Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

در جهان آری در آسیا خیر/ ارزشمندی مسابقات جهانی یا آسیایی

دوشنبه 29 آبان 1402 ساعت 11:57

ورزش پدیده ای است که عملکرد ورزشکاران و کسب نتیجه و مقام در آن قابل پیش بینی نمی باشد. اینگونه نخواهد بود که از قبل محاسبه کنیم که ورزشکاری موفق می شود و مدال می آورد و یا ناکام می ماند و به تماشاگر تبدیل می شود.

در بازی های آسیایی هانگژو برخی از ورزشکاران کمتر از حد انتظار ظاهر شدند و برخی نیز با توجه به رتبه رنکینگ جهانیشان و حضور موفق در مسابقات پیش از بازی ها، انتظار درخششان را داشتیم اما در گام های ابتدایی حذف شدند و از دور مسابقات کنار رفتند و نزدیک سکو بازی های آسیایی هم نشدند.

یکی از ناکامان بازی های آسیایی را می توان ناهید کیانی دانست. وررشکار شایسته ای که یک ماه مانده به هانگژو نخستین طلا تکواندو بانوان در جهان را کسب کرد و دو هفته پس از این مسابقات  نیز موفقیت کسب کرد اما در بازی های آسیایی انتظارات را براورده نکرد. یا فدراسیون اسکیت با 16 نفر در بازی های آسیایی هانگژو حضور پیدا کرد اما در نهایت در بخش فری استایل یک نقره کسب کردند اما قبل و بعد از هانگژو در مسابقات جهانی موفق به کسب مدال طلای ارزشمندی شدند اما در بازی های آسیایی جزو فدراسیون های ناکام بودند. و نمونه های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد‌.

اکنون وظیفه کارشناسان و متخصصان ورزش است که بگویند چه عاملی موجب نتیجه نگرفتن ورزشکاران در بازی های آسیایی و کامیابی در قبل و بعد هانگژو می باشد. آیا آنچه مسابقات جهانی نامیده می شود از سطح نازل تری برخوردار است یا انگیره برای آن مسابقات بیشتر و در بازی های اسیایی کمتر می باشد. در برخی رشته ها همچون تیراندازی با کمان که نه در آسیا حرفی برای گفتن دارند و نه در رقابت های جهانی پس چه باید بگوییم؟ هستند فدراسیون های دیگری که المپیکی می باشند اما هرگز نزدیک به کسب سهمیه در این رویداد مهم جهانی نیز نمی شوند ایا تدبیری به حال آنان اندیشیده نمی شود؟

تردیدی نیست که برای حاکمیت و متولیان ورزش کشور پس از المپیک بازی های آسیایی از بیشترین اهمیت برخوردار است. بر این اساس باید توجه و تدابیر ویژه ای نیز در این زمینه داشته باشند.

بر این اساس امیدواریم سنجش و ارزیابی های دیگری نسبت به برخی فدراسیون ها و رشته های ورزشی صورت پذیرد. اگر فدراسیونی نام المپیکی بودن را یدک می کشد در قد و قواره این نام نیز باشد و بتداند حداقل ها را کسب کند و یا مدیری در راس ان به کار گرفته شود که بتواند از عهده امورات بربیاید.

به قلم حسین محمدی

اپه زنان ایران به سهمیه المپیک نرسید

اولین اردوی تیم ملی کاراته با مربی جدید برگزار می‌شود!

حذف زودهنگام دختر شمشیرباز ایران از انتخابی المپیک

کسب نقره قهرمانی آسیا از سوی پرتابگر جوان ایران

رضوانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد/ فتاحیان مدیر اجرایی آسیا باقی ماند

دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر

برگزاری نخستین نشست شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد