Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

شکست مطلق وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی/ یازدهم شدیم نه چهارم!

مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان در پاتایا تایلند به پایان رسید و خبری از نتایج دوره قبل وزنه برداران کشورمان نبود. همان مسابقاتی که مردان ایران نتایجی درخشان کسب کردند و هرچند ایران در مجموع(زنان و مردان)، نایب قهرمان جهان شد، اما رسانه ها در بوق و کرنا کردند که ایران قهرمان جهان شده است . اما حالا دو سال گذشته است و در فاصله یک سال مانده به المپیک، ایران عنوان یازدهم جهان را به دست آورده است  نه آن طور که در صدا و سیما و سایر رسانه ها عنوان می شود« مقام چهارم جهان ». این مقام فقط در بخش مردان کسب شده نه در مجموع.

مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان در پاتایا تایلند به پایان رسید. مسابقاتی که هنوز هم از نظر کیفی، تفاوت فراوانی با رقابت های چند دوره قبل دارد. از دوره پیش بود که با محرومیت بسیاری از ورزشکاران و تیمها، از تعداد مدعیان کاسته شد. در این دوره هم، اتفاقات دوره قبل تکرار شد. با این حال خبری از نتایج دوره قبل وزنه برداران کشورمان نبود. همان مسابقاتی که مردان ایران نتایجی درخشان کسب کردند و هرچند ایران در مجموع(زنان و مردان)، نایب قهرمان جهان شد، چون در این مسابقات مدالها به صورت مجموع رقابت های زنان و مردان محاسبه می شود، سیستمی که از سال 1991 به قانون مسابقات وزنه برداری جهانی بدل شده است. اما رسانه ها در بوق و کرنا کردند که ایران قهرمان جهان شده است و حتی مقامات سیاسی نیز از این فرصت بهره برداری کرده و تا توانستند به قهرمانان جهان(!!!) تبریک گفتند. اما حالا دو سال گذشته است، المپیک لحظه به لحظه نزدیک و نزدیک تر می شود و در فاصله یک سال مانده به المپیک، ایران عنوان یازدهم جهان را به دست آورده است  نه آن طور که در صدا و سیما و سایر رسانه ها عنوان می شود« مقام چهارم جهان ». این مقام فقط در بخش مردان کسب شده نه در مجموع.

حتی اگر به سبک بازیهای المپیک، تنها به نتایج مجموع مدال داده شود، باز هم ایران در رده بندی مسابقات امسال بهتر از مقام دهم کسب نمی کند. با این شرایط آیا می توان امیدی به المپیک داشت؟ قطعا خیر!

 

14 مدال ایران در سال 2017

در دوره قبل مسابقات، تیم وزنه برداری مردان ایران با ۵ مدال طلا، ۳ نقره و ۶ برنز، توانست مقام نخست بخش مردان مسابقات جهانی را کسب کند. این اولین مقام قهرمانی مردان ایران در مسابقات جهانی بود. در رقابت هایی که بسیاری از قدرتهای وزنه برداری جهان به دلیل محرومیت های ناشی از دوپینگ غایب بودند، کره جنوبی و ازبکستان نیز به ترتیب دوم و سوم شدند.

 

مدعیان ایرانی که دیگر مدعی نیستند!

در روز آخر مسابقات 2017، در حرکت یک ضرب سلیمی موفق به کسب نقره و علی حسینی صاحب برنز شد. در دو ضرب سعید علی حسینی ابتدا وزنه 236 کیلوگرم را مهار کرد و سپس وزنه 240 کیلوگرم را بلند کرد و پس از آن موفق به بلند کردن وزنه 251 کیلوگرم شد تا به مدال نقره مجموع برسد. بهداد سلیمی نیز که ابتدا وزنه 241 کیلوگرم را مهار کرد اما هیئت ژوری آن را مردود اعلام کردند تا بهداد در دومین تلاش خود به درستی این وزنه را بالای سر ببرد. سلیمی در سومین حرکت خود موفق به مهار وزنه 252 کیلوگرم شد اما باز هم هیئت ژوری وزنه بهداد را مردود اعلام کرد.

در دوضرب لاشا تالاخادزه مرد شماره یک جهان در این وزن،  موفق به مهار 257 کیلوگرم شد و پس از کسب مدال طلای یک ضرب طلای مجموع و دو ضرب را نیز کسب کرد.پس با این حساب لاشا تالاخادزه موفق به کسب سه طلا شد.

سعید علی حسینی موفق به کسب مدال برنز یک ضرب و دو ضرب و نقره مجموع شد و بهداد سلیمی نیز نقره یک ضرب و برنز مجموع را کسب کرد. علی هاشمی، وزنه بردار ۱۰۵ کیلوگرم تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی جهان مدال طلای یک ضرب این وزن را به دست آورد. در این مسابقات، قبلا سهراب مرادی، دیگر وزنه بردار ایرانی موفق شده بود با کسب سه طلا، رکورد جهان نیز تغییر دهد. ایوب موسوی، دیگر ملی پوش ایران در این دسته، با مهار وزنه ۲۱۴ کیلوگرمی در دو ضرب، با مجموع ۳۸۵ کیلوگرم به دو مدال نقره حرکت دوضرب و مجموع دست یافت تا کشورمان در بخش مردان قهرمان وزنه برداری جهان شود.

