Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

ارزش گذاری رویدادها و پیام های سفارشی

جمعه 20 اسفند 1400 ساعت 05:47

با وجود گسترش راه های اطلاع رسانی و دسترسی آسان به اطلاعات، یکی از چالش های جامعه ورزش را می توان ارزش گذاری و تشخیص سطح مسابقات دانست. مسلما افرادی که در سطوح بالای مدیریتی ورزش هستند، می بایست قدرت تمییز میان رویداد مهم و غیر مهم را داشته باشند.

در مقاله ای می خواندم: «حقیقت خودش وجود داد، این دروغ است که ساخته می شود.» در ورزش نیز این جمله صدق می کند. مردم به خوبی رویدادهای مهم را می شناسند و از اهمیت مسابقات آگاه می باشند.

در روزهای گذشته و پس از نائب قهرمانی تیم هاکی روی یخ در کشور قرقیزستان، شاهد موجی از اخبار و پیام های سفارشی بودیم. بدون شک برخی از این تبریک گویان شناخت حداقلی از این رشته ورزشی داشتند و چه بسا حتی یکبار نیز یکی از این مسابقات را ندیده باشند.

مسابقات دیویژن 4 با حضور تیم های قرقیزستان، ایران، سنگاپور، مالزی و کویت برگزار شد و تیم کشورمان به نائب قهرمان این مسابقات دست یافت. در بهترین مقایسه ممکن و با ارفاق می توان دیویژن 4 را با دیویس کاپ دسته چهارم در رشته تنیس برابر دانست. که اخیرا نمایندگان تنیس کشورمان موفق شدند از دسته چهارم به دسته سوم صعود کنند. مسابقات هاکی روی یخ در گروه های مختلفی تقسیم و برگزار می شود و پس از دو سال تیم های برتر هر گروه به دسته بالاتر و تیم های انتهای جدول به دسته پایین تر سقوط می کنند. اگر به نام تیم های دیویژن 4 نگاه کنیم متوجه می شویم نمایندگان کشورمان کار سختی را نداشته اند.

البته باید اشاره کنیم که در سال های اخیر رشته ناشناخته ای مانند هاکی روی یخ در فدراسیون اسکیت تحولات خوبی را تجربه کرده و اتفاقات خوبی را شاهد بوده است اما اینکه از کاه کوه بسازیم و یا بالعکس با توجه به راه های دریافت اخبار به نظر کار درستی نخواهد بود.

هرچند چنین بزرگنمایی هایی در رشته های مهم به مراتب بزرگتر هم می باشد.  موفقیت دوندگان کشورمان درمسابقات دومیدانی ترکیه را به گونه ای جلوه دادند و سپس کارشناسان با توجه به رکودهای ثبت شده بیان کردند که در برخی ماده ها از لیگ داخلی کشورمان نیز پایین تر بوده است . در کاراته در خصوص قهرمانی آسیا بزرگ نمایی هایی  شد در حالی که بسیاری از نفرات شاخص از کشوری مانند ژاپن در آن شرکت نکرده بودند و قهرمان المپیکی ما در نتوانست در آسیا طلا بگیرد.

در تیر و کمان کشورمان دائم از موفقیت در کامپوند می گویند درحالی که رشته اصلی ریکرو است و دستاوردی در آن نداشته ایم. حتی مشاهده شده رئیس فدراسیونی در ادوار گذشته به نادرستی صحبت از قهرمانی در جهان کرده و رئیس جمهور وقت نیز پیام تبریک ارسال کرده در حالی که نه مسابقات جهانی بود و نه تیم کشورمان قهرمان شده بود.

اساسا این بزرگنمایی ها به یکی از راه های مدیریتی تبدیل شده است. روسای فدراسیون ها و انجمن ها برای مهم جلوه دادن خود و فدراسیون هایشان سخن از افتخار آفرینی و موفیت می کنند تا بتوانند سهم بیشتری را کسب کنند و در این راستا از چانه زنی و غلوها دوری نمی کنند. اما باید نظارتی در این زمینه وجود داشته باشد. طبیعتا مسئولان و نهادهای نظرتی و بالادستی ورزش می بایست جلو این بزرگ نمایی ها که بعضا به کتمان حقیقت منجر می شود را بگیرند. برای اینکه متوجه شویم هر رشته ورزشی در کجا قرار دارد کافی است اخبار را با مسابقات المپیک و مسابقات جهانی مقایسه کنیم. چندی پیش المپیک زمستانی در کشور چین برگزار شد و هاکی روی یخ هم جزو رشته های آن بوده است. اکنون بهتر می توانیم موجه شویم نائب قهرمانی در مسابقات جهانی هاکی روی یخ یعنی چه در حالی که حتی نزدیک به کسب سهمیه در المپیک زمستانی هم نشدیم.

به قلم: حسین محمدی

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس