Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

گفتگو با ناهید بیارجُمندی مربی و یکی از 15 زن تأثیر گذار راگبی جهان:

بازی و تجربه بین المللی متضمن موفقیت های ماست

چهارشنبه 26 تیر 1398 ساعت 12:39

به گزارش منهای فوتبال، از 30 تیر لیگ راگبی دختران برای یک فصل دیگر به راه می افتد. بازی هایی برای فصل شکوفایی دختران در راگبی ایران. حالا راگبی را دختران ایرانی «خوب» بازی می کنند و خوبتر در عرصۀ بین المللی معرفی شده اند. تیم های رده های سنی به موازات لیگ و فعالیت های داخلی،  به خارج از کشور می روند و هر روز در مسیر حرفه ای سازی، سطح راگبی خود را بالا می برند. همین چند وقت پیشترها بود که فعالیت های انجمن راگبی ایران، چشم مسئولان جهانی این ورزش پرطرفدار در دنیا را گرفته بود و آمدند ببینند در راگبی ایران چه خبر است که شور و اشتیاق مرد و زن در این ورزش، چشمشان را بدجوری گرفت و فهمیدن ایران خیلی راگبی باز دارد، خوبش هم دارد. بعد پای صحبت راگبی بازان زن ایرانی به میان آمد که استعداد خوبی دارند و از سوی مربیان زن، تلاش ها برای پرورش استعدادها چند برابر شده است. یکی از این مربیان زن خودش را تثبیت کرد. حالا دیگر«ناهید بیارجُمندی» فقط یکی از مربیان راگبی ایران نیست بلکه یکی از 15 زن تأثیرگذار برنامۀ توسعه راگبی زنان جهان است. یک اتفاق بزرگ برای ورزش ایران علی الخصوص راگبی که به دلیل بی توجهی ها به موفقیت سایر رشته ها، این خبر خوب هم لای خیلی از خبرهای ریزودرشت ورزش با هیاهوهایش دیده نشد.
بیارجمندی عاشق راگبی است. مربی راگبی و رئیس توسعه انجمن راگبی ایران که در این مسیر، گام های مهمی برای راگبی زنان برداشته است. می گوید همه عشقش و تمام فکرش شب و روز، راگبی است. بیارجمندی درباره انتخابش به عنوان یکی از 15 زن برگزیده توسعه راگبی زنان جهان می گوید:
« این کار تحت یک پروژه توسط فدراسیون جهانی راگبی برگزار می شود که برای معرفی آن در سطح جهان، 15 مربی، بازیکن و مدیر تأثیر گذار را برگزیده است. از ایران این افتخار نصیب من شد. تلاش می کنم از این فرصت جهانی برای توسعه راگبی ایران استفاده کنم.»
بیارجمندی تحت نظر انجمن راگبی با مدیریت دکتر حسن میرزاآقابیگ، فعالیت های گسترده ای را برای توسعه راگبی زنان پیش می برد. یکی از این برنامه ها برگزاری لیگ راگبی زنان است که با نظم و ترتیب مناسبی هر ساله برگزار شده است و امسال در آستانه برگزاری راگبی زنان قرار داریم. او می گوید: « راگبی زنان مدام در حال تغییر و رو به بهتر شدن است. از 31 استان حالا ما در 20 استان تیم داریم. با وجود کمبود امکانات تیم های استانی ما تمرینات خودشان را پیگیری و در لیگ راگبی شرکت می کنند. راگبی یک زمین فوتبال نیاز دارد. در بعضی از استان ها تعاملات گسترده است و زمین هایی را در اختیار زنان راگبی باز قرار می دهند و در برخی استان ها نه. حتی حاضر نیستند زمین بلااستفاده فوتبال را در اختیار راگبی بگذارند. مشکلات مان زیاد است و امیدوارم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به این رشته المپیکی و سومین ورزش پربیننده دنیا بیشتر توجه کنند.»
با وجود سطح بندی که در گذشته انجام شده بود لیگ راگبی در دسته های مختلف برگزار می شد اما امروز برای حفظ منابع مالی تأمین کننده نیازهای مالی تیم های حاضر در لیگ، انجمن راگبی طرحی را به اجرا گذاشته که در آن همه تیم ها در رقابت های یکسان قرار می گیرند و به صورت متمرکز بازی می کنند. پخش تلویزیونی بازی های لیگ مردان هم به توسعه این ورزش کمک کرده است که از کارهای خوب میرزاآقابیگ رئیس انجمن راگبی بشمار می آید.
بیارجمندی درباره لیگ راگبی زنان می گوید:« ما 18 تیم داریم. تیم های دیگری هم هستند که به دلیل مشکلات مالی نمی توانند وارد لیگ شوند. راگبی زنان دیگر آن رشته منزوی و کم مخاطب نیست. مسابقات زیر 13 سال، زیر 18 سال و راگبی 7 نفره و 15 نفره داریم و این فعالیت ها متضمن حضور ما در اتحادیه جهانی راگبی است.»
راگبی ایران بر اساس اهداف جهانی با نگاه توسعه یافتگی ملی پیش می رود و بیارجمندی به جشن 50 سالگی راگبی آسیا در سال 2018 اشاره می کند که جایزه برترین «جایزه توسعه» به ایران رسید. او می گوید:« با حمایت کمیته ملی المپیک باید به سوی تأسیس فدراسیون راگبی گام برداریم. ما در بخش مردان تا پای المپیک رسیده بودیم اما بازی و تجربه کم بین المللی مانع از رسیدن به المپیک شد. در بخش زنان هم موفقیت های بزرگ دور از دسترس زنان راگبی بازمان نیست. ما فاصله زیادی با تیم های خوب نداریم و اعزام های بیشتر تیم های مان این فاصله را کم می کند.» 

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد