Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

نگاهی به ترکیب نهایی آزادکاران در توکیو

واپسین آزمون تیم های کشتی کشورمان در میدان مسابقات بین المللی جام های زیلکوفسکی و پیت لازینسکی لهستان رقم می خورد.

در همین راستا آزادکاران به کار خود پایان دادند و فرنگی کاران نیز طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته پیش رو، پنجه در پنجه حریفان خواهند انداخت. هدف غلامرضا محمدی و محمدبنا از اعزام تعدادی از نفرات خود به لهستان صرفا حضور در دیدار تدارکاتی نبود بلکه آنان تلاش کردند برخی از گره های اوزان مختلف را در یک میدان بی طرف بازگشایند. 

برهمین اساس غلامرضا محمدی مدعیان اوزان ۷۴، ۹۷ و ۱۲۵ کیلو را، منهای رضا اطری که پیشاپیش در وزن اول برای المپیک انتخاب شده به جام زیلکوفسکی اعزام کرد و محمد بنا نیز جهت گره گشایی از دو وزن ۹۷ و ۱۳۰ کیلو ۵ ملی پوش به نام های محمدهادی ساروی، مهدی بالی، امیر قاسمی منجزی، امین میرزازاده و علی اکبر یوسفی در جام پیت لازینسکی محک می زند.

همانطور که پیشاپیش ذکر شد مسابقات کشتی آزاد به پایان رسید و طی آن ۸ ملی پوش اعزامی نتیجه عملکرد خود را گرفتند. اکنون تکلیف آنان که باید عازم المپیک شوند و کسانی که باید راه خانه را در پیش گیرند مشخص شده است. در لهستان برخی از مدعیان ما در حد و اندازه های خود ظاهر شدند اما برخی دیگر انتظارات را بر آورده نکردند. 

به عنوان مثال یونس امامی دارنده مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۹ اگرچه به یک وزن بالاتر آمده است اما انتظار می رفت در برابر رقبا نتایج قابل قبولی کسب کند. حتی بسیاری او را شانس اول حضور در المپیک و نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم ما تصور می کردند اما یونس با شکست مقابل حریفی از آذربایجان و ناکامی همین آذربایجانی برابر دیگر کشتی گیر ما یعنی مصطفی حسین خانی عملا از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.  حسین خانی هم اگرچه کشتی های قابل قبولی گرفت اما عدم حضور حریف مستقیم وی در دیدار نهایی باعث شد تا عیار واقعی نماینده کشورمان در این مسابقات و المپیک توکیو در مصاف با نامداری چون فرانک چامیزو روشن به دست نیاید.

محمدحسین محمدیان نیز در وزن ۹۷ کیلوگرم  به عنوان قهرمانی دست یافت و به احتمال فراوان ملی پوش ما در المپیک توکیو خواهد بود اما همین محمدیان نیز دو مسابقه حساس خود با علی شعبانی و علیرضا کریمی را با نتیجه مساوی به سود خود خاتمه داد.  کشتی ما در این وزن با کثرت قهرمانان درجه اول مواجه و افسوس که هر کدام از آنها باید در سایه دیگری قرار گیرند.

در وزن آخر امیرحسین زارع سنگ تمام گذاشت و با غلبه بر تمام حریفان از جمله نماینده آمریکا در دیدار نهایی اقتدار خود را در تیم ملی تثبیت کرد. امین طاهری که طی یک سال اخیر بسیار امیدوار کننده ظاهر شده بود و حتی چندی پیش در مسابقه انتخابی دوبار بر امیر حسین زارع غلبه کرد در لهستان نشانی از روزهای اوج نداشت. شکست برابر حریف بی نام و نشانی از کشور مصر موفقیت های چند ماه گذشته طاهری را زیر سئوال برد و او را که داعیه پوشیدن پیراهن تیم ملی در المپیک را در سر می پروراند به کلی از گردونه خارج کرد.

اکنون به نظر می رسد حساب و کتاب کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد کاملا روشن شده و معرفی۶ ملی پوش ما در المپیک توکیو برای آنان چندان دشوار نیست بر همین اساس و در وزن اول رضا اطری انتخاب خواهد شد هرچند وی به تشخیص مربیان در یک وزن بالاتر همین میدان لهستان به روی تشک رفت و نتیجه لازم را کسب نکرد اما از آنجایی که این کشتی گیر تنها گزینه ما در ۵۷ کیلوگرم محسوب می شود، مربیان چاره ای ندارند جز اینکه او را به توکیو اعزام کنند. کتمان نمی توان کرد،اطری، پیشاپیش در وزن اول توانایی های خود را نشان داده است. در ۶۵ کیلوگرم جوان نورسیده ای به نام مرتضی قیاسی  برای نخستین بار میدان بزرگی چون المپیک را تجربه خواهد کرد. ۷۴ کیلو مصطفی حسین خانی، ۸۶، حسن یزدانی، ۹۷ محمدحسین محمدیان و در ۱۲۵ کیلو، امیر حسین زارع نماینده کشتی آزاد در توکیو خواهند بود. 

از این جمع تنها حسن یردانی در المپیک کشتی گرفته و ۵ ملی پوش دیگر تاکنون در چنین آوردگاه مهمی حضور نداشته اند. همین امر بر ما نهیب می زند تا با تدبیر و برنامه ریزی درست عازم توکیو شویم. المپیک محل رویارویی نخبه ها و بهترین هاست. حساب این مسابقات را باید حتی از میدان جهانی جدا کرد.از چنین مهلکه ای تنها سخت کوش ترین و توانمندترین ورزشکاران سر بر می آورند و قهرمانان کشتی ما برای موفقیت در آنجا باید چنین ویژگی هایی داشته باشند. حال اینکه کادر فنی و فدراسیون چه برنامه هایی برای کسب موفقیت در توکیو دارند باید به انتظار نشست و دید.

به قلم: محمدرضا کاظمی

حسن یزدانی در صدر وزن۸۶ کیلو قرار گرفت

حسن یزدانی در صدر وزن۸۶ کیلو قرار گرفت

آزادکاران ایران با ۳ طلا، یک نقره و یک برنز نایب قهرمان مسابقات لهستان شدند

آزادکاران ایران با ۳ طلا، یک نقره و یک برنز نایب قهرمان مسابقات لهستان شدند

محمدیان با غلبه بر شعبانی در مسابقات کشتی آزاد جام زیلوفسکی مسافر توکیو شد

محمدیان با غلبه بر شعبانی در مسابقات کشتی آزاد جام زیلوفسکی مسافر توکیو شد

صعود محمدیان و شعبانی به فینال جام زیلکوفسکی

صعود محمدیان و شعبانی به فینال جام زیلکوفسکی

جام زیلکوفسکی لهستان و قرعه سخت کشتی‌گیران ایران

جام زیلکوفسکی لهستان و قرعه سخت کشتی‌گیران ایران

تیم منتخب کشتی آزاد راهی لهستان می‌شود

تیم منتخب کشتی آزاد راهی لهستان می‌شود

تیم منتخب کشتی فرنگی در راه لهستان

تیم منتخب کشتی فرنگی در راه لهستان

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس