Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

کمیته بین المللی المپیک در آستانه اعلام پیشنهاد جانشینان احتمالی باخ

دوشنبه 26 شهریور 1403 ساعت 09:23

رقابت ریاست برای کمیته بین‌المللی المپیک در جریان است و این نهاد لیست نامزدهای جانشینی رئیس فعلی توماس باخ را پس از اینکه وی از انجام سومین دوره ریاست IOC خودداری کرد، اعلام می نماید.

به گزارش اینساید د گیمز، مدت ها و به طور گسترده گمانه زنی می شد باخ، که در سال 2013 مسئولیت المپیک را بر عهده گرفت، پس از بازی های پاریس 2024 صندلی خود را ترک خواهد کرد و سباستین کو، رئیس کنونی دو و میدانی جهان، بهترین گزینه برای تصدی این سمت خواهد بود، اما این شمشیرباز سابق همچنان با اعلام زمان ترک پست، بسیاری را شگفت زده کرد، چراکه قصد خود را در اواخر هفته پایانی مسابقات المپیک فاش کرد. از آن زمان تاکنون، کو در صدر فهرست جانشینان احتمالی باقی مانده است، اما او تنها نیست. فهرست فزاینده ای از نامزدهای غیررسمی که می تواند شامل چهار زن و پنج مرد دیگر، از جمله فرزند خوان آنتونیو سامارانچ، رئیس سابق کمیته بین المللی المپیک باشد، رقابت را تشدید کرده است و رقابت های ریاست این هفته آغاز می شود. در حالی که دنیای ورزش منتظر فهرست رسمی رقبا است، تنها باخ واقعاً می‌داند چه کسی ممکن است پس از کناره‌گیری از سمت خود، در صف تصاحب قدرت باشد، زیرا متقاضیان باید نامه‌ای به رئیس فعلی کمیته بین‌المللی المپیک ارسال، تصمیم خود را تأیید و سپس از مقر کمیته بین‌المللی المپیک در لوزان برای مصاحبه ای انفرادی دیدن می نمودند. برای این مصاحبه 20 و 24 ژانویه 2025 به عنوان تاریخ هایی تعیین شده است که نامزدهای احتمالی با 111 عضو کمیته بین المللی المپیک که باید رئیس جدید خود را در طول یکصد و چهل و سومین نشست این نهاد که از 18 تا 21 مارس در یونان؛ انتخاب نمایند، گفتگو خواهند داشت.

اعتبارنامه رئیس دومیدانی جهانی، سباستین کو و رهبری مشهود در رقابت های المپیک 2012 لندن امتیاز بزرگی در مورد تغییر رئیس بالقوه است، اما سن وی همچنان نگران کننده است، زیرا اساسنامه بر حضور رئیس IOC با سنی زیر 70 سال تاکید دارد و در حال حاضر سباستین کو اهل بریتانیا 67 ساله است. در حالی که رابطه او با باخ بعد از ترویج ابتکارات مستقل فدراسیون جهانی دومیدانی مانند اهدای جوایز نقدی در المپیک، رابطه سابق نیست، نامه ای از سوی کمیته اخلاق کمیته بین المللی المپیک به 111 عضوش در روز چهارشنبه منتشر شد که نشان می دهد او به دو معافیت از سوی همتایان خود برای کاندیداتوری نیازمند است. بر اساس گفته های رسانه اسپانیایی Relevo  این قوانین برای سامارانچ که در ماه نوامبر 65 ساله می شود، مشکلاتی ایجاد نیز می کند. معافیت برای تمدید عضویت برای چهار سال دیگر امکان پذیر است، بنابراین رئیس نهایی تنها برای هشت سال حکومت خواهد کرد، بدون اینکه شانسی برای انتخاب مجدد برای چهار سال آتی داشته باشد، همانطور که در مورد ژاک روگ (2001-2013) و باخ  در (2001-2013) و (2025-2013) رخ داد. در یک نامه، که آسوشیتدپرس ادعا می کند آن را مشاهده کرده است، تأکید شده که نامزدها باید «در روز انتخابات و در تمام مدت دوره ریاست کمیته بین المللی المپیک» عضو کمیته بین المللی المپیک باشند. عضویت کو در IOC به نقشش در مسابقات جهانی دومیدانی بستگی دارد که او باید پس از 12 سال خدمت در سال 2027 آن را ترک و این شرایط وضعیت او را پیچیده خواهدکرد. قوانین جدید توسط بان کی مون، رئیس کمیسیون اخلاق امضا شد و در ادامه خاطرنشان کرد: "منشور هیچ استثنایی برای رئیس که تحت شرایطی مشابه سایر اعضا عضو کمیته بین المللی المپیک است، نخواهد داشت."

نامزد دیگری که به نظر می رسد از حمایت رئیس فعلی برخوردار است، دیوید لاپارتینت فرانسوی، رئیس اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری است که در بسیاری از رویدادهای پاریس 2024 در کنار باخ نقش برجسته ای داشت، در حالی که شاهزاده فیصل الحسین از اردن و موریناری واتانابه، ژاپنی رئيس فدراسيون بين المللي ژيمناستيك از جمله نام هايي هستند كه در اين ميان مطرح شده اند مانند نِون ایلیچ از شیلی، رئیس پانامریکن اسپورت. باخ برنامه هایی را برای انتخابات جدید در ماه آگوست ارائه کرد و توضیح داد که تا 24 ژوئن در این سمت خواهد ماند تا بر یک انتقال آرام نظارت کند. وی تصریح کرد: "برای حفظ اعتبار IOC، همه ما، به ویژه من به عنوان رئیس ، باید به بالاترین استانداردهای حکمرانی مطلوب که برای خود تعیین کرده ایم، احترام بگذاریم".

IOC در طول تاریخ 130 ساله خود 9 رئیس داشته است که همه آنها مرد بوده و هیچ کدام از آفریقا، آسیا یا آمریکای لاتین نبوده اند.

دست به دست شدن بولس و پتانک در ورزش کشور

خودمختاری و انفعال در ورزش

مصاحبه فخری علیه فدراسیون شمشیربازی

هلیا اسدیان به مدال برنز دست یافت

زهرا کیانی طلا گرفت/ دست خالی سه نماینده تیم مردان

مجمع عمومی سالیانه فدراسیون ژیمناستیک برگزار شد

قهرمان بوکس ایران و آسیا درگذشت

غیررسمی؛ موسوی از تیم ملی کناره گیری کرد

دستور وزیر ورزش به رییس فدراسیون فوتبال: گزارش فوت هوادار ملوان ارائه شود

روئینگ زیر ۲۳ سال و جوانان آسیا - چین کسب ۲ مدال طلا و نقره برای ایران

قهرمانی تیم رویینگ چهارنفره زنان ایران در رقابت‌های زیر ۲۳ سال آسیا

دهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان آسیا با جایگاه ششمی به پایان رسید

تیروکمان صدمه زیادی دیده است؛ انتقاد از فدراسیونی که دفتر کار شده/ به مترجم مدرک مربیگری دادند

میزبانی دلخوشکُنک!

پولادگر: در پارالمپیک پاریس نمرۀ خوبی کسب کردیم؛ خداحافظی جوانمردی را ناشی از خستگی می‌دانم

وقتی همه طلبکاریم

اسبقیان: فدراسیون تنیس ۷۵ درصد بودجه خود را دریافت کرده است

ناکارامدی ها کار دست دیدار نهایی تنیس داد/ ناتمام‌ماندن رقابت فینال به خاطر نور بد زمین!

تیم‌های ملی کاراته ایران عازم چین شدند

مسابقات روئینگ قهرمانی زیر ۲۳ سال و جوانان آسیا-چین؛ پایان کار ایران با 3 طلا و 1 نقره

قره گوزلو در فینال جام جهانی اسنوکر 2024

ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق تبریک و تهنیت باد

مزایده اماکن چوگان و سوارکاری از دستور کار شرکت توسعه خارج شد

تامین کمک هزینه تحقیقات علوم اجتماعی توسط وادا

بورسیه های استثنائی ورزش استرالیا در 2025

قول می‌دهم ورزشگاه‌ها را استاندارد کنم/ تجدیدنظر در مورد روسا

محرومیت جودوکار صرب به دلیل کشیدن صلیب در المپیک

دیدار کاروان‌های بازی‌های المپیک و پارالمپیک با رهبر انقلاب

ورزش ایران محتاج "نور"!

سرمربی جدید هندبال ایران از اسپانیا می آید

برگزاری نخستین نشست مشترک روسای فدراسیون‌ها با وزیر ورزش

تیم‌های ملی کاراته ایران عازم چین شدند

کمیته بین المللی المپیک در آستانه اعلام پیشنهاد جانشینان احتمالی باخ

جلسه دنیامالی با فدراسیون‌ها برای بازی‌های آسیایی ژاپن

ناکارامدی ها کار دست دیدار نهایی تنیس داد/ ناتمام‌ماندن رقابت فینال به خاطر نور بد زمین!

اسبقیان: فدراسیون تنیس ۷۵ درصد بودجه خود را دریافت کرده است

واکنش سرمربی شهداب به انتقادات سیرجانی ها: اینکه گفتند ما اینجا غریبه بودیم دروغ محض است

بهروز عطایی راضی به حضور در تیم ملی والیبال نیست!

پیام تبریک هنرجو به مدال آوران اسکیت در ایتالیا

وقتی همه طلبکاریم