 

6 مدال درسال  2019

اما تیم ملی وزنه‌برداری مردان کشورمان در رقابتهای جهانی 2019  تنها توانست 6مدال  (یک طلا، دو نقره و 3 برنز) کسب کند تا در مجموع در جایگاه یازدهم و در بخش مردان در جایگاه چهارم قرار گیرد.  تیم های چین، بلاروس و کره جنوبی به ترتیب مقام های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.  حافظ قشقایی(نقره دوضرب)، علی میری(برنز دوضرب و نقره مجموع)، سید ایوب موسوی(برنز دوضرب) و رضا دهدار(طلای دوضرب و برنز مجموع) مدال آوران این دوره از مسابقات بودند.  

 

رویدادهای مهم برای وزنه برداری ایران

از اتفاقات مهمی که در این دوره از مسابقات وزنه برداری برای ورزش کشورمان روی داد حضور زنان وزنه‌بردار ایرانی برای نخستین بار در مسابقات جهانی بود.  این وزنه‌برداران که پیش از این در مسابقه‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا شرکت کردند، جایگاه نهم قاره کهن را از میان ۱۹ کشور به خود اختصاص دادند و در مسابقات جهانی تنها  توانستند رکوردهای خود را مقداری بهبود بخشند و با 50 امتیاز در جایگاه 47 دنیا قرار گیرند.  اما رسیدن به مدال در عرصه‌های برون‌مرزی نیازمند افزایش دانش فنی است که  با فراهم شدن بستر مناسب بدست خواهد آمد.

همچنین روز اول این رقابت ها با  نتیجه به یادماندنی وزنه بردار دسته ۵۵ کیلوگرم کشورمان همراه بود. حافظ قشقایی موفق شد در دسته ۵۵ کیلوگرم، مدال نقره حرکت دوضرب را به نام خود کند تا مدال سبک وزن جهان پس از بیش از چهل سال به کشورمان برسد.

و روز آخر این رقابت ها نیز با خبر مهمی برای وزنه برداری کشورمان همراه شد و آن  شکسته شدن رکورد حسین رضازاده توسط غول گرجی بود. در رقابت های روز آخر، لاشا تالاخادزه با شکست رکورد یکضرب، دوضرب و مجموع تواست علاوه بر کسب سه مدال طلا، به حکمرانی دو دهه ای ایران در دسته سنگین وزن پایان داده و رکورددار مطلق سنگین وزن شود.

تالاخادزه که پیش از این رکورد یکضرب بهداد سلیمی را شکسته بود، با مهار وزنه 264 کیلوگرم بعد از سالها رکورد دوضرب دسته سنگین وزن جهان که در اختیار حسین رضازاده بود را شکست تا ضمن کسب مدال طلا رکورددار مطلق دسته سنگین وزن جهان در تمامی حرکات یکضرب، دوضرب و مجموع شود.

 

 

اردوی تیم ملی وزنه‌برداری از ۲۲ آذرماه آغاز می‌شود

اردوی تیم ملی وزنه‌برداری از ۲۲ آذرماه آغاز می‌شود

تورنمنت وزنه برداری نعیم سلیمان اوغلو/ آغاز رقابت وزنه برداران

تورنمنت وزنه برداری نعیم سلیمان اوغلو/ آغاز رقابت وزنه برداران

علی‌حسینی المپیک را از دست داد/ کار سخت رستمی برای کسب سهمیه

علی‌حسینی المپیک را از دست داد/ کار سخت رستمی برای کسب سهمیه

 نماینده فوق سنگین ایران اوت شد/ شکسته شدن رکورد رضازاده

نماینده فوق سنگین ایران اوت شد/ شکسته شدن رکورد رضازاده

پایان کار هاشمی با عنوان هفتمی در وزنه برداری قهرمانی جهان

پایان کار هاشمی با عنوان هفتمی در وزنه برداری قهرمانی جهان

دهدار اولین طلایی وزنه‌برداری ایران در رقابتهای قهرمانی جهان

دهدار اولین طلایی وزنه‌برداری ایران در رقابتهای قهرمانی جهان

مدال برنز دو ضرب  موسوی در وزنه برداری قهرمانی جهان

مدال برنز دو ضرب موسوی در وزنه برداری قهرمانی جهان

ناکامی بزرگ کیانوش رستمی در رقابتهای وزنه برداری جهان

ناکامی بزرگ کیانوش رستمی در رقابتهای وزنه برداری جهان

نایب قهرمانی علی میری در مسابقات جهانی وزنه برداری

نایب قهرمانی علی میری در مسابقات جهانی وزنه برداری

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس