Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

عناوین و کرسی‌هایی که مصرف داخلی دارند

شنبه 22 آبان 1400 ساعت 07:45

در ماه های اخیر بازار کسب کرسی ها و عضویت در فدراسیون ها و کنفدراسیون های آسیایی و جهانی داغ شده است. اخباری که تنها مصرف داخلی دارند و دردی از ورزش کشوردر حوزه بین‌الملل دوا نمی‌کنند. این مسئله زمانی که دستمان از میزبانی ها و حمایت های فدراسیون‌های جهانی کوتاه می‌ماند.

در ماه های اخیر بازار کسب کرسی ها و عضویت در فدراسیون ها و کنفدراسیون های آسیایی و جهانی داغ شده است. اخباری که تنها مصرف داخلی دارند و دردی از ورزش کشوردر حوزه بین‌الملل دوا نمی‌کنند. این مسئله زمانی که دستمان از میزبانی ها و حمایت های فدراسیون‌های جهانی کوتاه می‌ماند و کمترین سهم از آنِ ورزش کشور می شود نمود پیدا می‌کند، در حالی که شاهد توسعه روزافزون و پیشرفت دیپلماسی ورزشی کشورهای حوزه خلیج فارس در اخذ میزبانی‌ها هستیم، عملا فرصت‌های بیشماری را به دلیل فقدان دیپلماسی موثر فدراسیون های مختلف از دست می‌دهیم. مصداق بارز آن هم دادگاه عالی ورزش است که کمتر به سود ما پیش می‌رود و کار کارشناسی کمتری در این زمینه داشته ایم.

اگر شناخت اندکی از برخی فدراسیون ها و روسایی که خبر عضویتشان در آسیا و جهان منتشر می شود داشته باشیم در می‌یابیم که برخی عناوین تشریفاتی در فدراسیون‌های جهانی عملا بی تاثیر است. چطور می شود رئیس فدراسیونی که هیچگونه شناختی از زبان انگلیسی یا عربی ندارد و حتی حال و احوال ساده هم نمی تواند انجام دهد واجد شرایط احراز کرسی بین المللی باشد. فرض بر اهمیت کرسی هایی که بدست می آید، آیا امکان حداقل ارتباط با دیگر اعضای همان کنفدراسیون وجود دارد؟ برخی از این روسا و مدیران برای گفتگو با رسانه های داخلی هم با مشکل مواجه هستند، پس چگونه می خواهند با دیپلماسی پویا سودی برای ورزش کشور داشته باشند؟
اگر خوشبینانه به مسئله نگاه کنیم عضویت برخی از روسا در عناوینی که کسب می کنند مانند انتخاب کارمند نمونه در ادارات دولتی است. مدیران دولتی برای اینکه رضایت پرسنل خود را حفظ کنند هر سال یک نفر را به صورت چرخشی به عنوان کارمند نمونه انتخاب می کنند. انتخابی که براساس شایستگی و توانمندی ها نیست و صرفا جنبه تشریفاتی دارد.
در برخی موارد مشاهده شده نامه ای از جانب خود فدراسیون ها ارسال می شود که تحت فشار داخلی هستیم و سمتی برای ما در کنفدراسیون دست و پا کنید تا از زیر این فشار خارج شویم. 
فدراسیون آسیایی و جهانی هم برای اینکه هزینه ای برایشان ندارد و اهرم فشاری نیز برای آینده انتخاباتی داشته باشند سمت یا عنوانی برای فدراسیون های ملی خود درنظر  می گیرند. 
پسندیده است متصدیان این کرسی های تشریفاتی بگویند که با کسب این عناوین  چه کمکی به ورزش کشور کرده اند؟ آیا در میزبانی ها و انتقال دانش ثمربخش بوده یا در بزنگاه های حساس به داد ورزش کشور رسیده اند؟ 
مسلما با روی کار آمدن وزیر جدید عده ای برای اینکه نزد وزیر جدید خودی نشان دهند، عنوانی را صرفا برای مصرف داخلی ایجاد می کنند تا نزد وزیر و مدیران جدید ورزش منزلتی کسب کنند. امیدواریم متولیان جدید ورزش کشور قدرت تمییز میان عناوین پوچ و بیهوده و کرسی های مهم را  داشته باشند.
حسین محمدی

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس