسن تفتیان رکورددار دوی 100 متر کشور که حدود یک ماه پیش توانست سهمیه المپیک 2020 توکیو را با تکرار رکورد ایران کسب کند، در دوحه در جایگاه بیست و هفتم  قرار گرفت. او در حاشیه رقابت های دایموند لیگ پاریس با ثبت رکورد 10.03 سهمیه المپیک گرفت اما در دوحه نتوانست زمان خوبی را برجای بگذارد. تفتیان در دسته پنجم دور مقدماتی در رقابت با دوندگانی از برزیل، آمریکا، ایتالیا، ژاپن، آفریقای جنوبی و قطر در جایگاه پنجم قرار گرفت. 3  نفر اول هر دسته راهی نیمه نهایی می شدند و بعد از پایان رقابت 6 دسته، 6 نفر از دوندگانی که بهترین رکورد را ثبت کردند به جمع 24 نفر حاضر در نیمه نهایی پیوستند.

در حالی که تفتیان می توانست با ثبت رکورد 10.20 هم در نیمه نهایی حاضر باشد اما رکوردی بهتر از 10.24 ثبت نکرد و از رسیدن به مرحله ما قبل پایانی بازماند. آخرین دونده صعود کننده به نیمه نهایی با رکورد 10.23 راهی این مرحله شد! اگر تفتیان رکورد ماه قبل خود را برجای می گذاشت که البته کار دشواری بود به عنوان نفر سوم کل مرحله اول به نیمه نهایی می رفت! 

تفتیان که مدت ها در اردوی پاریس و همراه با مربی خارجی تمرین می کرد می توانست با رکوردی پایین تر از آن چه که در پاریس ثبت کرد یک عملکرد خوب در رقابت های جهانی برجای بگذارد اما این اتفاق رخ نداد. حسن تفتیان که در ماه های گذشته رابطه خوبی با فدراسیون نداشته و حتی بعد از کسب سهمیه المپیک هم اعلام کرد به او گفته بودند که به خانه برو و تمرین نکن در رقابت های جهانی موفق نبود. شاید بتوان گفت علاوه بر نواقصی که در کار تفتیان و مربی اش وجود دارد این ناکامی به خوبی فاصله زیاد دوومیدانی ایران با دوومیدانی روز دنیا را به نمایش گذاشت. با وجود اینکه تاکنون دو سهمیه المپیک برای ایران کسب شده اما همه می دانند که دوومیدانی ایران روزهای خوبی را سپری نمی کند و رقابت های جهانی و المپیکی به خوبی ثابت می کند برای کسب نتیجه خوب در جنین رقابت هایی با این سطح کیفی باید بیشتر کار کرد. 

اما برخلاف حسن تفتیان که عملکرد خوبی نداشت مهدی پیرجهان، جوان موفق این روزهای دوومیدانی ایران در دوی 400 متر بامانع در رقابت های جهانی بیست و سوم شد. رکورد او با سهمیه المپیک فاصله دارد اما پیرجهان روند رو به رشد خوبی را داشته و نشان داد با سرمایه گذاری مناسب می توان از او یک چهره بین المللی ساخت.

پیرجهان در دسته اول دوی 400 متر با مانع با زمان 50.46 در جایگاه هفتم قرار گرفت و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. در این ماده 4 نفر اول هر دسته به علاوه 4 نفر برتر بازماندگان، راهی نیمه نهایی می شدند. نکته قابل توجه این است که در دسته پیرجهان نفرات اول تا ششم به مرحله بعد رسیدند چرا که رکوردهای خوبی را برجای گذاشته بودند. با توجه به اینکه پیرجهان در مجموع بیست و پنجم شد، آخرین نفری که به نیمه نهایی رسید نفر بیست و چهارم  بود!

احسان حدادی نیز که چند ماه پیش سهمیه المپیک را گرفت با پرتاب 65متر  و 16 سانتی متر در قهرمانی جهان نشان داد در المپیک هم کار سختی دارد. اگر قرار باشد واقع بینانه به این ماده نگاه کنیم حدادی دیگر شانس مدال المپیک نیست و همین بزرگترین ناکامی برای دوومیدانی و البته ورزش ایران است.

حدادی که تا چند سال پیش شانس مدال در رقابت های جهانی و المپیکی بود حالا فاصله زیادی تا کسب مدال دارد. درست است که در پرتاب دیسک سن تاثیر زیادی ندارد و حتی برخی از پرتابگران در سنین 30 به بالا مدال های جهانی و المپیکی گرفتند اما روند حدادی در رقابت های مهم بین المللی نگران کننده است و شاید باردیگر این زنگ خطر را به صدا در آورد که باید برای این دوومیدانی فکری کرد. اگر همین روند ادامه دار باشد بعید نیست در المپیک توکیو به مانند ریو حتی حدادی از رسیدن به فینال هم ناکام بماند.

صرف نظر از اینکه آیا تفتیان و حدادی با این هزینه ای که برایآنها  صورت گرفت نتیجه خوبی کسب کردند  یا نه ، نتایج کسب شده باردیگر این را ثابت کرد که دوومیدانی ایران در عرصه های مهم بین المللی نمی تواند موفقیت چشمگیری را به دست آورد. گرچه  سهمیه المپیک حدادی  و تفتیان خیال مسئولان را از هرگونه انتقاد راحت کرده است.

شاید همین سهمیه المپیک ها باعث می شود نواقص به خوبی دیده نشود و مسئولان مربوطه پشت موفقیت های مقطعی مخفی شوند. در حال حاضر هرگونه انتقاد از فدراسیون و نحوه کار با این پاسخ که تاکنون دو سهمیه کسب شده و احتمال کسب سهمیه های بیشتر هم وجود دارد روبه رو می شود.  البته که مسئولان هم به خوبی می دانند با این شرایط نمی توان به آینده امیدوار بود و در رقابت های معتبری چون جهانی و المپیکی که تفاوت فاحشی با دیگر مسابقه ها دارند به موفقیتی رسید.

 

 

پنجمی تفتیان در دوی ۶۰ متر فرانسه

پنجمی تفتیان در دوی ۶۰ متر فرانسه

دومی تفتیان در دوی 60متر فرانسه

دومی تفتیان در دوی 60متر فرانسه

چهارمی تفتیان در مسابقات دوومیدانی فرانسه

چهارمی تفتیان در مسابقات دوومیدانی فرانسه

آغاز اردوهای تدارکاتی سریع‌ترین مرد ایران در پاریس

آغاز اردوهای تدارکاتی سریع‌ترین مرد ایران در پاریس

حضور تفتیان در کمپ پاریس و تمرین با مربی فرانسوی تا المپیک توکیو

حضور تفتیان در کمپ پاریس و تمرین با مربی فرانسوی تا المپیک توکیو

سهم ایران از دوومیدانی قهرمانی جهان:  یک مدال از 2200 مدال!

سهم ایران از دوومیدانی قهرمانی جهان: یک مدال از 2200 مدال!

آمریکا قهرمان رقابت های دوومیدانی جهان شد/ سهم ایران 2 امتیاز

آمریکا قهرمان رقابت های دوومیدانی جهان شد/ سهم ایران 2 امتیاز

عملکرد هر سه ورزشکار ما  تا همین جا هم قابل قبول است/ موفقیت در میدان های بزرگ فقط با مربی و اردو میسر نیست

عملکرد هر سه ورزشکار ما تا همین جا هم قابل قبول است/ موفقیت در میدان های بزرگ فقط با مربی و اردو میسر نیست

حدادی به مدال نرسید/مقام هفتم برای پرتابگر دیسک ایران

حدادی به مدال نرسید/مقام هفتم برای پرتابگر دیسک ایران

   مهدی پیرجهان: از عملکردم در رقابت های جهان راضی نیستم/به دنبال ورودی المپیک هستم.

  مهدی پیرجهان: از عملکردم در رقابت های جهان راضی نیستم/به دنبال ورودی المپیک هستم.

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد