Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

درخشش دختران ایرانی، نیمه خاموش ورزش کشور

دوشنبه 05 مهر 1400 ساعت 07:32

در روزهایی که ورزش کشور در کمبود خبر بسر می برد و رویدادهای مهم بین المللی در بخش آقایان کمتر است و لیگ فوتبال و طبیعتا حواشی آن هم وجود ندارد  و خبری از تغییر و تحولات مدیریتی نیست، اخبار خوبی از بخش دختران ملی پوش ایرانی در بخش های انفرادی و تیمی به گوش می رسد.

در ورزش کشور و در اکثر رشته های ورزشی بخش بانوان نیمه دوم اولویت ها محسوب می شود. در رشته های مختلف ورزشی زمانی به سراغ ورزش می روند که بخش آقایان تکمیل شده و اگر بودجه ای باقی مانده بود صرف بخش بانوان می کنند. در بخش خبری هم چنین است در زمانی که خبری از افتخار آفرینی تیم های ملی مردان وجود ندارد، اخبار بخش بانوان بیشتر دیده می شود. اما با تمام این اوصاف این روزها خبرهای خوبی از ورزش بانوان به گوش می رسد. این پیروزی ها نشان می دهد اگر در تصمیم گیری و توجه به بخش بانوان تجدید نظر هایی صورت پذیرت، موفقیت و کسب مدال در حوزه بانوان هم امکان پذیر است.

تیم ملی فوتبال دختران پس از مدت ها دوری از مسابقات و بلاتکلیفی خارج شدن از رنکینگ فیفا گرفته تا جنجال بر سر پوشیدن کت و شلوار و پوشش متفاوت از کاروان ها و تیم ها، موفق شد تا جواز حضور در مرحله نهایی جام ملت های آسیا  را برای نخستین مرتبه که در دی و بهمن برگزار می شود را کسب کند.

پیروزی بعدی مختص دختران هندبالیست است که برای نخستین بار موفق شدند تا راهی مسابقات جهانی شوند. هندبال ایران در آسیا رقبای سخت و دشواری داشته و در سال هایی که تیم ملی این رشته تشکیل شده تا کنون، این نخستین موفقیت هندبالیست های دختر می باشد.

سومین خبر خوب در بخش انفرادی و توسط الناز رکابی دختر سنگ نورد ایرانی است که موفق شد تا برای نخستین بار مدال بزرگسالان این رشته را برای کشورمان کسب کند. رکابی در روسیه موفق شد مدال برنز این مسابقات را بدست آورد.

همچنین حضور گلاره ناظمی داور خوب کشورمان در جام جهانی فوتسال کمتر از دستاوردهای دیگر دختران و بانوان کشورمان نیست. در سال های اخیر ناظمی همواره یک پای قضاوت های مسابقات آسیایی و جهانی بوده و عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است که اینبار در لیتوانی هم حضور دارد و به حضور پررنگ خود در عالی ترین سطح داوری می پردازد.

هرچند موفقیت دختران ایرانی در بخش انفرادی و تیمی را تنها به صورت اخبار دریافت می کنیم و تصاویر افتخار آفرینیشان را به صورت غیر رسمی و در فضای مجازی مشاهده می کنیم اما همین اخبار و اندک تصاویری هم که منتشر می شود می تواند موجی از شادی را در شبکه های اجتماعی خلق کند. ورزشکارانی که کمتر سرمایه گذاری ویژه ای روی آنان صورت می گیرد و پیروزی هایشان سهمی در مدیریت ورزش کشور ایجاد نمی کند. اگر هم افرادی از حوزه بانوان به مقامی دست پیدا می کنند پس از مدت رسالت اصلی خود را به فراموش می سپارند. سرمایه انسانی بانوان در ورزش کشور ظرفیت های بالایی دارد و کسانی که در این راستا برگزیده می شوند با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد باید تاثیر بیشتری در نقش آفرینی بانوان داشته باشند. 

حسین محمدی

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک