Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

صعود مردانه به جام جهانی

جمعه 08 بهمن 1400 ساعت 06:17

با وجود تمام مطالباتی که در زمینه حضور خانوادگی همراه با بانوان در استادیوم های ورزشی وجود دارد و همچنین فشارهایی که نهادهای بین المللی در این زمینه وارد می کنند، کماکان شاهد حضور محدود، جداگانه و گزینشی بانوان در مسابقات ورزشی هستیم.

شب گذشته تیم ملی فوتبال ایران موفق شد جواز حضور در جام جهانی 2022 قطر را کسب کند. این پیروزی و صعود قابل پیش بینی در حالی رقم خورد که باز هم شاهد حضور گزینشی دختران در ورزشگاه آزادی باشیم. مسئله ای تکراری که صرفا نمایشی برای توجه و برابری به بانوان باشد اما ریشه این مسئله حل نشده و حتی می دانیم نابرابری وجود دارد. این مسئله به حدی بود که دوربین صدا و سیما هم به جز موارد جزیی و از راه دور، از نمایش ضلع جنوبی استادیوم اکراه داشت.

این صعود مردانه حتی در تبریک فیفا نیز وجود دارد. پس از بازی فوتبال ایران و عراق، پوستری زیبا در صفحه اینستاگرام فدراسیون جهانی فوتبال برای این صعود منتشر شد اما در این پوستر زیبا و نمادین هم هیچ اثری از بانوان وجود ندارد.

پوستر کافه ای را به سبک سریال فرندز نشان می دهد که علی دایی، علی کریمی، مهدوی کیا و نکونام نشسته اند و چای می نوشند، پرچم ایران وتصویر یوز ایرانی بر روی دیوار و قاب عکس گل استیلی به آمریکا و مردمی که شادی کنان وارد کافه می شوند. همه چیز به غایت ظرافت به تصویر کشیده شده است و حتی به لباس محلی کافه دار و توپ پلاستیکی فوتبال هم توجه شده اما اثری از بانوان نیست. گویا فیفا هم پذیرفته که بانوان نقشی در این شادی ندارند و این صعود، مردانه است.

اما یقین داریم همانطور که حق رای و بسیاری از مسائل برابری جنسیتی که روزی بعید به نظر می رسید حل شده است و مسئله ورود بانوان نیز پذیرفته خواهد شد. این مسئله می تواند با میل و رغبت داخلی بوجود آید و یا از بیرون تحمیل شود. حسین محمدی

ورزش کراس فیت از رشد بالایی در جهان برخوردار شده است

چگینی رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی شد

گرامیداشت روز زبان و ادبیات فارسی

صعود ۱۷ پله‌ای نوشاد پس از درخشش در گرند اسمش عربستان

هاکی قهرمانی بانوان آسیا| جشنواره گل تیم ملی ایران مقابل ویتنام

بازدید رییس کمیته ملی پارالمپیک از اردوی تیم ملی والیبال نشسته

پایان انتخابی تیم ملی ووشو با معرفی نفرات برتر/ زنجان قهرمان ایران شد

قهرمانی مزینی در مسترز اسنوکر کشور

فدراسیون دوومیدانی خبر دردسرساز را حذف کرد!

وزارت ورزش زمان انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی را مشخص کرد

اینچه‌درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک شد

استاد ابوالقاسم رایگان درگذشت

با حضور رییس کمیته ملی المپیک آغاز شد؛چهل و سومین مجمع عمومی شورای المپیک آسیا

فرانک پرتوآذر در قهرمانی آسیا مدال نگرفت

هشتمی فرزانه فصیحی در لیگ الماس قطر

برترین های انتخابی تیم ملی اسکیت سرعت بانوان معرفی شدند

لیست جدید تیم ملی والیبال با حضور ۱۷ ملی‌پوش

حذف نوشاد عالمیان از مسابقات عربستان

دبیرکل فدراسیون جهانی سپک تاکرا:بر روی حمایت ایران از سپک تاکرا درIOCحساب باز کرده ایم/مناف هاشمی:نگاه ما به سپک تاکرا چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی حمایتی است

گزارش از مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور با حضور رئیس‌جمهور